Politiebericht Friesland: Friesland

Datum nieuwsfeit: 20-06-2001

Politiebericht Friesland: Friesland 20-06-2001 Politieberichten van 19/6 (13.00 uur) t/m 20/6 (07.00 uur)

Gorredijk: inbraak wereldwinkel
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in de wereldwinkel aan de Hoofdstraat. Het slot van de toegangsdeur werd vernield. Uit de kassa werd een klein geldbedrag weggenomen. Een medewerkster van de wereldwinkel, een 54-jarige inwoonster van Beetsterzwaag, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: eenzijdig ongeval met licht gewonde Dinsdag omstreeks 11.40 uur fietste een 78-jarige inwoonster van Leeuwarden over de Groeneweg komende uit de richting van de Noorderweg. Op het fietspad stond een aanhangwagen geparkeerd en toen de vrouw daarom heen wilde rijden, kwam zij ten val. Zij liep een hoofdwond op en een snee in haar vinger. Met een ambulance werd zij overgebracht naar het ziekenhuis voor behandeling.

Harlingen: autobrand
Dinsdag omstreeks 13.45 uur reed een bestuurder met zijn auto over de Rijksweg N31 onder Harlingen. Ter hoogte van de Kimswerderhoek liep de snelheid van de auto terug en bracht de bestuurder, een 74-jarige inwoner van Leeuwarden, zijn auto op een parkeerplaats tot stilstand. Toen de man uitstapte, zag hij dat de vlammen onder de motorkap vandaan kwamen. Door de brandweer is het vuur geblust.. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De wagen is weggesleept.

Wolvega: onder invloed
Dinsdag omstreeks 14.15 uur werd op de Grindweg een bestuurster van een personenauto gecontroleerd. De bestuurster, een 27-jarige inwoonster van Heerenveen, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de vrouw 320 ugl. Zij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Gytsjerk: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 13.00 uur vond op de Canterlandseweg een aanrijding plaats tussen een personenauto en een fiets. De bestuurder van de fiets, een 81-jarige inwoner van Gytsjerk stak ter hoogte van de Giekerkerhoek plotseling de Canterlandseweg over. De bestuurder van een personenauto, een 43-jarige inwoner van Munein, die over de Canterlandseweg reed, kon de overstekende fietser niet meer ontwijken. Door de aanrijding raakte de fietser gewond en werd overgebracht naar het MCL-Zuid.

Oosterwolde: verkeerscontrole
Dinsdag tussen 13.50 en 15.00 uur werd op `t Oost een verkeerscontrole gehouden. In totaal kregen 7 bestuurders een bekeuring ter zake het niet dragen van de autogordel. Tevens werd 1 bestuurder bekeurd daar hij niet in het bezit was van een geldig rijbewijs.

Bolsward: winkeldiefstal
Dinsdag omstreeks 14.10 uur werd een 41-jarige inwoonster van Uitwellingerga op heterdaad betrapt bij een winkeldiefstal in een supermarkt aan de Skilwyk. De vrouw had vijf tijdschriften en een paar levensmiddelen weggenomen. Toen zij hierop werd aangesproken, probeerde zij er vandoor te gaan. Zij werd daarop aangehouden door het personeel en overgedragen aan de politie. De vrouw werd overgebracht naar het bureau. In haar auto werden nog verschillende goederen aangetroffen, die zij had weggenomen bij nog drie andere winkels in Bolsward. Ook deze goederen zijn in beslag genomen. De vrouw kreeg via Kort OM een boete van f 500.-. Na verhoor werd zij weer in vrijheid gesteld.

Sneek: aanhouding
Dinsdag omstreeks 15.30 uur werd in een woning aan de Pieter Sikkesstraat een 33-jarige inwoner van Sneek aangehouden. De man stond nog gesignaleerd, daar hij niet terug was gekeerd na verlof. De man werd overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Drachten: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 14.10 uur vond op de minirotonde van de Marten Luther Kingsingel met de Burgemeester Wuiteweg een aanrijding plaats tussen een personenauto en een snorfiets. De bestuurder van de personenauto, een 78-jarige inwoner van Oosterwolde, verleende op de minirotonde geen vrije doorgang een de bestuurder van een snorfiets, die op dat moment naast hem reed. De bestuurder van de snorfiets, een 84-jarige inwoner van Drachten, kwam ten val en raakte gewond. De man werd overgebracht naar het ziekenhuis.

Drachten: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 14.50 uur vond op de Rijksweg A7 een aanrijding plaats tussen een personenauto en een vrachtwagen. De bestuurder van de personenauto, een 24-jarige inwoner van Drachten, viel in slaap en reed de middenberm in. Hij schrok direct daarop weer wakker en gaf een ruk aan het stuur, waardoor hij de weg weer opschoot en daarbij in botsing kwam met een vrachtwagen, die op dat moment naast hem reed en werd bestuurd door een 32-jarige inwoner van Kollum. Door de aanrijding kwam de personenauto vervolgens in de middenberm tot stilstand. Een passagier in de personenauto, een 35-jarige inwoner van Drachten, raakte gewond aan de arm en werd overgebracht naar het ziekenhuis. Na behandeling kon de man weer naar huis. Bij de aanrijding werd de luchtketel van de vrachtwagen geraakt, waardoor de remmen vastsloegen. Door een monteur werd deze storing verholpen. De personenauto werd weggesleept. Door de aanrijding ontstond een file. In deze file gebeurde nog een kop/staart aanrijding, waarbij alleen materiele schade viel te betreuren. Nadat de `scherven` waren opgeruimd, was de file korte tijd daarna opgelost.

Heerenveen; inbraak cafetaria
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in een cafetaria aan de Nieuwstraat. Door vernieling van een ruitje kwam men de zaak binnen. In het cafetaria werd de sigarettenautomaat opengebroken en het geld werd weggenomen. Ook het geld uit de fooienpot werd meegenomen. De eigenaar, een 44-jarige inwoner van Heerenveen, heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: openbare dronkenschap
Woensdag omstreeks 01.15 uur kwam een taxichauffeur met zijn taxi aan het bureau. In de taxi zaten twee mensen, een 53-jarige inwoonster van Heerenveen en een 39-jarige inwoner van Groningen. Zij wilden de taxirit niet betalen. De man en vrouw waren dronken en gedroegen zich erg vervelend. In deze zaak bemiddeld en gezorgd dat de taxichauffeur zijn geld kreeg. De man en vrouw zijn ingesloten ter ontnuchtering en hebben een proces-verbaal gekregen ter zake openbare dronkenschap.

Makkum: onder invloed
Woensdag omstreeks 01.05 uur werd op de Stranwei een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 25-jarige inwoner van IJmuiden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 750 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 9 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Steggerda: onder invloed
Woensdag omstreeks 01.10 uur werd op de Steggerdaweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 49-jarige inwoner van Boijl bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 380 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Twijzelerheide: onder invloed
Woensdag omstreeks 01.55 werd op het Wyldpaed Oost een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 22-jarige inwoner van Kollumerzwaag, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 675 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Leeuwarden: onder invloed
Woensdag omstreeks 01.55 uur werd op de Zuidergrachtswal een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 30-jarige inwoner van Vrouwenparochie, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 295 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Woensdag omstreeks 03.40 uur werd op de Wybrand de Geeststraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 30-jarige inwoner van Den Haag, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 350 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Bureau Voorlichting en PR: 058 - 880 8272