Politieberichten Friesland: Friesland

Datum nieuwsfeit: 21-06-2001

Politiebericht Friesland: Friesland 21-06-2001 Politieberichten van 20/6 (13.00 uur) t/m 21/6 (07.00 uur)

Leeuwarden: inbraak horecagelegenheid
Woensdag tussen 04.00 en 07.30 uur werd ingebroken in een horecagelegenheid aan de Grote Hoogstraat. Via een raam aan de voorzijde kwam men het pand binnen. Uit het restaurant werden 13 flessen whisky en een mobiele telefoon weggenomen. De eigenaar, een 25-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Wolvega: onder invloed
Woensdag omstreeks 14.35 uur werd op de Merelstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 33-jarige inwoner van Heerenveen, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de bestuurder 780 ug/l. Hij kreeg een rijverbod van 9 uur. Bovendien bleek hij niet in het bezit te zijn van een rijbewijs. De auto van de bestuurder werd in beslag genomen.

Hemrik: inbraak wijkgebouw
Van dinsdag op woensdag werd ingebroken in het wijkgebouw aan de Engbert Pierswei. De toegangsdeur werd met grof geweld opengetrokken en vernield. Het gehele pand werd doorzocht. De sigarettenautomaat werd vernield en de pakjes sigaretten (ongeveer 500 pakjes) werden weggenomen. Ook alle sterke drank, een magnetron, glazen schalen, enkele dozen koffie, dozen met tubes mayonaise en kleingeld werden meegenomen. De beheerster, een 54-jarige inwoonster van Hemrik, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: verkeerscontrole
Woensdag tussen 09.00 en 12.00 uur werd een verkeerscontrole gehouden op de Heliconweg. Er werd speciaal gelet op het dragen van de autogordel. 29 bestuurders waren in overtreding en kregen hiervoor een proces-verbaal.

Harlingen: aanrijding met drank
Woensdag omstreeks 19.55 uur vond op de Brouwerstraat een aanrijding plaats tussen twee personenauto`s. Er was alleen materiele schade. Een 38-jarige inwoner van Harlingen was met zijn auto achteruit gereden en daarbij in botsing gekomen met een achter hem geparkeerde personenauto, die eigendom was van een 24-jarige inwoner van Harlingen. De veroorzaker, die dit ontkende, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 245 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Drachten: aanrijding licht gewonde
Woensdag omstreeks 20.55 reed een 19-jarige inwoner van Groningen met zijn auto over de Zuiderhogeweg. Ter hoogte van het fietspad met de Gauke Boelensstraat reed hij door het rode verkeerslicht en kwam toen in botsing met een fietsster, die over het fietspad reed en op dat moment groen licht had. De fietsster, een 16-jarige inwoonster van Boornbergum, wilde de Zuiderhogeweg oversteken in de richting van de Lauwers. Het meisje werd met knieklachten overgebracht naar het ziekenhuis.

Drachten: brandje
Woensdag omstreeks 19.00 uur kwam er een brandmelding binnen van een woning aan het Kaatsveld. De woning werd verbouwd en dakdekkers waren `s-middags bezig geweest. Vermoedelijk is er toen een vonk onder de dakpannen in het isolatiemateriaal terechtgekomen, waarna het onder de pannen begon te smeulen. Er ontstond rookontwikkeling waarna de brandweer werd gebeld, die het brandje snel onder controle had.

Terschelling: belediging
Woensdag omstreeks 21.55 uur werd een 30-jarige inwoner van Leeuwarden op de Hoofdweg aangehouden ter zake belediging. De verdachte zat als passagier in een taxibusje en stak tijdens het passeren zijn middelvinger op naar agenten, die op dat moment bezig waren met een snelheidscontrole op het eiland. De verdachte werd uit het busje gehaald en overgebracht naar het bureau. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt. Na verhoor is hij weer in vrijheid gesteld.

Franeker: brandstichting Groot Lankum
Woensdag omstreeks 21.35 uur kwam er een melding binnen dat er brand zou zijn in het Psychiatrisch ziekenhuis `Groot Lankum`. De brand was ontstaan in een slaapkamer en daarna overgeslagen naar een andere kamer. De brandweer, die snel ter plaatse was, had het vuur omstreeks 21.45 uur onder controle. Tijdens de brand waren 16 patiënten en vier begeleiders in het gebouw aanwezig. Het gebouw werd ontruimd. Zes medewerkers die voor de ontruiming hadden gezorgd en die rook hadden ingeademd, zijn voor onderzoek overgebracht naar het MCL-Zuid. Van de patiënten liep niemand letsel op. Uit onderzoek kwam naar voren dat de brand vermoedelijk was aangestoken door een 48-jarige patiënt De man is aangehouden en ingesloten.

Makkinga: onder invloed
Donderdag omstreeks 00.20 uur werd op de Bercoperweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 44-jarige inwoner van Nijeberkoop, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 640 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Midsland: onder invloed
Donderdag omstreeks 00.40 uur werd op de Westerburen een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 42-jarige inwoner van Amsterdam, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 430 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Dokkum: mishandeling
Donderdag omstreeks 00.50 uur kreeg een 47-jarige inwoner van Dokkum aan de bar van een horecagelegenheid aan de Koningstraat plotseling een klap met een bierfles/glas. De klap werd gegeven door een 31-jarige inwoner van Harlingen, die naast de Dokkumer aan de bar zat. Het slachtoffer liep een snee in zijn neus op en zijn bril werd vernield. Wat de aanleiding tot de mishandeling is geweest, is op dit moment nog niet duidelijk. Zowel het slachtoffer als de verdachte moeten nog worden gehoord. De verdachte werd aangehouden en overgebracht naar het bureau.

Leeuwarden: onder invloed
Donderdag omstreeks 01.15 uur werd op de Groeneweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 29-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 385 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Terschelling: onder invloed
Donderdag omstreeks 00.55 uur werd op de Hoofdweg een bestuurder van een brommobiel gecontroleerd. De bestuurder, een 45-jarige inwoner van Delft, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 310 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Donderdag omstreeks 02.00 uur werd op de Hoofdweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 41-jarige inwoner van Kinnum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 310 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Sneek: onder invloed
Donderdag omstreeks 01.30 uur kwam er een melding dat de op de Leeuwarderweg een bestuurder zou rijden, die onder invloed zou zijn. De auto aan de kant gezet en het bleek dat de auto werd bestuurd door een 37-jarige inwoonster van Sneek. De vrouw was onder invloed van alcoholhoudende drank. Bij het uitstappen moest zij zich vasthouden om niet te vallen. De vrouw werd overgebracht naar het bureau. Aan het bureau saboteerde zij de blaastesten en daarna weigerde zij iedere medewerking. Het rijbewijs van haar werd ingevorderd en tegen haar is proces-verbaal opgemaakt.

Sneek: autobrand
Donderdag omstreeks 03.15 uur werd gemeld dat een auto in de brand zou staan op de Wieken. Toen de patrouille ter plaatse kwam, stond de personenauto, een Opel Kadett, in lichterlaaie. De brandweer heeft het vuur geblust. De auto, eigendom van een 40-jarige inwoonster van Sneek, brandde in zijn geheel uit. Naast de uitgebrande auto stond nog een personenauto, eigendom van een 37-jarige inwoonster van Sneek, die ook brandschade opliep. Uit het onderzoek kwam vast te staan dat de brand was aangestoken. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Bureau Voorlichting en PR: 058 - 880 8272