Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Stevige inzet op energiecampagne Groningen unplugged

Datum nieuwsfeit: 26-06-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Gemeente Groningen
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Groningen

27
JUN
16.53

Persbericht

Stevige inzet op energiecampagne Groningen unplugged 26-06-2001

De gemeente Groningen bereidt zich voor op een omvangrijke energiecampagne. Wethouder René Paas lanceerde tijdens een energiebijeenkomst op 18 juni de ideeën die de gemeente heeft en daagde organisaties en bedrijven uit om mee te werken aan de forse energie-inzet die de gemeente Groningen voor ogen heeft. Onder de titel 'Groningen Unplugged' gaat in oktober een campagne van start, waarin het streven naar energiebesparing en het gebruik van duurzame energiebronnen centraal staat. Tijdens de aftrap op 18 juni opende Paas het e-mailadres (groningenunplugged@md.groningen.nl). In november krijgt 'Groningen Unplugged' een eigen wesite. De campagne moet de basis leggen voor een herkenbaar en stevig lokaal klimaatbeleid voor de komende jaren.

Creativiteit en samenwerking
Minstens één jaar lang wil Groningen zon aandacht geven aan energiethemas, dat de mogelijkheden voor besparing en alternatieven binnen de gemeentegrenzen flink rond gaan zingen. In de uitvoering wordt om die reden samengewerkt met bedrijven, woningcorporaties, wijk- en bewonersorganisaties, onderwijsinstellingen, natuur- en milieuorganisaties en gemeentelijke diensten. Op dit moment gebeurt er binnen uiteenlopende initiatieven al veel, maar er is behoefte om die projecten onder één herkenbare noemer sterk onder de aandacht van het publiek te brengen. 'Groningen Unplugged' wordt de paraplu voor creatieve en resultaatgerichte projecten..

Op weg naar lokaal klimaatbeleid
Uiteindelijk moet de inzet er toe leiden dat Groningen in 2002 beschikt over een sterk werkprogramma, waarmee vorm wordt gegeven aan een meetbaar en effectief lokaal klimaatbeleid. Door gebruik te maken van de kennis en samenwerking tussen diverse netwerken en het monitoren van de resultaten, verwacht de gemeente een slinger te kunnen geven aan de herkenbaarheid en positie van energie in het eigen beleid en dat van anderen.

Pijlers in de campagne
'Groningen Unplugged' wordt een groeicampagne. Om te voorkomen dat goede ideeën en voornemens op de plank blijven liggen wordt gestart met de uitvoering van een aantal kernprojecten. Vervolgens is het voor iedereen, die aansprekende initiatieven op het gebied van energie ontplooit, mogelijk om op de campagne in te haken. In de uitvoering wordt ingezet op projecten binnen vier centrale pijlers: consument en gedrag, bouwen en wonen, bedrijvigheid en de gemeentelijke organisatie. De gemeente is initiatiefnemer van 'Groningen Unplugged', maar kiest het komende jaar nadrukkelijk ook een rol als deelnemer in de activiteiten.

NMP4
Vorige week presenteerde Pronk het NMP4. De toonzetting van dat plan is op onderdelen somber en dreigend, ook waar het gaat om een duurzame energievoorziening. Die toon doet afbreuk aan de successen die worden bereikt. In Groningen zijn tientallen initiefnemers actief aan de slag met energie-activiteiten. Het gemeentebestuur vindt het belangrijk om met 'Groningen Unplugged' een podium te bieden, dat juist ook het succes van die inzet zichtbaar maakt. Met name die zichtbaarheid kan een bijdrage leveren aan het concreet maken van duurzaamheid op lokaal niveau.

Coördinatie door projectbureau
Om de activiteiten, de informatievoorziening en de afstemming tussen alle initiatieven goed vorm te geven, wordt onder coördinatie van de Milieudienst een projectbureau opgezet. Voor het verzamelen en uitwisselen van ideeën en informatie is het e-mailadres (groningenunplugged@md.groningen.nl) beschikbaar.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie