Politiebericht Friesland van 15/6 tot 16/6 (13.00 uur)

Datum nieuwsfeit: 16-06-2001

Politiebericht Friesland: Friesland 16-06-2001

Politieberichten van 15/6 (13.00 uur) tot 16/6 (13.00 uur)

Marssum: snelheidscontrole
De politie heeft vrijdag van 13.30 tot 15.45 uur een snelheidscontrole gehouden op de N383 ter hoogte van Marssum. In totaal 21 bestuurders werden verbaliseerd voor het overschrijden van de ter plaatse geldende maximum snelheid van 100 km/u. Van vier bestuurders werd het rijbewijs ingevorderd. De hoogst gemeten snelheid was 175 km/u.

Hurdegaryp: aanhouding na bedreiging
In een woning in Hurdegaryp is vrijdag omstreeks 11.45 uur een 28-jarige inwoner van die plaats aangehouden. De aanhouding vond plaats nadat de man omstreeks 02.00 uur in Zwaagwesteinde een 27-jarige inwoner van Kootstertille had bedreigd. De verdachte had hem voor een woning aan de Esdoorn met een bijl en een vuurwapen gedreigd en de ruit van zijn auto stukgeslagen. De verdachte werd, gezien het feit dat hij een vuurwapen had, met de inzet van de Aanhoudingseenheid aangehouden. Bij zijn aanhouding werd in de woning een vuurwapen aangetroffen. De aanleiding voor de bedreiging is nog onduidelijk.

Heerenveen: diefstal vogels uit volière
Uit een volière bij een woning aan de Bgm. Falkenaweg zijn in de nacht van donderdag op vrijdag 15 vogels gestolen. Nadat het gaas kapot was geknipt, werden de vogels, putters en groene vinken, met een totale waarde van ruim 1000 gulden, weggenomen. De 72-jarige eigenaar deed aangifte.

Wergea: Fransman rijdt achteruit op Waldwei
Een 62-jarige automobilist uit het Franse Le Sous Prelit heeft vrijdag om 13.00 uur een aanrijding op de Waldwei veroorzaakt, doordat hij achteruit reed. Een achterop komende 31-jarige automobilist uit Den Haag kon de man niet meer ontwijken en botste op de auto van de Fransman. Deze kreeg voor zijn rijgedrag een boete van 750 gulden, die hij ter plaatse voldeed.

Dokkum: inbraak kantoorgebouw
In de nacht van donderdag op vrijdag werd ingebroken in een kantoorgebouw aan de Rondweg West. Men forceerde een slot van een deur, waarna archiefkast werd opengebroken. Onbekend is nog wat precies wordt vermist. Een 60-jarige inwoner van Dokkum deed aangifte.

Leeuwarden: winkeldiefstal
Een 40-jarige inwoonster van Leeuwarden is vrijdag om 13.30 uur aangehouden op verdenking van diefstal uit een winkel aan het Cambuurplein. De vrouw werd betrapt toen ze voor ca. 150 gulden aan goederen uit de winkel wilde meenemen zonder te betalen. Na betaling van een boete van 410 gulden werd de vrouw weer door de politie heengezonden.

Leeuwarden: inbraak school
In de nacht van woensdag op donderdag werd ingebroken in een schoolgebouw aan de Scheiringerweg. Van een kas werd een raam geforceerd en van een reparatieruimte een deur opengebroken. Vermist worden diverse gereedschappen, waaronder boormachines en een aggregaat. Een 61-jarige Leeuwarder deed aangifte.

Leeuwarden: mannen gaan elkaar te lijf met honkbalknuppel Vrijdag omstreeks 17.00 uur hebben twee Leeuwarders, 33 en 35 jaar, elkaar in de parkeergarage aan het Wilhelminaplein flink toegetakeld met een honkbalknuppel. Over hoe de onenigheid precies is ontstaan lopen de verklaringen van beide mannen uiteen. Feit is dat de 35-jarige Leeuwarder uit zijn auto een honkbalknuppel heeft gepakt en dat daarna een gevecht is ontstaan. Ook over het verdere verloop van de vechtpartij heeft men verschillende verklaringen afgelegd, maar beiden hebben elkaar met de knuppel geslagen. Beide mannen werden door de politie met een bebloed gezicht aangetroffen en naar het politiebureau overgebracht.

Burgum: aanhouding
Een 18-jarige inwoner van Burgum is vrijdag om 20.00 uur aangehouden omdat hij op de Noordersingel bier stond te drinken en weigerde zijn identiteit bekend te maken toen politieagenten hem wilden verbaliseren. Hij werd naar het politiebureau overgebracht.

De Knipe: lichtgewonde bij kop-staart botsing
Een 42-jarige bestuurster uit Gorredijk is vrijdag om 16.10 uur lichtgewond geraakt toen haar auto van achter werd aangereden door een 54-jarige bestuurder uit Ooosterwolde. Deze had te laat bemerkt dat de vrouw stilstand, waarna een kop-staart botsing volgde. Omdat de vrouw klaagde over een pijnlijke nek werd ze voor onderzoek naar het ziekenhuis in Heerenveen overgebracht. In de loop van de avond kon zij weer huiswaarts.

Joure: winkeldiefstal
Een 35-jarige inwoner van Joure is vrijdag om 20.45 uur aangehouden op verdenking van diefstal uit een winkel aan de Midstraat. De man werd betrapt toen hij twee puzzelboekjes zonder te betalen wilde meenemen. Hij werd meegenomen naar het politiebureau waar proces-verbaal tegen hem werd opgemaakt.

