Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Discovery Channel Adventure Race op tv

Datum nieuwsfeit: 17-06-2001
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Persbericht Hoofddorp, 17 mei 2001

DISCOVERY CHANNEL ADVENTURE RACE
(Europese première)

zondag 17 juni van 21.00 - 23.00u (afl. 1 + 2)
maandag 18 juni van 21.00 - 23.00u (afl. 3 + 4)

Hoeveel van de 57 deelnemende teams haalden de finish van de Discovery Channel Adventure Race?
In november 2000 arriveerde een internationaal gezelschap van 's werelds beste adventure racers in Canterbury, Nieuw-Zeeland om deel te nemen aan de Discovery Channel Adventure Race, die geldt als een van de zwaarste adventure races die jaarlijks gehouden worden. Discovery Channel verwierf de exclusieve mediarechten van dit evenement waarvan het filmverslag zijn première beleeft op zondag 17 en maandag 18 juni van 21.00 - 23.00 uur. In vier afleveringen van elk een uur wordt verslag uitgebracht van de verrichtingen van de 57 deelnemende teams. Een week lang moeten de teams tonen wat zij waard zijn in een race die het uiterste vergt van zowel hun fysieke als mentale krachten.

Voorwaarde voor deelname is dat in elk team minstens één vrouw zit, dit om te voorkomen dat vanwege de grotere lichaamskracht van mannen bepaalde teams in het voordeel zouden zijn ten opzichte van andere. Een andere voorwaarde is dat het team onder alle omstandigheden compleet blijft.

De deelnemers moeten geharde all-round sporters zijn, want zij worden geacht te mountain biken, kayaken, bergbeklimmen, abseilen en raften. En dat alles over een parcours van 364 kilometer dat voert over bergen, langs steile rotswanden en gevaarlijke gletsjers, en door woest kolkende rivieren.

Het filmverslag van deze barre adventure race brengt niet alleen de strijd zelf in al zijn verschrikkelijke en glorieuze momenten in beeld, maar gaat ook uitgebreid in op de resultaten van een aan de race gekoppeld uniek wetenschappelijk experiment waarbij de effecten gemeten werden van buitensporige inspanningen op het menselijk lichaam. Daartoe zocht Discovery Channel samenwerking met FitSense, een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in de productie van minuscule medische meetinstrumenten en telemetrieapparatuur die draadloze gegevensuitwisseling mogelijk maakt. De apparatuur werd aangebracht op het lichaam van de leden van één team, zodat gedurende de hele race bijgehouden kon worden hoe hun lichaam reageerde op de geleverde inspanningen.

Het Science Team
Het team waarom het ging was het Science Team, bestaande uit een viertal adventure racers uit de wereldtop: Ian Adamson, John Jacoby, Robyn Benincasa en Mike Kloser (Adamson, Benincasa en Kloser maakten vorig jaar tevens deel uit van het winnende team van de Eco-Challenge adventure race in Borneo). Met behulp van de aangebrachte meetapparatuur - tezamen goed voor 2,3 kilo extra bagage per persoon - werden de vitale lichaamsfuncties van de teamleden 24 uur per dag in de gaten gehouden.

Gemeten werden de lichaamstemperatuur, de ademhalingssnelheid, het zuurstofgehalte van het bloed en de lichamelijke effecten van een chronisch gebrek aan slaap. Ook werd onderzocht in hoeverre de deelnemers in staat bleken om geestelijk in evenwicht te blijven en de beperkingen van hun lichaam met wilskracht te overwinnen. Dat de betrokkenen hun faam méér dan waar maakten, blijkt wel uit het feit dat zij als derde eindigden. Een prestatie die gezien het extra gewicht en het regelmatig oponthoud als gevolg van tussentijdse metingen des te indrukwekkender is.

De race
De eerste opdracht aan de teams was een steile klim naar de top van een berg en direct daarna een meer dan 800 meter lange afdaling langs leisteenrotsen naar de Harper River vallei. Onmiddellijk daarop ging het weer bergopwaarts, gevolgd door een abseiltraject over 50 meter naar de voet van de Packard Peak. Daarna namen de deelnemers plaats op een mountain bike waarmee zij een afstand van bijna 20 km aflegden naar een meer. Daar wachtte hun een kanotocht van ruim 35 km die onmiddellijk gevolgd werd door alweer een mountain bike etappe, ditmaal van 25 km. Vervolgens begonnen de teams aan een klim naar een hoogte van 2450 meter, waarna uiteraard weer een zware afdaling volgde die afwisselend lopend en per mountain bike werd afgelegd. Daarna was het de beurt aan een 30 km lange kayaktocht over een wild kolkende rivier. Maar het ergste moest nog komen: een bijna 70 km lange mountain bike etappe door ruig berggebied. Na de top bereikt te hebben van de ruim 2500 meter hoge Fox Peak was het tijd voor de laatste etappe: een ruim 30 km lange kanotocht naar de finish.

