Dieren Bevrijdings Front sticht brand bij slachterij

Datum nieuwsfeit: 22-06-2001

DBF STICHT BRAND BIJ SLACHTERIJ

SON EN BREUGEL - De brand in twee trucks bij slachterij Ballering op industrieterrein Ekkersrijt afgelopen zaterdagnacht, is aangestoken door activisten van het Dieren Bevrijdings Front (DBF). Bij de brand in Son en Breugel brandden twee nieuwe vrachtwagens geladen met varkensvlees helemaal uit. De schade bedraagt acht ton.

Het Dieren Bevrijdings Front heeft de verantwoordelijkheid voor de aanslag opgeeist in een brief aan de redactie van Actieblad Ravage. Het was de bedoeling van het front om het hele Brabantse bedrijf in de as te leggen, zoals dat eind maart ook gebeurde bij slachterij Dumeco in Boxtel. Daarbij was voor tientallen miljoenen schade.

Directeur H. Ballering wil niet ingaan op de aard en de omvang van de extra beveiligingsmaatregelen die het bedrijf inmiddels heeft getroffen. Hij vertelt dat het vlees in de trucks afkomstig was van varkens die vrijdag geslacht zijn bij het Sonse bedrijf. De vrachtauto's stonden klaar voor transport op zondagochtend naar Duitsland.

De claimbrief bevatte de volgende woorden: "Nacht 17 juni: Bij poging Ballering Export vleesgroothandel in Son plat te branden is zeker een truck in vlammen opgegaan. Het DBF." Ballering Export CV slacht wekelijks 4000 varkens en verwerkt ze tot vleesproducten. Naar eigen zeggen behoort het bedrijf tot de grootste zeugenslachterijen in Europa.

Ravage, actieblad
Van Ostadestraat 233n