Reis Nederlanders in VS langs Biotechnologische actoren

Datum nieuwsfeit: 23-06-2001

STICHTING WETEN

Klikkend meereizen met biotech-delegatie

Reis van Nederlandse delegatie langs actoren in de VS die een rol spelen in Biotechnologie en Voedsel 23 juni t/m 29 juni.

Utrecht, 22 juni - Juist op het moment dat het Publieke Debat over Biotechnologie en Voedsel officieel start (Startmanifestatie op maandag 25 juni 9.30 uur in 't Spant in Bussum, media welkom) en de Tweede Kamer zich voorbereidt om in het najaar te oordelen over de Nota Biotechnologie van het kabinet, trekt een vertegenwoordiging van Nederlandse belanghebbenden langs een aantal belangrijke Amerikaanse spelers in dit veld. Zoals de Amerikaanse overheid, FDA, research-instituten en biotech- en farma-ondernemingen.

Aan Nederlandse kant reizen Tweede-Kamerleden mee zoals mevr.E.Terpstra, de voorzitter van een Kamercommissie die het biotech-debat voorbereidt. Een lijst met deelnemers is hier bijgevoegd.

Zowel voedselaspecten als farmaceutische aspecten, aan menselijk DNA gerelateerde vraagstukken als het Human Genome Project komen aan de orde.

De informatie die daar over voedsel beschikbaar komt wil de Commissie Publieke Debat Biotechnologie en Voedsel niet alleen graag zelf ontvangen, maar ook ter beschikking stellen aan belangstellende media.

Daartoe is op de website van de Commissie-Terlouw www.etenengenen.nl een doorklikmogelijkheid geopend om toegang te krijgen tot deze informatie.
+ Delegatielid R.Schilpzand maakt dagelijks een beknopt verslag van het besprokene en flitst dit door.
+ Verschafte informatie op papier van bedoelde actoren zal ook op het web worden gezet, denk aan sheets, speeches etc.

U drukt achtereenvolgens op de button 'Naar website' van www.etenengenen.nl van de Commissie Terlouw en daar op de button 'Delegatie in VS'.

Site en doorklikmogelijkheid zijn operationeel vanaf maandag, maar het eerste verslag treft u dinsdagmorgen vanaf 09.00 uur aan.De informatie wordt dagelijks ververst.

Media die specifieke verzoeken of nadere vragen aan R.Schilpzand hebben, kunnen hem bellen: mobiel 06-51789677. Denkt u wel aan het tijdsverschil met de Verenigde Staten.

Het bezoek wordt georganiseerd door het Atlantic Pacific Exchange Program (www.apep.nl ). Er dient normaal voor de reis betaald te worden.

Wellicht ten overvloede: de Commissie Publiek Debat Biotechnologie en Voedsel is in geen enkel opzicht verantwoordelijk voor het initiëren of uitvoeren van deze informatieve reis. Laat staan voor inhoud of strekking van de informatie.
Zij maakt de informatie alleen toegankelijk, omdat zij vindt dat ieder die in enige capaciteit bij het Pubieke Debat of de besluitvorming rond biotechnologie en voedsel betrokken is, het recht heeft van de informatie kennis te nemen.

++++++
Samenstelling van de delegatie
Delegatieleider: Prof. Joseph Hautvast, Directeur van het Wageningen Centre for Food Sciences
Co-delegatieleider:
Mevrouw Erica Terpstra , lid van de Tweede Kamer (VVD-fractie) Overige delegatie-leden:
Dr. G.A.A. (Gerard) Albers, manager Breeding Research, Nutreco Drs. S.(Siegfried) Eschen, Beleidscoördinator, Ministerie van Justitie
Prof. Dr. J.J.A. (Hans) Leenaars RA, voorzitter RvB, SNS Reaal Groep N.V.
Dhr. Philip H. van Lelyveld, manager Public Affairs, DSM Prof. Dr. Jan Maat, Principal Scientist External Research, Unilever Research Vlaardingen
Dr. Th. (Theo) Ockhuizen, directeur Stichting Zuivel, Voeding & Gezondheid (ZVG)
Dhr. Rutger Schilpzand, Senior Consultant, Schuttelaar & Partners Dhr. G.A. (Gom) van Strien MBA, MSc., CEO, Utrecht University Holding
Dhr. M.W.Ch. (Thijs) Udo, lid van de Tweede Kamer (VVD-fractie) Drs. ir. Cees M. Vos , Senior Beleidsmedewerker, Ministerie van WVS.

22 jun 01 17:13