Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Eurofractie over regeling arbeidstijden vrachtvervoerders

Datum nieuwsfeit: 14-06-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
VVD

Eurofractie kritisch over regeling arbeidstijden vrachtvervoerders.


Groep: Eurofractie Datum: 14 juni 2001

Marieke Sanders hekelt een verordening van het Europees Parlement waarin de werktijden van vrachtwagen chauffeurs worden geregeld.

Onwerkbare regels die in de praktijk de concurrentie positie van de Nederlandse transport sector kunnen schaden moeten worden verwijderd.

Voor bijrijders en andere werknemers op vrachtwagens die in de couchette liggen of naast de chauffeur zitten dreigt een onwerkbare situatie. Zij worden volgens het huidge voorstel geacht aan het werk te zijn. Maar in de praktijk ontspannen bijrijders zich, kijken tv of lezen wat. Dit betekent bijvoorbeeld dat verhuizers die zijn aangesteld om dozen te tillen soms bij aankomst verplicht moeten rusten, terwijl hun eigenlijke werk juist begint.

De perioden van beschikbaarheid geven eveneens problemen. Voorgesteld wordt dat 24 uur tevoren bekend wordt gemaakt wanneer een chauffeur moet rijden. Dit werkt in de praktijk niet omdat chauffeurs als gevolg van onvoorziene files vaak ergens stoppen om bijvoorbeeld te eten. Of een chauffeur komt iets te laat bij zijn afleveradres en moet enkele uren of zelfs tot de volgende dag wachten. Wanneer dit als werktijd wordt berekent, zit de chauffeur erg snel aan zijn maximum. Hierdoor dreigen Nederlandse vrachtwagens gemiddeld veel langer stil te staan waardoor de produktiviteit daalt.

Een ander controversieel onderwerp is de vraag of eigen rijders (niet in loondienst) ook onder de verordening moeten vallen. De VVD acht dit onwenselijk omdat eigen rijders hun werktijden zelf invullen waardoor deze wetgeving absoluut niet te handhaven is. Chauffeurs in loondienst worden gecontroleerd door hun werkgever, terwijl eigen rijders juist zelfstandige ondernemer zijn geworden om meer vrijheid te hebben in hun opereren. Als ik moet kiezen tussen lege of geen wetgeving, dan kies ik hier voor het laatste aldus Marieke Sanders.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie