Uurwerknieuws van Hans Levens

Knop

Hoofdmenu

UURWERKNIEUWS VAN HANS LEVENS

Spiegeltje spiegeltje aan mn hand
In 1932 vervaardigde Cartier zijn eerste omkeerbare horloge: de designers gingen aan het werk met de kastvormen van het legendarische Tank-horloge en een resoluut nieuwe esthetische benadering kreeg vorm, wat resulteerde in de creatie van de Tank Basculante. Het ingenieuze draaimechanisme zorgt ervoor dat de draagster het horloge aan haar stemming aan kan passen: één kant van het horloge geeft de tijd aan, terwijl de andere kant de tijd uit het oog verliest.

Tank, Cartier Nieuw is de Tank Basculante Miroir, met een gepolijste, spiegelende achterkant voor ongezien kijken, waarin bovendien de glanzende horlogeband met zijde-effect weerspiegeld wordt. Het horloge is voorzien van het Cartier-
kwartsuurwerk kaliber 059, heeft een grijze wijzerplaat met Arabische cijfers en kan geleverd worden in klein en medium model. De grijze band met zijde-effect heeft een verstelbare stalen vouwsluiting. De advies wvp van het kleine model is 4.500, van het medium model 4.650. Meer informatie: Cartier International B.V., tel. (020) 342 86 66.

Chaumet Class One Chaumet
Het nieuwe model van Chaumet, de Class One, combineert staal, parelmoer,zwarte of witte diamanten en rosé saffier met een ronde wijzerplaat en - in het herenmodel - met een draaibare lunette. Als extreem detail is de rubberen band geparfumeerd met vanille uit tropische eilanden. De chronograaf heeft een sterke, technische en sportieve uitstraling, is 100 meter waterdicht en verkrijgbaar in 14 variaties. Dan is er nog het duikhorloge, geïnterpreteerd als Haute Horlogerie en leverbaar als unisekshorloge.

Voor meer informatie: Bagijn B.V., tel. (010) 420 44 59.

Jubilerend Longines maakt 30-miljoenste horloge Het is meer dan 130 jaar geleden dat het eerste Longines-horloge werd gemaakt. Ter gelegenheid van het 30-miljoenste horloge dat dit jaar werd geproduceerd, presenteert Longines de jubileumcollectie in een gelimiteerde oplage van 990 stuks; 390 exemplaren in geelgoud, 300 stuks in witgoud en Longines 300 in roodgoud. Het uurwerk met het decoratieve Côtes de Genève-motief is langs de achterzijde zichtbaar doordat men een glas gemonteerd heeft dat weer beschermd wordt door een traditionele, scharnierende deksel. De wijzerplaat is voorzien van Arabische gouden cijfers en indexen. Alle modellen zijn uitgerust met het automatische kaliber Longines 990, dat gefabriceerd werd door Nouvelle Lemania. Dit werk is door Longines van Lemania aangekocht en verder ontwikkeld. Het uurwerk heeft door twee in serie gekoppelde veertonnen weinig wrijving en een hoge nauwkeurigheid.

Meer informatie: Swatch Group Netherlands B.V., tel. (043) 351 12 00.

Linea van Baume & Mercier
De nieuwe Linea van Baume & Mercier is leverbaar in drie stalen modellen, drie verschillende uitvoeringen met briljanten op de lunette, waarvan er één een waterval van briljanten op de wijzerplaat laat zien. De modellen hebben een verwisselbare stalen of leren horlogeband. Het Zwitsers kwartsuurwerk heeft een cabouchonkroon en dauphinewijzers. De kast is voorzien van een saffierglas en is waterdicht tot 30 meter.

Meer informatie: Baume & Mercier Nederland, tel. (020) 342 86 95.

Stalen Bellflower van Tissot
Een ergonomisch gevormde horlogekast gecombineerd met een milanaise band, uitgevoerd in staal; het nieuwe horloge van Tissot heeft een typisch vrouwelijk karakter. Voor de productie van de milanaise band gebruikten de ontwerpers de technieken die ook reeds in de jaren 60 door Tissot werden toegepast. Het eindresultaat, een trendy vormgegeven product dat leverbaar is met rekbanden, bestaat in diverse maten en is voorzien van een van een Zwitsers kwartsuurwerk en een saffierglas dat tot 30 meter waterdicht is. De wijzerplaat is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: zwart, abricot en fuchsia. Advies-winkelverkoopprijs: 595.

Meer informatie: Swatch Group Netherlands B.V., tel. (043) 351 12 00.

Nieuwe Adidas-collectie
De Adidas-horlogecollectie is vernieuwd en een nieuw dealerplan ligt ten grondslag aan de nieuwe marketingpolitiek van importeur Zurel. Een nieuwe Adidas-brochure, waarin alle modellen afgebeeld zijn, wordt als verkoopondersteuning meegeleverd.

De nieuwe sportmodellen, tot 5 Atm. waterdicht, zijn in diverse kleuren verkrijgbaar en hebben een advies-winkelverkoopprijs van 99,50. De New Classic Collection voor dames heeft stalen kasten en banden, is ook tot 5 Atm. waterdicht en heeft een advies-winkelverkoopprijs van 199,95. Daarnaast zijn er veel nieuwe, gestroomlijnde sportmodellen voor heren, tot 10 Atm. waterdicht (advies-winkelverkoopprijs: vanaf 199,95). De presentatie van de nieuwe Adidas-chronograaf CS 1800 wordt ondersteund door een reclamecampagne met de basketballer Kobe Bryant in diverse magazines.

Meer informatie: Zurel, tel. (020) 400 29 20.

Federatie Goud en Zilver Postbus 904 2270 AX Voorburg tel: 070 - 386 77 77
Reacties naar: (sierinfo@xs4all.nl)