Kwart boerinnen ook bedrijfshoofd

Datum nieuwsfeit: 02-07-2001
CBS Webmagazine

Kwart boerinnen ook bedrijfshoofd

Op zes van de tien boerenbedrijven werkt de boerin regelmatig mee. Steeds vaker doet zij dat als bedrijfshoofd in de maatschap. De boerin is hiermee mede verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering op het landbouwbedrijf.

In de jaren negentig hebben namelijk veel agrarische gezinsbedrijven voor de maatschap als ondernemingsvorm gekozen. Deze ontwikkeling is ondermeer gevoed door de fiscale voordelen van de man-vrouwmaatschap. Hierdoor waren veel boerinnen geen meewerkend echtgenote meer, maar werden ze bedrijfshoofd.

In 1980 waren er nog amper 5 000 vrouwelijke bedrijfshoofden. Dit zijn er inmiddels bijna 27 000. Daarentegen is het ...

Bent u abonnee? Klik hier om uw wachtwoord op te geven.
Wilt u nu snel binnen tien minuten abonnee worden? Klik dan hier.

Klik hier om het volledige persbericht te lezen