Twee jaar cel voor brandstichter Schiphol

Twee jaar cel voor brandstichter Schiphol

Bron: Rechtbank Haarlem

Datum actualiteit: 21-06-2001

De man die begin dit jaar op Schiphol voor grote opschudding zorgde door meerdere keren brand te stichten, is vandaag door de rechtbank in Haarlem veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf waarvan twaalf maanden voorwaardelijk. De man, die geen vaste woon- of verblijfplaats heeft, stichtte in januari herhaaldelijk brand. De materiële schade als gevolg van de brand was groot. Volgens de rechtbank is bij een van de branden een levensbedreigende situatie ontstaan voor zowel reizigers als personeel van de luchthaven. Volgens deskundigen lijdt de man aan een chronische psychose en is hij verminderd toerekeningsvatbaar. De rechtbank heeft daarmee bij het bepalen van de straf rekening gehouden. Een vordering tot schadevergoeding door de luchthaven, ruim een half miljoen gulden, werd niet door de rechtbank in behandeling genomen. Het bedrag was te hoog om in de strafzaak te worden behandeld. De luchthaven werd daarom niet ontvankelijk verklaard.

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AB2223
(Zie het originele bericht)