Politiebericht Groningen: Diverse

Dinsdag 26 juni 2001

Dagelijkse berichten

Midwolda: schuur in brand
Maandagnacht ontstond een brand in een schuur aan de Diurckenlaan in Midwolda. De brandweer van Scheemda bluste de brand. Over de omvang van de schade is nog niets bekend. De oorzaak is mogelijk het wegbranden van onkruid op maandagavond door de eigenaar van de schuur.

Wischoten: bromfietser en passagier gewond
Een 16-jarige bromfietser en zijn 12-jarige passagier, beiden uit Winschoten, zijn maandagavond gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Stationsweg in Winschoten. De bromfietsbestuurder wilde bij het station linksaf slaan en zag daarbij een tegemoetkomende auto, bestuurd door een 20-jarige man uit Winschoten over het hoofd. Er volgde een botsing waarbij de bromfietser en passagier kwamen te vallen. Ze schrokken zo van het ongeval dat ze er beiden te voet vandoor gingen, met achterlating van bromfiets en helmen. De jongens werden door de politie aangetroffen bij een woning aan de Stationsstraat. Van daaruit zijn met hoofd- respectievelijk beenletsel naar een ziekenhuis gebracht. De wagen van de Winschoter automobilist is door een berger afgevoerd.

Meeden: amazones gewond
Een 17-jarige vrouw uit Meeden en een 15-jarige meisje uit Veendam zijn maandagavond gewond geraakt bij een paardrijdongeval aan de Venneweg in Meeden. De amazones namen met nog twee andere vrouwen deel aan een paardrijles, onder leiding van een 26-jarige instructrice uit Bellingwolde. Op de terugweg naar de manege werd er gegaloppeerd waarbij twee paarden hun berijdsters afwierpen en vervolgens in gestrekte draf naar de manege gingen. Het 17-jarige slachtoffer is met hoofd- en nekletsel naar een ziekenhuis gebracht. Haar 15-jarige metgezellin is na onderzoek door ambulancepersoneel naar haar huisarts gebracht voor behandeling van licht armletsel en duizeligheids klachten.

Appingedam: fietser en tractor botsen
Op de Boltbrug in Appingedam is maandagmiddag een fietser uit Appingedam, leeftijd onbekend, gewond geraakt na een aanrijding met een tractor, bestuurd door een 60-jarige man uit Appingedam. Beide stonden aan weerszijden van de geopende brug te wachten. Nadat de slagbomen geopend waren liet de tractorbestuurder een groep fietsers voorgaan en reed toen zelf de brug op. Hij raakte daarbij met de achter de trekker gekoppelde hooipers een slagboom, toen hij het slachtoffer wilde laten passeren. De pers slingerde door de aanraking van de slagboom heen en weer en raakte de fietser. Die kwam te vallen en liep meerdere verwondingen op, waaronder letsel aan een hand. De man is opgenomen in een ziekenhuis.

Delfzijl: fietser gewond bij ongeval
Bij een verkeersongeval op de Oosterveldweg in Delfzijl is maandagmiddag een 62-jarige fietser uit Delfzijl gewond geraakt. De man kreeg op de kruising met de Heemskesweg in zijn woonplaats geen voorrang van een 50-jarige automobilist uit Delfzijl en kwam te vallen. De man liep schouderletsel op en is naar een ziekenhuis overgebracht.

Loppersum: man aangehouden na bedreiging
In een woning aan de Wirdumerweg in Loppersum heeft de politie maandagmiddag een 40-jarige Loppersumer aangehouden. De man kreeg aan het eind van de middag ruzie met zijn 54-jarige buurman. Er ontstond in de woning van de buurman een woordenwisseling waarbij de verdachte met een vuurwapen dreigde. Na de bedreiging verliet de verdachte de woning en ging naar zijn eigen huis. Daar is hij korte tijd later door een arrestatieteam aangehouden. Bij onderzoek in de woning van de verdachte werden een aantal slag en steekwapens gevonden. Die zijn in beslag genomen. Een vuurwapen werd niet aangetroffen. De verdachte is ingesloten. De politie stelt een nader onderzoek in.

