VVD bepleit Europese aanpak tegen dopinggebruik in de sport

Datum nieuwsfeit: 14-06-2001
VVD

Toine Manders (Eurofractie) bepleit Europese aanpak tegen dopinggebruik in de sport

Groep: Eurofractie Datum: 14 juni 2001

"De Europese financiering van het Internationaal Agentschap tegen Dopinggebruik moet worden stopgezet."

Toine Manders en voormalig wereldkampioen hardlopen, Pietro-Paolo Mennea, gesteund door een groep Europese afgevaardigden, hebben Europees Commissaris Reding opgeroepen de Europese financiering van het Internationaal Agentschap tegen Dopinggebruik stop te zetten totdat effectieve maatregelen worden afgekondigd in de strijd tegen het dopinggebruik in de sport.

Tot op heden heeft het Comité niet goed gewerkt gezien de snelle toename van het aantal doping- incidenten in de Europese sportwereld. Italië heeft voorlopig als eerste alle sportieve evenementen in eigen land geannuleerd. Andere lidstaten hebben nog geen maatregelen afgekondigd.

De Europarlementariërs willen dat het Internationaal Olympisch Comité druk uitoefent om alle sportevenementen af te blazen totdat meer zicht is op hoe het dopingprobleem kan worden opgelost.

Toine Manders:"Er bestaat tot op heden geen Europees beleid terzake. Dit is onacceptabel omdat veel grote sportevenementen een Europees karakter hebben. De Europese politiek mag niet haar ogen sluiten voor dit probleem. Het stopzetten van de financiering moet een eerste stap zijn op weg naar een doeltreffend Europees beleid om dopinggebruik in de sportsector uit te bannen."