VVD woedend over afwijzen aanpassing non-vaccinatiebeleid

Datum nieuwsfeit: 27-06-2001
VVD

VVD woedend over afwijzen van aanpassing non-vaccinatiebeleid

Groep: Tweede-Kamerfractie Datum: 27 juni 2001
De VVD'ers Oplaat en Mulder zijn zwaar teleurgesteld in hun CDA-collega's, omdat zij in het Europees parlement het VVD-voorstel om verspreiding van besmettelijke dierziektes te voorkomen, niet steunden.

Tweede Kamerlid Gert Jan Oplaat en europarlementariër Jan Mulder hebben woedend gereageerd op de opstelling van de CDA-fractie in het Europees parlement. De Christen-Democratische Eurofractie heeft tegen een VVD-voorstel gestemd om voortaan middels ringvaccinaties de verspreiding van besmettelijke dierziektes tegen te gaan. Met dit voorstel wilden de liberalen voorkomen dat bij een volgende uitbraak van varkenspest of mkz opnieuw gezonde dieren moeten worden afgemaakt. Dat voorstel haalde echter geen meerderheid, omdat de Christen-Democratische fractie tijdens de plenaire vergadering in Straatsburg tegen het voorstel heeft gestemd.

VVD-europarlementariër Jan Mulder en VVD Tweede-Kamerlid Oplaat zijn zwaar teleurgesteld in hun CDA-collegas die verzuimd hebben dit voorstel aan een meerderheid te helpen. Zij hebben zich daarmee uitgesproken voor het bestaande ruimingsbeleid. Wij begrijpen niet waar deze ommezwaai ineens vandaan komt. Het CDA roept al een half jaar in zowel de Tweede Kamer als het Europees Parlement dat ze de ruimingen zo snel mogelijk willen stoppen, stellen Mulder en Oplaat vast. Nu hadden ze eindelijk de kans om dat te regelen en nu geven ze niet thuis. Dat is een gemiste kans, reageren de VVDers teleurgesteld. De liberalen wilden middels een aanpassing van internationale overeenkomsten de producten van deze geënte dieren zoveel mogelijk in de regio verkopen. Dat wordt nu onmogelijk gemaakt.

27 juni 2001