Winschoten: jeugdige fietsendief
De politie heeft maandagmorgen een 14-jarige jongen uit Winschoten aangehouden. De jongen nam bij het zwembad aan de Watertorenstraat in Winschoten een fiets weg. Daarbij werd hij betrapt door een getuige maar wist door een verhaal over een verloren fietssleutel het rijwiel toch mee te nemen. De knaap verstopte de fiets en ging naar school. Korte tijd later miste de 77-jarige eigenaar zijn fiets. De getuige die nog in de buurt was verwees de bejaarde man naar de school. Daar spoorde de man de jeugdige dief op. Samen gingen ze terug naar het zwembad waar de knaap de fiets aanwees en teruggaf aan de eigenaar. Daarna werd de politie gebeld die de jongen aanhield. Hij is na verhoor heengezonden en wordt aangemeld aan bij het Haltbureau.

Groningen: bedrijfsautos botsen op kruising
Op de kruising Vondellaan/PC Hooftlaan botsten maandagochtend twee bedrijfswagens tegen elkaar. Een 22-jarige man uit Stedum verleende geen voorrang aan een 28-jarige bestuurder uit Assen die handletsel bij de aanrijding opliep en in het ziekenhuis werd behandeld. De beide voertuigen werden door een bergingsbedrijf afgesleept.

Groningen: brand door oververhitte frituurpan
Een oververhitte frituurpan was dinsdagnacht de oorzaak van een brand in een woning aan de Marnixkade. De 43-jarige bewoner was in slaap gesukkeld terwijl de pan nog op het fornuis stond. De bewoners konden via een balkon uit de woning komen. Met een snelle actie bluste de brandweer het vuur.

Groningen: autokrakers aangehouden
Op aanwijzen van een getuige heeft de politie maandagavond in de Hoekstraat een 32-jarige man uit Groningen aangehouden voor inbraken in autos. De getuige zag dat de man rondscharrelde bij verschillende autos en op een gegeven moment in een auto inbrak. De gewaarschuwde politie hield de 32-jarige verdachte aan in de Hoekstraat en hij bleek in het bezit van meerdere gestolen goederen. Hij is ingesloten voor nader onderzoek. Op de Sontweg werden maandagavond drie inwoners van Assen aangehouden op verdenking van het openbreken van een personenauto op de Sontweg. De drie Assenaren, twee mannen 42 en 45 en een 44-jarige vrouw, zaten in een auto waarvan de bedrading was doorverbonden. De beide mannen zijn voor nader onderzoek ingesloten.

Groningen: jongens (12 en 13) aangehouden
Twee jonge jongens, 12 en 13 jaar uit Groningen, zijn maandagavond aangehouden omdat zij in een leegstaand bedrijfspand aan de Rijksweg waren geweest. De jongens verklaarden nieuwsgierig te zijn geweest en zeiden alleen rond gekeken te hebben. Zij zijn overgedragen aan de ouders.

Groningen: fietser krijgt klap na aanrijding
Op de Grote Markt reden maandagmiddag twee fietsers tegen elkaar aan en kwamen ten val. Een van de fietsers, een 62-jarige man uit Groningen, raakte even buiten westen en begon als reactie te schelden en gaf de andere fietser een duw. Daarop kreeg hij een klap van de man die tegen hem aan was gefietst en deze verdween terstond. Er is nog gezocht naar de verdwenen fietser maar zonder resultaat.

Groningen: hennepplantage ontmanteld
Een sterke weedlucht bij een woning aan het Roer bracht agenten naar de woning van een 46-jarige man. Op de bovenverdieping bleek in een CV hok een kleine plantage in werking. Verder werden zon zestig toppen van hennepplanten aangetroffen. Het geheel is in beslag genomen en de bewoner is na verhoor met een proces-verbaal op vrije voeten gesteld.

Groningen: man met bijl met pepperspray uitgeschakeld De politie kreeg maandagmiddag een melding dat een 18-jarige man uit Groningen met een bijl een ruit van een bar aan het Damsterdiep had ingeslagen en dat hij richting het centrum liep. De man werd in de Steentilstraat gesignaleerd en omdat hij de bijl niet wilde loslaten is hij met pepperspray bespoten. Op het bureau is de jongeman door een psychiater bekeken en verplicht opgenomen is een psychiatrische kliniek.

Haren: jetskiër op de bon
Een 31-jarige man uit Assen op een jetski werd maandagmiddag op het Paterswoldsemeer op de bon geslingerd omdat hij niet in het bezit was van een geldig vaarbewijs. Bij de politie waren meerdere meldingen binnengekomen over het snelle varen van de man.

Inlichtingen: afdeling Communicatie, 0900 - 8844.