Groot onderzoek paardenhouderij en paardensport Peelregio

Datum nieuwsfeit: 13-06-2001
Horses of the Dutch

Grootschalig onderzoek onder paardenhouderij en paardensport in de Peelregio
De onlangs opgerichte stichting PeelPaard heeft het bureau van Nuland-De Bes & Partners opdracht gegeven voor een grootschalig onderzoek naar de sociaal-economische waarde van de paardenhouderij en de paardensport in de Peelregio. Een deel van het onderzoek wordt uitgevoerd door het bureau KDS (Kenniscentrum Duurzame Streekontwikkeling).
Op initiatief van Streekplatform De Peel is de Stichting PeelPaard opgericht door het Paardenbedrijfsleven en de Peeloverheden.

Het onderzoek, dat 8 juni is gestart, moet leiden tot meer duidelijkheid over de waarde die de paardensector in de regio heeft. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek kunnen nieuwe ideeën op dit vlak worden getoetst. Zowel de lokale overheden als de provinciale bestuurders op Economisch en Ruimtelijke Ordeningsvlak hebben het nut van dit onderzoek ingezien en er subsidie voor vrijgemaakt.

Het onderzoek wordt begeleid door een commissie van zowel mensen uit de Stichting PeelPaard, het Streekplatform, als ambtenaren van de provincie. Voor de provincie kan dit onderzoek een basis vormen voor nieuw beleid ten aanzien van ruimte voor de paardensport en paardenhouderij.

Het slagen van het onderzoek is mede afhankelijk van de reactie van de geënquêtteerden. Alleen een goede respons kan de beste gegevens opleveren welke medio september dit jaar gepubliceerd gaan worden.

Voor meer informatie over het onderzoek:
Peter van der Tol, Streekmanager Streekplatform De Peel, telefoonnummer 040 2594785.