Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Start voorlichtingscampagne over nieuwe privacyregels

Datum nieuwsfeit: 02-07-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Ministerie van Justitie
Zoek soortgelijke berichten
Ministerie van Justitie

29.06.01

`Persoonsgegevens, daar zijn we zuinig op'

Start van voorlichtingscampagne over nieuwe privacyregels

Maandag 2 juli start de publieksvoorlichtingscampagne over de nieuwe privacywet, de Wet bescherming persoonsgegevens. Vanaf die datum zijn onder het motto `Persoonsgegevens, daar zijn we zuinig op' spotjes op radio en televisie te horen en te zien. Minister Korthals van Justitie en plv. voorzitter van de registratiekamer, Dhr. Van de Pol geven vandaag het startsein voor de campagne. De Wet bescherming persoonsgegevens geeft regels voor de omgang met persoonsgegevens door bedrijven, overheid en instellingen. De nieuwe wet treedt op 1 september aanstaande in werking.

Opzet campagne

Drie radiocommercials en één tv commercial beogen de Nederlandse bevolking te attenderen op de Wet bescherming persoonsgegevens en verwijzen de geïnteresseerde burger naar vindplaatsen van meer informatie: www.postbus51.nl en folder op postkantoor en bibliotheek. De publieksfolder en website beschrijven de rechten van burgers en plichten van gegevensverwerker onder de Wbp.

De campagne heeft een rationele, informatieve opzet. Het is van belang dat mensen alert zijn/worden op het gebruik van hun gegevens. De boodschap van de radio/televisie-campagne is:

* Uw persoonsgegevens zijn bij honderden instanties bekend.
* We moeten met persoonsgegevens zorgvuldig omspringen (privacy).
* Daarom is er een nieuwe wet die uw persoonsgegevens beschermt.
* Haal de folder voor meer informatie.

De pay-off van de campagne luidt: Persoonsgegevens, daar zijn we zuinig op. In de commercials spelen bekende Nederlanders de hoofdrol. In de tv-commercial treedt Johnny Kraaykamp junior op. In de radio-commercials: Vivien Boele (oud-nieuwslezer), Loes Luca (actrice)en Johnny Kraaykamp junior (acteur).

De tekst van de tv commercial luidt:

"Wat zit u nou te kijken? Omdat ik een bekende Nederlander ben? ....

Nou, dat bent u ook! Want uw persoonsgegevens zijn bekend bij honderden instanties. Gelukkig wordt daar zorgvuldig mee omgesprongen. Vanaf 1 september zijn persoonsgegevens beschermd door een nieuwe wet. Maar goed ook, want wij bekende Nederlanders houden van privacy.....toch?"

Gegevensverwerkende organisaties

De campagne is gericht op de burger en niet op de gegevensverwerkende organisatie, de verantwoordelijke in de terminologie van de wet. Voorlichting aan gegevensverwerkende organisaties vindt plaats door het College bescherming persoonsgegevens (voorheen de Registratiekamer). De "Handleiding voor verwerkers van persoonsgegevens", die het ministerie van Justitie in januari 2001 uitgegeven heeft, is daar onderdeel van.

Middelen

Voor deze publiekscampagne zijn de volgende middelen ontwikkeld.


* Eén tv-spot, drie radiospots


* Folder


* Website (www.minjust.nl) (onder rubriek Thema's)

* Artikelen huis-aan-huis bladen

Voor vragen of commentaar met betrekking tot de inhoud van deze pagina's kunt u terecht bij de Directie Voorlichting van Justitie, telefoon: (070) - 3706850,
email: voorlichting@best-dep.minjust.nl,
fax: (070) - 3707594

Laatst gewijzigd: 02-07-2001

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie