CFO CNV-bond stelt looneis van 6% voor nieuwe CAO Rijk

Centrum voor Arbeidsverhoudingen

Persbericht CFO - 20/6/2001

CFO CNV-bond stelt looneis van 6% voor nieuwe CAO Rijk

De CFO CNV-bond stelt voor de nieuwe CAO voor de circa 114.000 rijksambtenaren een looneis van 6% structureel, opgebouwd uit 4% loonstijging en 2% verhoging van de eindejaarsuitkering (met een bodembedrag). Deze percentages moeten doorwerken in de pensioenopbouw.

De CFO denkt aan een CAO met een looptijd van 1 jaar, omdat het lastig te voorspellen is wat de effecten van de invoering van de Euro (op 1 januari 2002) zijn op de inflatie. De onderhandelingen voor de CAO Rijk met de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) starten medio september 2001. De huidige CAO loopt op 1 oktober 2001 af.

De landelijke CFO-vakgroepen in de sector Rijk (departementen, rijksdiensten en hoge colleges van staat) vinden het volstrekt legitiem dat de leden bij het bepalen van de inzet van de bond hoge prioriteit geven aan inkomensverbetering. De arbeidsmarkt is krap, reden waarom de rijksoverheid als werkgever voorop moet lopen met goede en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Veel goed opgeleide jonge werknemers zijn noodzakelijk, omdat de rijksdienst flink vergrijst.

Positie sector Rijk in de samenleving
Na een periode van jarenlange bezuinigingen (kaalslag in de collectieve sector) vindt de CFO het urgent om nu ook de rijksambtenaren te laten delen in de economische ontwikkeling. Veel taken van de rijksoverheid zijn onontbeerlijk. De samenleving kan het zich niet veroorloven dat deze taken door personeelsgebrek onvoldoende of zelfs niet kunnen worden uitgevoerd. De CFO meent dan ook dat de samenleving daadwerkelijk bereid moet zijn flink in kwalitatief goed rijkspersoneel te investeren.

Bonus voor oudere rijksambtenaren
De CFO bepleit voor oudere rijksambtenaren die al jaren op het maximum van hun schaal zitten en die extra taken verrichten een bonus tot 15% bovenop de eindschaal. Dit kunnen tijdelijke extra taken zijn, zoals een ICT-project of in geval van calamiteiten (MKZ-crisis). Een belangrijke taak voor ouderen is het coachen en opleiden van jonge collega's. De rijkssector is vergrijsd; het wordt steeds moeilijker om jonge ambtenaren aan te trekken en in te werken. De CFO wil modernisering van het loongebouw:
o werknemers moeten sneller door hun schaal kunnen lopen; o een beter carrièreperspectief bieden door reeksen van (speciale) functies binnen een loopbaan te benoemen en te waarderen; o een betere beloning voor rijksambtenaren met uitvoerende functies die in contact staan met het publiek, klanten, gedetineerden, etc. Er is specifieke kennis en vaardigheid vereist die in de beoordeling van de zwaarte van de functie tot uiting moet komen o verbetering van toeslagen voor onregelmatig werk en overwerk, verhoging van de premie voor mobiliteit en verbetering van de premiespaarregeling;
o invoering van de in de huidige CAO gemaakte afspraken, zoals de individuele keuzen in het arbeidsvoorwaardenpakket per 1 januari 2002

CFO-bulletin over CAO Rijk
De CFO brengt een bulletin `CFO Duidelijk Over' inzet voor nieuwe CAO Rijk uit. De leden die onder het Sectoroverleg Rijk vallen krijgen dit bulletin, waarin de voorstellen worden toegelicht, eind deze week toegezonden. Extra exemplaren zijn verkrijgbaar op de CFO-regiokantoren.