Leeuwarden: aanrijding tussen auto en fietsster Een 35-jarige inwoonster van Leeuwarden is vrijdag om 18.45 lichtgewond geraakt bij een ongeval op de Julianalaan. De vrouw kreeg van een 34-jarige automobiliste uit Leeuwarden geen voorrang, waarna een aanrijding volgde. De fietsster werd met een hoofdwond per ambulance naar het MCL overgebracht, waar de wond werd gehecht.

Leeuwarden: woninginbraak
Vrijdag is tussen 08.00 en 18.45 uur ingebroken in een woning aan de Pioenstraat. Nadat een raam was geforceerd, werd de gehele woning doorzocht en werd een geldbedrag en een spelcomputer weggenomen. De 27-jarige bewoner deed aangifte.

Terschelling-West: onder invloed
Een 39-jarige inwoner van Gorredijk is vrijdag om 23.30 uur op de Hoofdweg aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies de man 370 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 3 uren kreeg.

Heerenveen: onder invloed
Een 45-jarige inwoner van Heerenveen is zaterdag om 01.25 uur op de Papaverstraat aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies de man 415 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 3 uren kreeg.

Heerenveen: onder invloed
Een 39-jarige inwoner van Gorredijk is zaterdag om 02.00 uur op de Bgm. Falkenaweg aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau weigerde de man een blaastest, waarna hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 12 uren kreeg. Bovendien werd zijn rijbewijs ingevorderd.

Burgum: onder invloed
Een 29-jarige inwoner van Twijzelerheide is zaterdag om 03.20 uur op de Hwk. R.H.V. Kattendijkweg aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies de man 705 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 8 uren kreeg. Bovendien werd zijn rijbewijs ingevorderd.

Wier : onder invloed
Een 30-jarige inwoner van Beetgum is zaterdag om 02.00 uur op de Hegedyk aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies de man 555 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 6 uren kreeg. Bovendien werd zijn rijbewijs ingevorderd.

Leeuwarden: onder invloed
Een 34-jarige inwoner van IJlst is zaterdag om 03.00 uur op de Groeneweg aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies de man 520 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 5 uren kreeg.

Wolvega: aanhouding na vernieling ruit
Een 21-jarige inwoner van Wolvega is zaterdag om 02.45 uur aangehouden op verdenking van vernieling van een raam van een winkel aan de Van Harenstraat. De man kon op grond van een getuigenverklaring in zijn woning worden aangehouden. Hij werd naar het bureau overgebracht, waar proces-verbaal tegen hem werd opgemaakt.

Heerenveen: jongen neergestoken
In een woning aan Zijlroede is zaterdag omstreeks 04.00 uur een 16-jarige inwoner van Heerenveen neergestoken door een 45-jarige huisgenoot. De verdachte werd door de politie in de woning aangehouden. Deze had het slachtoffer na een huislijke twist met een mes in de borst gestoken. Het slachtoffer werd per ambulance naar het ziekenhuis in Heerenveen overgebracht, waar geconstateerd werd dat hij door de steekwond een klaplong had opgelopen. Hij werd op de intensive care opgenomen, maar verkeerd niet in levensgevaar. De verdachte werd op het politiebureau ingesloten.

Zurich: aanrijding onder invloed, zonder rijbewijs en verzekering Een 26-jarige inwoner van Leeuwarden is zaterdag om 05.15 uur op de A7 aangehouden, omdat hij onder invloed een aanrijding had veroorzaakt. De man was met hoge snelheid achterop een voor de openstaande brug stilstaande auto gereden. De inzittenden van deze auto bleven ongedeerd dankzij het feit dat op de aanhangwagen een zware machine stond. Omdat de bestuurder van de eerste auto bleek te hebben gedronken, moet hij op het bureau een blaasproef afleggen. Gezien de uitslag, 585 ug/l, werd tegen hem proces-verbaal opgemaakt. Ook bleek de man niet in het bezit te zijn van een rijbewijs en was de auto niet verzekerd. Daarvoor ontving hij tevens een proces-verbaal.

Lemmer: aanrijding met letsel
Een Amerikaans echtpaar, 66 en 59 jaar uit Edina, is zaterdag om 11.20 uur gewond geraakt bij een ongeval op de A6. De auto van het echtpaar was over de kop geslagen na een inhaalmanoeuvre door een 43-jarige automobilist uit Groningen. Deze had hun auto in een schrikreactie gesneden, omdat zo verklaarde hij, hij meende dat hun auto weer naar links uitweek. Het echtpaar werd met onbekend letsel per ambulance naar het ziekenhuis in Sneek overgebracht.

Wijnjewoude: aanhouding na snelkraak
Een 24-jarige inwoner van Drachten en een 18-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats zijn zaterdag omstreeks 03.45 uur aangehouden op verdenking van inbraak in het kantoor van een benzinepomp aan de Opper Haudmare. De mannen werden aangehouden nadat een hondengeleider hen in een auto zag rijden op de genoemde weg. Hij zette de achtervolging in en probeerde hen tot stoppen te dwingen. Op de Ureterpervallaat sprongen beide mannen uit de auto en vluchtten de weilanden in. Met te hulp geroepen collega`s konden beide mannen alsnog worden aangehouden. In hun auto werd een hoeveelheid sigaretten en tabak aangetroffen, die vermoedelijk afkomstig is van de inbraak in het eerder genoemde tankstation.

Bureau Voorlichting& PR: 058 8808272