CNV wil opjagen topsalarissen Europa-breed aanpakken

Datum nieuwsfeit: 20-06-2001

CNV BEDRIJVENBOND

CNV: Opjagen topsalarissen Europa-breed aanpakken

In Oslo vindt momenteel het vierde congres van de Europese Metaalbond (EMB) plaats. Tijdens dit congres bleek, dat het probleem van de extreem hoge topsalarissen in het bedrijfsleven geen Nederlands, maar een Europees probleem is. Dus wil de CNV BedrijvenBond, dat dit probleem Europa-breed wordt aangepakt.

De discussie begon, toen de Noorse minister van Buitenlandse Zaken (Thor Bjorm Jagland) het probleem van de topsalarissen in Noorwegen aansneed. 'Ieder die werkt in een onderneming heeft recht op een deel van de winst', was zijn stelling. Toen bleek, dat het probleem ook elders aan de orde is. Waarschijnlijk ligt de oorzaak in Groot-Brittannië, waar tijdens de herstructureringen van de industrie met name de managers extra zijn beloond voor de omslag die zij doorvoerden.

De CNV BedrijvenBond constateert, dat het probleem niet een Nederlands probleem is en vindt, dat het op Europees niveau moet worden aangepakt. Een onderzoek op zichzelf zal vermoedelijk alleen maar aangeven, dat er geen onderlinge verschillen tussen landen bestaan. Dus vindt de bond, dat moet worden onderzocht in welke mate topmanagers elkaar opjagen met hun salarisniveau. De bond vindt de huidige ontwikkeling niet meer acceptabel en niet meer uit te leggen aan de achterban. Het wordt hoog tijd er krachtig stelling tegen te nemen teneinde de terugkeer van feodale toestanden te voorkomen.

Employability

Daarnaast spreekt het congres vooral over de Europese coördinatie van cao-onderhandelingen en het belang van employability. De CNV BedrijvenBond stelt voor goede praktijkvoorbeelden op het gebied van employability internationaal te gaan uitwisselen.

Voor nadere inlichtingen:

- Bart Bruggeman (voorzitter CNV BedrijvenBond), 030 - 6348348 (kantoor) of 06 - 51350699 (mobiel);

- Bert Aanstoot (CNV-persvoorlichter), tel. 030 - 6348240 (kantoor) of
06 - 51602213 (mobiel).