Unisys heeft spijt van consequenties van computertijdperk

Datum nieuwsfeit: 15-06-2001
Unisys verontschuldigt zich voor niet voorspelde consequenties van het computertijdperk

"We zullen het nooit meer doen", belooft ontwikkelaar van hoogstaande technologie

Amsterdam, 15 juni 2001 - Unisys Corporated verontschuldigt zich publiekelijk voor de ongemakken die ze heeft veroorzaakt met de uitvinding van UNIVAC 1, de eerste commerciële computer in de wereld, die op 14 juni 1951 werd geïntroduceerd.

"UNIVAC was het wonder van zijn tijd", zegt Leo Daiuto, Corporate Vice-President en Vice-President en General Manager, Product Development & Technology van Unisys. "Direct of indirect heeft onze ontwikkeling van UNIVAC geleid tot een geheel nieuwe industrie en een nieuwe manier van leven. Vandaag de dag ontwikkelen we nog steeds grotere, snellere en kostenefficiëntere computers. Maar jammer genoeg bracht het computertijdperk naast grote voordelen ook uiteenlopende ergernissen, die we vijftig jaar geleden niet hadden kunnen voorspellen. Aangezien Unisys met dit alles is begonnen, voelen we ons verplicht op deze historische dag onze excuses aan te bieden voor deze ongemakken."

Unisys verontschuldigt met name voor:

· Het verlies om vijf minuten onafgebroken werken zonder te worden gestoord door een grap of kettingbrief via e-mail.
· Defecte apparatuur die niet meer kan worden gerepareerd door intelligente en welwillende personen met handgereedschap en mechanische kennis.

· Het feit dat het niet meer nodig is om winkels te bezoeken, omdat alles via het internet goedkoper kan worden besteld.
· Het einde van het ontspannen kopje koffie met een krant 's ochtends, omdat tegen de tijd dat de koffie klaar is, het nieuws in de krant hopeloos achterloopt op de on line-editie.

· Het feit dat de regering, bedrijven en de gemiddelde twaalfjarige over de middelen beschikken om meer over u en uw persoonlijke voorkeuren te weten te komen dan u zelf weet.

· Ongeduldig wachten omdat de magnetron in tien seconden iets opwarmt terwijl u gewend bent in een fractie van een seconde antwoord te krijgen.

· De vijf minuten die het kost om uw gecrashte computer weer op te starten voor een e-mail van van drie minuten.

· Het valse gevoel van veiligheid over de correctheid van uw spelling en grammatica in memo's.

· Alle deadlines op maandagmorgen waar u niks van wist omdat de opdracht op zondagavond om 22.00 uur naar uw laptop werd gestuurd.
· Alle theatertickets die niet langer aan de deur kunnen worden gekocht omdat alle plaatsen al on line zijn gereserveerd.
· Het verlies van enorme hoeveelheden geld op de aandelenmarkt.
· De dot.com-zeepbel en het uiteenspatten daarvan.
UNIVAC, oftewel Universal Automatic Computer, was een grootschalig commercieel elektronisch computersysteem voor algemene doeleinden dat werd ontwikkeld om tegemoet te komen aan de verschillende eisen aan het bedrijfsbeheer. Het systeem werd door gebruikers gezien als een fundamentele beheertool en bood een beheerniveau dat nog nooit was behaald in zowel de publieke als private sector. Het United States Census Bureau was op 14 juni 1951 de eerste zakelijke gebruiker van de computer. Voor overheidsklanten als de United States Air Force, de United States Army en de Atomic Energ Commission, en industriegiganten als General Electric en US Steel, werd UNIVAC al snel dé standaard voor technologische innovatie.

In 1952 kwam UNIVAC I breed onder de aandacht toen de computer de overweldigende overwinning van Eisenhower in de presidentsverkiezingen voorspelde. Omdat de meeste politieke autoriteiten een minder groot verschil tussen de beide kandidaten verwachtten, besloot CBS de UNIVAC-voorspelling niet uit te zenden. Pas na de verkiezing bleek dat de computer gelijk had.

"Vijftig jaar geleden was niet te voorspellen welke impact computers zouden hebben op ons leven", aldus Daiuto. "UNIVAC werd ontwikkeld om iedereen te helpen bij de moeilijkheden in het leven. De introductie heeft echter meer moeilijkheden veroorzaakt. Gedurende de laatste halve eeuw heeft de wereld een hoge prijs betaald voor de voordelen van business computing. Dat is dan ook de reden dat we onze laatste vernieuwing hebben geïntroduceerd. Hiermee worden de voordelen van het effectief inzetten van zakelijke transacties wijd verspreid. Door Cellular MultiProcessing kunnen we mainframe computers en enterprise servers ontwikkelen en aanbieden waarmee grote transacties sneller dan ooit kunnen worden uitgevoerd. Daarnaast zijn onze systemen voordeliger dan concurrerende oplossingen. We gaan door met de ontwikkeling van nieuwe technologieën om de evolutie die we zijn gestart met UNIVAC nog verder aan te scherpen. Alleen hopen we dit keer alle ongewenste consequenties te kunnen voorkomen."

Unisys
Unisys is een bedrijf dat zich richt op het aanbieden van consultancy en ondersteunende oplossingen, waarbij e-business-oplossingen een groot deel van het portfolio uitmaken. Met ruim 37.000 werknemers verdeeld over 100 landen wereldwijd ondersteunt Unisys haar klanten bij het optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden van de interneteconomie. De mensen van Unisys ontwikkelen oplossingen, services, platforms en netwerkinfrastructuren die bedrijven en overheidsinstellingen nodig hebben om succesvol zaken te doen in dit nieuwe tijdperk. Unisys biedt een compleet portfolio van e-@ction-oplossingen voor e-business. Deze 'repeatable' oplossingen zijn gebaseerd op de uitgebreide kennis van Unisys op het gebied van systeemintegratie, op maat gesneden én standaardoplossingen, outsourcing, Microsoft Windows NT/2000-services, netwerkservices en merkonafhankelijk onderhoud, en wereldwijde support. Daarnaast levert Unisys enterprise-class NT-servers, mainframes, middleware, software- en storage-producten. Unisys heeft voor haar oplossingen een focus op specifieke verticale marktsectoren, waaronder financiële services, transport, telecommunicatie, overheid, publishing en supply chain-markten.

Het hoofdkantoor van Unisys is gevestigd in Blue Bell, Pennsylvania, in de Verenigde Staten. Het Nederlandse hoofdkantoor staat in Amsterdam Zuidoost. Meer informatie over het bedrijf is te vinden op de Unisys homepage: www.unisys.com of www.unisys.nl. Beleggersinformatie is te vinden op www.unisys.com/investor.

UNISYS
Erwin Zijlstra