Ochtendflits Euronext Amsterdam

Datum nieuwsfeit: 14-06-2001
Euronext Amsterdam

14 Jun 2001 Ochtendflits

De Amsterdamse indices zijn vanmorgen lager geopend, onder invloed van een lager slot op beide belangrijke Amerikaanse beurzen. In de Verenigde Staten werden macro-economische cijfers gepubliceerd die erop wijzen dat de economie nog steeds niet herstellende is. Ook waren er weer winstwaarschuwingen in de technologiesector. De Nasdaq daalde daardoor 2,2%, en de Dow Jones 0,7%.

In Amsterdam is er vanmorgen geen bedrijfsnieuws van betekenis. KPN is een opvallende stijger, en noteert om half tien ruim 5% hoger. De andere telecombedrijven staan lager. Ook Wessanen is opnieuw een grote daler, na de winstwaarschuwing van gisteren.

De overige Europese beurzen staan lager. Om 9.15 uur verliest Londen 0,7%, Parijs 0,9%, Frankfurt 0,5% en Brussel 1,0%.

Indices Amsterdam: (9.15 uur)
AEX-index: 574.1 (- 0,5%)
AMX-index: 577.2 (- 0,5%)
Euronext 100: 607 (- 0,7%)