PvdA-fractie wil tunnel bij Sluiskil

Partij van de Arbeid

PERSBERICHT PVDA

Den Haag, 14 juni 2001

PVDA-FRACTIE: TUNNEL BIJ SLUISKIL BELANGRIJKER VOOR ZEELAND DAN EEN VIERBAANS TRACÉ VOOR DE N61 DOOR ZEEUWS VLAANDEREN

In het algemeen overleg in de Tweede Kamer over de Westerschelde oeververbinding heeft Jeroen Dijsselbloem namens de PvdA-fractie vandaag gepleit voor een tunnel bij Sluiskil. Daarmee zou de verbinding naar Terneuzen en Gent aanmerkelijk worden verbeterd. Voor de financiering kan gekeken worden naar een investeringsbijdrage van de provincie en gemeenten, naast een bijdrage van het Rijk. Die bijdrage van het Rijk kan komen uit de gelden die in het Meerjarenprogramma Infrastructuur (MIT) zijn opgenomen voor de N61.

De PvdA-fractie wijst, in nauw overleg met de PvdA in de Zeeuwse Staten, de volledige vierbaans uitvoering van de N61 door Zeeuws Vlaanderen af. De PvdA-fractie kiest, evenals verschillende dorpsraden in het gebied en de Zeeuwse Milieufederatie voor de meest milieuvriendelijke variant, die ook op veiligheid goed scoort. Deze keuze past bij de beleidslijn "benutten gaat voor bouwen". Met het geld dat op de N61 wordt bespaard, kan eindelijk ook de tunnel bij Sluiskil in het MIT worden opgenomen.

In het debat gaf de minister aan dat de tunnel bij Sluiskil bespreekbaar is en dat zij openstaat voor nieuwe prioriteitstelling binnen de regio.

Voor nadere informatie: Jeroen Dijsselbloem 070-318 2745 of 015-215 7039