Geen oplegging TBS met voorwaarden door wachtlijsten

Datum nieuwsfeit: 27-06-2001

TBS met voorwaarden kan niet worden opgelegd door wachtlijsten.
Bron: Rechtbank Leeuwarden

Datum actualiteit: 27-06-2001

De rechtbank in Leeuwarden heeft op 26 juni 2001 een man veroordeeld tot een andere straf dan zij eigenlijk hadden willen opleggen. De man kampt al jaren met psychiatrische problemen en heeft -om herhalingsgevaar te voorkomen- een intensieve behandeling in een forensisch psychiatrische kliniek nodig. Dit zou het beste in de vorm van een TBS met voorwaarden kunnen. Omdat er voor opname in een dergelijke kliniek echter wachtlijsten bestaan van een jaar of nog veel langer, zou verdachte in de tussentijd aan zijn lot worden overgelaten, met alle gevolgen van dien. De rechtbank heeft er daarom voor gekozen om te volstaan met het opleggen van toezicht door de reclassering zodat een vrijwillige opname in een kliniek kan worden geregeld.

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AB2295
(Zie het originele bericht)