Nieuw octrooi Amsterdams bedrijf Schrader Electronica

Datum nieuwsfeit: 02-07-2001

Nieuw octrooi Schrader Electronica: Multimedia uit stopcontact

Het Amsterdamse Electronicabedrijf "Schrader Electronica" heeft onlangs octrooi verleend gekregen op wat het bedrijf zelf noemt datatransmissie via "Het vergeten Netwerk". Omdat Schrader in dit octrooi voor transport van data gebruik maakt van kabels die er al liggen kan Schrader zijn HomeNet-systeem vele malen goedkoper aanbieden. Door gebruikmaking van de modernste modulatie- en compressietechnieken kunnen beeld, geluid en data worden getransporteerd via het electriciteitsnet. Dit kan zowel binnens- als buitenshuis en is ook in bedrijfsgebouwen toepasbaar. Anders gezegd: beeld, geluid, telefoon en ook computerdata kunnen, net als electra, via deze door Schrader ontwikkelde techniek, gewoon 'uit het stopcontact' worden gehaald. Nu dit octrooi aan Schrader Electronica is verleend, ligt de weg vrij om voor grootschalige toepassingen te gaan zoeken naar marktpartijen en financiële partners. Daarbij wordt uiteraard met name gedacht aan netwerkbeheerders, waaronder ook gemeenten en nutsbedrijven, electronicabedrijven, lokale omroepen, ea. Voor de particuliere consument wordt nu hard gewerkt aan het productierijp maken van filters, die de in de woning binnenkomende electriciteit reinigt van ruis, en apparatuur voor modulatie en compressie. Leo Schrader, directeur-eigenaar van het 40 jaar oude electronicabedrijf legt uit, waarom het traditionele electriciteitsnetwerk voor signaaltransmissie uit het oog verloren is: "Tot voor kort dacht men, dat alleen via een glasvezelnet signaaltransmissie van voldoende kwaliteit en capaciteit mogelijk was. Doordat wij van sinds kort geleden ontwikkelde technieken gebruik maken, en werken in het hoogfrequente deel van het electranet, is dit "ouderwetse" net voor ons toch goed bruikbaar als een medium voor signaaltransport. Bovendien hangt er een onvergelijkbaar goedkoop prijskaartje aan."

Amsterdam, 2 juli 2001

Noot voor redacties