Grote melkveebedrijven groeien minder snel

Datum nieuwsfeit: 18-06-2001
CBS Webmagazine

Grote melkveebedrijven groeien minder snel

Het gemiddelde melkveebedrijf heeft 55 melkkoeien. Op de honderd grootste bedrijven lopen per bedrijf bijna 270 melkkoeien rond. Deze bedrijven zijn dus bijna 5 maal zo groot als een doorsnee melkveebedrijf.

Melkveebedrijven

De laatste jaren groeien de honderd grootste melkveebedrijven iets minder snel dan de sector als geheel. In 2000 hebben melkveebedrijven namelijk gemiddeld bijna 9% meer grond dan in 1998. De honderd grootste veehouders namen in deze periode ruim 7% grond extra in gebruik.

Ook het aantal melkkoeien per bedrijf neemt in deze periode toe. Deze groei gaat echter bij alle bedrijven veel langzamer. De honderd grootste bedrijven houden nu 1,8 melkkoeien per hectare. Dat is iets intensiever dan de doorsnee melkveehouder. Die heeft er namelijk 1,6 per hectare.

Omvang melkveebedrijven, 2000 t.o.v. 1998

De extensievering (minder melkkoeien per hectare grond) lijkt dus in de melkveehouderij onverminderd voort te gaan. Schaalvergroting gebeurt op melkveebedrijven kennelijk eerder door uitbreidingen in grond dan in melkquotum. Deze extensivering verloopt bij de honderd grootste melkveebedrijven iets minder snel dan gemiddeld in de sector.

Cor Pierik

Meer gegevens over melkveebedrijven zijn te vinden in Statline

Voor meer informatie: (infoservice@cbs.nl) transp.GIF (89 bytes)

Aantal vliegpassagiers blijft stijgen Tarieven verontreinigingsheffing verschillen flink Grote melkveebedrijven groeien minder snel

mail de redactie mail de redactie

© Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen, 2001 Bronvermelding is verplicht. Verveelvoudiging voor eigen gebruik of intern gebruik is toegestaan.

Laatst gewijzigd: 18 juni 2001