Delegatie GroenLinks bezoekt Marokko met balling Rabbae

GroenLinks Tweede-Kamerfractie Nieuwsbrief 20 juni 2001 09:58

Politieke balling Rabbae bezoekt Marokko

(20 juni 2001)

Van 21 tot en met 28 juni a.s. brengt een Delegatie van GroenLinks onder leiding van Mohamed Rabbae een bezoek aan Marokko. Na een politiek ballingschap van 34 jaar zal Rabbae voor het eerst weer officiële gesprekken voeren met Marokkaanse autoriteiten.

Doel van het bezoek is om de recente politieke, maatschappelijke en sociale ontwikkelingen van de afgelopen jaren in de praktijk te onderzoeken. Speciale aandacht gaat uit naar het democratiseringsproces en de situatie van de mensen-rechten in Marokko. Zowel de rol van de wetgever als van maatschappelijke organi-saties ('civil society') zal onder de loep worden genomen.

De delegatie zal gesprekken voeren met politieke partijen, mensenrechten-, vrouwen-, en milieuorganisaties, vakbonden en vertegenwoordigers van de media. Daarnaast worden ook twee ontwikkelingsprojecten bezocht. Uiteraard zal tijdens het bezoek ook aandacht worden geschonken aan de relatie tussen Marokko en Nederland. Concrete kwesties, zoals de problematiek van remigranten als de steun van Marokko bij de controle op de vermogenspositie van uitkeringsgerechtigden zullen aan de orde komen, o.a. tijdens een bezoek aan de Nederlandse Ambassade.

De delegatie bestaat uit M. Rabbae (Tweede Kamerlid GroenLinks), H. Hofmeijer (GroenLinks gemeenteraadslid te Amsterdam), M. El Majdoubi (GroenLinks deelraadslid te Amsterdam), M. Mejjati (GroenLinks deelraadslid te Amsterdam) en R. Groot Wassink (namens de Stichting Duurzame Solidariteit / GroenLinks).

De delegatie is in Marokko te bereiken via het mobiele nummer van Mohamed Rabbae: 06- 22796654

20 juni 2001