Voor het merendeel van de 57 teams bleek de zes dagen durende uitputtingsslag teveel van het goede. Hoewel iedere deelnemer vastbesloten was de finish te halen, eisten het meedogenloze parcours en de enorme tijdsdruk hun tol, zodat velen moesten afhaken. Een adventure race als deze is dan ook niet alleen een krachtmeting tussen diverse teams, maar in de eerste plaats een genadeloze strijd tussen de natuur en de mens. Het Nieuw-Zeelandse landschap is door zijn ongereptheid van een overweldigende schoonheid, maar ook onbarmhartig en veeleisend. Steile beklimmingen en afdalingen werden ernstig bemoeilijkt door van de rotsen afbrokkelend leisteen dat elke stap tot een waagstuk maakte en regelmatig glijpartijen veroorzaakte.

De finish
Uiteindelijk bleken maar 11 van 57 team in staat de finish te halen. In volgorde van binnenkomst waren dat:


1. Propellor-Heads (Nieuw-Zeeland) 7. Outdoor Action Formidable (Nieuw-Zeeland)
2. Nokia (Finland) 8. Marahau Beach Camp (Nieuw-Zeeland)
3. Science Team (VS/Australië) 9. New Limit (Zweden)
4. Cromwell (Nieuw-Zeeland) 10. Explorer (VS)
5. Encompass (Nieuw-Zeeland) 11. Fresh Choice NZ Army (Nieuw-Zeeland)
6. Geraldine (Nieuw-Zeeland)

De leden van het winnende Propellor-Heads team sprongen een gat in de lucht toen zij zes uur vóór de rest van het deelnemersveld over de finish kwamen. Maar hoe groot hun vreugde ook was, ook zij moesten toegeven momenten van wanhoop gekend te hebben. Bovendien werden zij menigmaal op de hielen gezeten - het tijdverschil bedroeg soms maar enkele minuten - door het Finse Nokia team, dat ondanks zware blessures toch als tweede eindigde.

Achtergrond
Nieuw-Zeeland geldt als de bakermat van het adventure racen. Al tien jaar lang vindt daar de befaamde Adventure Race plaats die bekend staat als een van de zwaarste adventure races ter wereld. De race trekt elk jaar een bont internationaal gezelschap van adventure racers waarin ook de wereldtop vertegenwoordigd is. Ook vorig jaar was dat het geval. Onder de deelnemers, afkomstig uit alle continenten, bevonden zich winnaars van de Southern Traverse, de Eco-Challenge en de Raid Gauloises.

Discovery Channel trad op als de exclusieve media sponsor, terwijl Southern Traverse Ltd. de organisatie van het evenement zelf voor zijn rekening nam. De twee bedrijven streven ernaar hun samenwerking te intensiveren en hebben onlangs aangekondigd het adventure racen een extra impuls te willen geven door een wereldkampioenschap - het eerste in zijn soort - te organiseren. Het evenement, onder de naam Discovery Channel World Championship Adventure Race, zal op 3 september 2001 van start gaan in Zwitserland en zal naar verwachting opnieuw vele prominenten uit de hele wereld trekken.

De Discovery Channel Adventure Race werd geproduceerd door Angus Yates van Catch & Release Communications. Discovery Channel had vijftien cameraploegen beschikbaar die onafgebroken opnamen maakten. Dit resulteerde in maar liefst 300 uur beeldmateriaal dat door Discovery's uitvoerend producent Sean Gallagher omgewerkt werd tot een vierdelige miniserie met afleveringen van elk één uur.

Sinds 1996 heeft Discovery Channel in totaal bijna 24 uur aan adventure race programma's geproduceerd. Naast het verslag van de Adventure Race van dit jaar zond Discovery Channel ook opnamen uit van de Discovery Channel Eco Challenge races in British Columbia, Australië, Marokko en Argentinië. Het verslag van de Eco Challenge Marokko werd vorig jaar bekroond met een Sports Emmy® vanwege de buitengewone programmatische prestatie die hiermee was neergezet.


- Einde persbericht -

Discovery Networks Europe
Discovery Networks Europe (DNE) biedt op dit moment tien themakanalen: Discovery Channel Europe, Discovery Home & Leisure, Animal Planet, Discovery Travel and Adventure, Discovery Civilisation, Discovery Sci-Trek, Discovery Kids, Discovery Wings, Discovery Health en Discovery +1, het naar een ander uitzendtijdstip verschoven programmapakket van Discovery Channel. www.discoveryeurope.com Sinds de start van DNE in 1989 is het Europese marktaandeel gegroeid naar 22 miljoen huishoudens. Het programma-aanbod van DNE is beschikbaar in 19 talen en wordt via 20 satellietkanalen verspreid in 49 gebieden in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Southern Traverse
Southern Traverse Ltd. is een toonaangevend bedrijf dat zich bezighoudt met het organiseren van een select aantal internationale sport evenementen. Zo nam het bedrijf de organisatie op zich van de Discovery Channel World Championship Adventure Race, de Adventure Race World Series en Southern Traverse, de gerenommeerde adventure race die jaarlijks in Nieuw-Zeeland plaatsvindt.

Voor informatie en beeldmateriaal:

Monogram Communication Strategies (MCS)
Marguérite van der Heyden
T: 023.5628208
F: 023.5651724
Email: (margueritevdh@monogram.nl)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie