Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Internet uitgegroeid tot wezenlijk onderdeel koopproces

Datum nieuwsfeit: 27-06-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
NIPO

Wereldwijd e-commerce onderzoek 2001: Internet uitgegroeid tot wezenlijk onderdeel koopproces van producten en diensten

NIPO Interactive heeft in samenwerking met Taylor Nelson Sofres Interactive voor de tweede maal het wereldwijde onderzoek naar e-commerce uitgevoerd. Het onderzoek dat in 36 landen is uitgevoerd onthult dat, ondanks de negatieve berichten van de internationale aandelenbeurzen en dot.com failures, "online shopping" wereldwijd floreert en dat Nederland op bijna alle vlakken tot de wereldtop behoort. Binnen dit grootschalige e-commerce onderzoek zijn de belangrijkste Nederlandse resultaten vergeleken met die van de rest van de wereld.

Helft van Nederlandse internetters betrekt internet in koopproces Het internet kan op verschillende manieren worden ingeschakeld bij de aankoop van de producten en diensten. Zo kan rechtstreeks via internet gekocht of besteld worden, of kan internet gebruikt worden als informatiebron om vervolgens de producten en diensten via traditionele kanalen af te nemen. Deze groep, aangevuld met consumenten die van plan zijn of reeds geprobeerd hebben online aankopen te plegen vormen de helft (48%) van alle Nederlandse internetgebruikers. Nederland ligt hiermee acht procentpunten boven het wereldwijd gemiddelde van 40%. De lijst wordt aangevoerd door Korea met 68%, gevolgd door Duitsland (66%) en de Verenigde Staten (65%).

Aanzienlijke stijging aantal online shoppers in Nederland Van de Nederlandse internetgebruikers geeft bijna één op de vijf (18%) aan in de afgelopen maand online producten of diensten te hebben gekocht of besteld. In vergelijking met het wereldwijde e-commerce onderzoek van 2000, is dit voor Nederland een stijging van 6 procentpunten (van 12% naar 18% in 2001). Wereldwijd is het percentage internetgebruikers dat online winkelt ook met 50% toegenomen, van 10% naar 15%. Duidelijke voorsprong op het gebied van online shoppen heeft de Verenigde Staten, éénderde van alle internetters koopt daar producten of diensten via internet. Ook grote landen als Duitsland (28%) en Engeland (24%) scoren hoog voor wat betreft percentage online shoppers onder hun internetpopulatie.

Nederland leidende positie aankoop "laagrisico producten" via internet Boeken, cd's en video's zijn producten met een relatief laag risico om via internet te kopen of te bestellen. Deze producten hebben een laag financieel risico (kleine bedragen) en het zijn homogene producten (men weet wat men krijgt), die via de post verstuurd kunnen worden. Nederland scoort in al deze productgroepen aanzienlijk hoger dan het wereldwijd gemiddelde. Boeken en cd's zijn wereldwijd de meest gekochte online producten, de productcategorie kleding komt dit jaar op de derde plaats. Het feit dat een minder homogeen product als kleding nu als derde eindigt is een indicatie dat online shoppers zich meer op hun gemak voelen en een groter vertrouwen hebben in de online aanbieders.

Veiligheid voornaamste drempel voor online shoppen Nederlandse internetgebruikers die nog niet online winkelen zien gemiddeld meer drempels voor het niet kopen via internet dan andere landen. Vooral veiligheidsproblemen vormen de hoogste drempel voor online aankoop. Bijna de helft (45%) van de Nederlandse non-shoppers ziet het opgeven van creditcardgegevens als obstakel (25% wereldwijd). Daarnaast geeft ruim eenderde (35%) aan het veiliger te vinden om producten of diensten in de winkel te kopen' (21% wereldwijd). Verder vinden veel non-shoppers het leuker en makkelijker om producten of diensten in een traditionele winkel te kopen.

Nederland wereldtopper in internetgebruik
Van alle zesendertig landen opgenomen in het tweede wereldwijde e-commerce onderzoek neemt Nederland één van de hoogste posities in op het gebied van internetgebruik. Noorwegen en Denemarken hebben wereldwijd het hoogste percentage internetgebruikers met respectievelijk 63% en 62%. Deze Scandinavische landen worden op de voet gevolgd door de Noord-Amerikaanse landen Canada (60%) en de Verenigde Staten (57%). Nederland komt op de vijfde plaats met ruim de helft (52%) van de Nederlandse bevolking van 16 jaar of ouder die in de afgelopen maand thuis of elders gebruik heeft gemaakt van het internet. In vergelijking met het onderzoek van 2000 is het internetgebruik in Nederland met 6 procentpunten toegenomen. Nederland laat Duitsland (34%), Groot Brittannië (33%) en Frankrijk (30%) hiermee ver achter zich. Het wereldwijd gemiddeld internetgebruik lag vorig jaar op 27% nu is dat gemiddeld 31%.

Zowel in Nederland als wereldwijd weinig gebruik mobiel internet Van landen waar dit voor gevraagd is heeft Finland de hoogste mobiele telefoonpenetratie (85%), gevolgd door Hong Kong (84%), Noorwegen (81%) en Korea (77%). Nederland komt op de vijfde plaatst met een mobiele telefoonpenetratie van 76%. Opvallend is de relatief lage mobiele telefoonpenetratie in de Verenigde Staten, twee op de vijf Amerikanen heeft nog geen mobiele telefoon. Aan de gebruikers van de mobiele telefoon is tevens gevraagd in hoeverre de mobiele telefoon wordt gebruikt voor internettoepassingen. Hieruit blijkt dat zowel in Nederland als wereldwijd nog nauwelijks gebruik wordt gemaakt van mobiel internet.

NIPO heeft, net als moederbedrijf Taylor Nelson Sofres (TNS), een speciale afdeling (NIPO Interactive) die zich uitsluitend bezighoudt met internetgerelateerd onderzoek. NIPO Interactive biedt specifieke en gedetailleerde oplossingen over zowel de consumenten- als de bedrijvenmarkt. Meer informatie over het onderzoek is te vinden op www.nipo.nl. Hier kunnen ook de belangrijkste resultaten in de vorm van een rapport in PDF-formaat gratis gedownload worden.

Bij publicatie of verspreiding gelieve de bron: NIPO Interactive, vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Anco van 't Hof (tel: 020-5225 755, email: (a.hof@nipo.nl)) of Menno Urbanus (tel: 020-5225 458 of email: (m.urbanus@nipo.nl)).

Meer informatie over de Nederlandse internetmarkt:

Het veldwerk voor Nederland heeft plaatsgevonden in het voorjaar van 2001. Hierbij zijn 1574 telefonische gesprekken afgenomen met personen van 16 jaar of ouder, het onderzoek liep mee als onderdeel van de NIPO Interactive E-monitor. De NIPO Interactive E-monitor is een multi-client onderzoek waarbij continu de internet ontwikkelingen op een breed scala van onderwerpen voor consumenten- als bedrijvenmarkt in kaart worden gebracht.

Uitgebreide achtergrond informatie over het onderzoek is terug te vinden in de bijlage van dit persbericht.

Bijlage: Achtergrondgegevens onderzoek voor uitgevers/redacteuren:

Het tweede wereldwijde e-commerce onderzoek is uitgevoerd middels telefonische en face-to-face interviews. In het voorjaar van 2001 zijn 42.742 personen in 36 landen verspreid over 4 continenten geïnterviewd. Het volledig rapport, inclusief analyses voor elk van de 36 landen, is beschikbaar op www.tnsofres.com/ger2001.

Dit onderzoek biedt een wereldwijde benchmark voor de voortgang van online verricht-ingen. Na het succesvolle eerste onderzoek in het voorjaar van 2000 is dit de tweede maal dat dit wereldwijd e-commerce onderzoek is uitgevoerd. 1 | Een overzicht van de landen die in het onderzoek zijn betrokken 1. Australië 10. Frankrijk 19. Italië 28. Polen
2. Argentinië 11. Duitsland 20. Japan 29. Portugal 3. België 12. Groot Brittannië 21. Korea 30. Singapore 4. Canada 13. Hong Kong 22. Letland 31. Spanje
5. China 14. Hongarije 23. Litouwen 32. Taiwan
6. Denmarken 15. India 24. Maleisië 33. Thailand
7. Estland 16. Indonesië 25. Nederland 34. Tsjechië 8. Finland 17. Ierland 26. Noorwegen 35. Turkije
9. Filippijnen 18. Israël 27. Oekraïne 36. Verenigde Staten

TNS Interactive is een gespecialiseerde wereldwijde internet task force binnen de Taylor Nelson Sofres Group. TNS heeft een netwerk van vestigingen in meer dan 50 landen. Het bevindt zich op de vierde plaats als grootste marketing informatie groep van de wereld. Meer informatie over TNS is beschikbaar op www.tnsofres.com.

Voor eventuele vragen over het totale internationale rapport graag contact opnemen met:

Arno Hummerston, Director TNS Interactive
Tel.: +44 207 868 6631 of email: (arno.hummerston@tnsofres.com)

Paul Stelmaszczyk, Camargue
Tel.: +44 207 636 7366 of email: (pstelmaszczyk@camarguepr.com)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie