Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

IAB Nederland uiterst kritisch over SMS- gedragscode DMSA

Datum nieuwsfeit: 14-06-2001
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

PERSBERICHT IAB NEDERLAND 14 juni 2001

IAB Nederland uiterst kritisch over SMS- gedragscode DMSA

Het bestuur van het Interactive Advertising Bureau Nederland is uiterst kritisch over de nieuwe SMS richtlijnen die door de DMSA zijn opgesteld. De DMSA geeft in deze nieuwe richtlijn aan dat het toegestaan is om ongevraagd reclame naar mobiele telefoons te sturen via SMS. Deze ongevraagde reclame is conform het opt out systeem. Dat betekent concreet dat de consument ongevraagd benaderd mag worden met reclame, totdat hij actief aangeeft geen prijs te stellen op deze ongevraagde boodschappen.

Het IAB Nederland heeft zich in de afgelopen periode meerdere malen uitgesproken tegen deze vorm van reclame op digitale media, in vaktermen ook wel bekend als SPAM. Igor Beuker, voorzitter van het IAB, is hier duidelijk over:

"Marktregulering is uiteraard meer dan gewenst, hierbij dient echter wel het uitgangspunt te worden gehanteerd dat consumenten in grote mate tegen ongewenste reclame dienen te worden beschermd. De nieuwe DMSA gedragscodes m.b.t. SMS zijn een rechtstreekse herhaling van de gang van zaken rondom e-mail advertising, waarbij DMSA een richtlijn neerlegt die in de praktijk praktisch SPAM legaliseert. Het IAB Nederland neemt in deze een zeer transparante stelling aan: reclame via e-mail of SMS is altijd op basis van opt-in. De consument dient vooraf zelf te hebben aangegeven dat hij of zij prijs stelt op het ontvangen van reclame. Dit is permission marketing, altijd op basis van toestemming van de consument, zoals het zeker bij nieuwe media en middelen hoort. Dit om enerzijds de consument op het gebied van privacy te beschermen en er anderzijds voor te zorgen dat de populariteit van nieuwe media als gevolg van SPAM zou afnemen."

Het IAB Nederland heeft als primaire doelstelling het verder professionalisering en ontwikkelen van de markt voor digitale advertising en marketing. Het IAB Nederland vormt een kenniscentrum op het gebied van digitale advertising en marketing binnen Nederland. Het IAB Nederland vertegenwoordigt een doorsnede van de markt en haar leden lopen uiteen van uitgevers en exploitanten tot mediabureaus en adverteerders. Voor meer informatie over de werkzaamheden, doelstellingen en positionering van IAB Nederland kan contact op worden genomen met Ruud Wanck (vice-(voorzitter@iabnet.nl), telefoon: 020 355 00 66).

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie