Wet verbetert onderwijs voor kinderen met handicap

Federatie van Ouderverenigingen

Persbericht: Conferentie 'Sterker met rugzak'

25 juni 2001

Landelijke conferentie 'Sterker staan met een rugzak' informeert ouders

Wet verbetert onderwijs voor kinderen met handicap

De wet op leerlinggebonden financiering gaat het onderwijs voor kinderen met een handicap of chronische ziekte verbeteren. Ouders krijgen vanaf augustus 2002 meer te zeggen over hoe het onderwijs aan hun kind eruit moet zien. Om deze ingrijpende keuzevrijheid te introduceren organiseren de Federatie van Ouderverenigingen (FvO) en de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-Raad) vrijdag 12 oktober de conferentie 'Sterker staan met een rugzak'. De bijeenkomst is bedoeld voor ouders van schoolgaande kinderen met en zonder handicap en andere betrokkenen. De conferentie vindt plaats in de Blokhoeve in Nieuwegein. Staatssecretaris van Onderwijs Karin Adelmund opent de dag.

De wet op leerlinggebonden financiering, ook wel 'de Rugzak' genoemd, maakt mogelijk dat ouders van een kind met een handicap kunnen kiezen voor regulier (gewoon) of speciaal onderwijs. Wanneer een zoon of dochter als gevolg van een functiebeperking in het reguliere onderwijs extra voorzieningen nodig heeft, wordt mogelijk een leerlinggebonden budget toegekend. Ouders kunnen met dat budget kiezen tussen onderwijs op een speciale school of op een reguliere school. Alleen ouders die kiezen voor regulier onderwijs, ontvangen leerlinggebonden financiering. Het kind neemt deze middelen voor de benodigde speciale voorzieningen in een eigen 'rugzak' mee. Regionale Expertisecentra (REC's), een samenwerking tussen speciaal en regulier onderwijs, ondersteunen en begeleiden ouders, leerlingen en basisscholen bij integratie van kinderen met handicap of chronische ziekte.

Juist voor kinderen met een handicap is het geweldig goed om naar een reguliere school te gaan die in de buurt staat. Maar ook de medeleerlingen hebben daar baat bij. Ze leren met de leerling samen te werken. Ze ervaren dat een klasgenoot met een handicap ook huiswerk moet maken, goed kan leren of straf krijgt. Bovendien profiteren veel leerlingen van aangepaste leermethoden.

Op de conferentie 'Sterker staan met een rugzak' worden ouders op interactieve wijze geïnformeerd over de nieuwe wet, regels en procedures. Kosten voor deze bijeenkomst bedragen dertig gulden voor ouders en honderd gulden voor intermediairs. Dit bedrag is inclusief lunch. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij: Project Oudervoorlichting Leerlinggebonden Financiering, tel. (030) 291 66 85

Het project 'Oudervoorlichting Leerlinggebonden Financiering' is een samenwerkingsverband van de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-raad) en de Federatie van Ouderverenigingen (FvO).