Eerste transactie BASF via elektronische marktplaats Elemica

Datum nieuwsfeit: 14-06-2001
BASF

Eerste transacties BASF via elektronische marktplaats Elemica

Als één van de eerste ondernemingen heeft BASF transacties in chemische producten via de neutrale elektronische marktplaats Elemica afgehandeld. Dit gebeurde tegelijkertijd in Europa en in Amerika.

In Europa ging het om een transactie tussen BASF en DSM in het kader van een contract voor de levering van meerdere duizenden tonnen neopentyl glycol. De snelle afhandeling heeft voor beide partners kostenvoordelen. In Amerika heeft BASF van Dow Chemicals door middel van een elektronische koppeling de aankoop van glycerine gerealiseerd.

"BASF ligt bij het elektronisch verbinden van business systemen ver voor op andere ondernemingen," zegt Wayne Hill, Leider van de e-commerce afdeling van BASF. "De flexibele e-commerce infrastructuur van BASF maakt het mogelijk een duidelijke uitbreiding van de elektronische verbindingen met onze klanten, leveranciers en andere on-line marktplaatsen te realiseren. Daarmee spelen wij in op de behoeften van onze handelspartners," aldus Hill.

Met deze eerste on-line transacties via Elemica heeft BASF een belangrijke stap gezet in haar ambitieuze e-readiness programma. Hiermee heeft het namelijk laten zien dat de noodzakelijke technische infrastructuur om een elektronische verbinding tussen ondernemingen te maken, via het Enterprise Ressource Planning systeem (ERP), klaar is voor gebruik. Als toevoeging op het interne netwerk van productie, logistiek en verkoop via SAP, heeft BASF nu een gemeenschappelijk technologisch platform de ERP systemen van klanten en leveranciers. Hierdoor is het mogelijk om op elk uur van de dag, 365 dagen per jaar en overal ter wereld elektronisch bestellingen op te geven en te ontvangen.

Voor nadere informatie:

BASF Nederland B.V.