Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe Toyota Avensis Verso rivaal op de MPV markt

Datum nieuwsfeit: 03-07-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

3-7-2001

Toyota Avensis Verso combineert dynamiek en gebruiksgemak

De Avensis Verso is een nieuwe rivaal op de MPV markt. Het ontwerp van de Avensis Verso beoogt multifunctionele en comfortabele zitplaatsen voor maximaal zeven personen en daarnaast uitstekende prestaties en rijgenot.

De Avensis Verso is een MPV voor klanten die een ruim interieur en een aantrekkelijk exterieur wensen; zitplaatsen met veel mogelijkheden; hoge prestaties, een laag brandstofverbruik en lage emissies. Kortom, de Avensis Verso is een MPV die rijdt en aanvoelt als een exclusieve personenauto.

Geavanceerde techniek
De Avensis Verso profiteert van de geavanceerde Toyota-techniek en het intelligente design. Hij is licht maar sterk, behendig maar stabiel en beschikt over een voortreffelijke veiligheidsstandaard, zowel actief als passief.

De Avensis Verso is naar keuze leverbaar met twee moderne motoren een 2,0 liter VVT-i (Variable Valve Timing - intelligent) benzinemotor of de nieuwste 2,0 liter common-rail D4-D turbodiesel. Beide bieden hoge prestaties, buitengewone rijeigenschappen en een laag brandstofverbruik.

De 2,0 liter VVT-i benzinemotor levert een maximaal vermogen van 150 DIN pk (110 kW) bij 6.000 omw/min en een maximaal koppel van 192 Nm bij 4.000 omw/min. Hierdoor bereikt de Avensis Verso een topsnelheid van 192 km/h (5-bak), 180 km/h (automaat) en accelereert de auto in 11,4 seconden (5-bak), 12,1 seconden (automaat) vanuit stilstand naar 100 km/h.

Door deze prestaties plaatst de benzineversie van de Avensis Verso zich voor sommige concurrerende MPVs die voorzien zijn van een turbomotor, terwijl het brandstofverbruik geringer is slechts 8,6 liter (5-bak), 8,9 liter (automaat) per 100 km voor een gecombineerde rit.

De Avensis met dieselmotor is ook vooruitstrevend en nog zuiniger zelfs met een begerenswaardig verbruik van 6,5 liter brandstof voor een gecombineerde rit van 100 km. De D4-D motor, die 116 DIN pk (85 kW) bij 4.000 omw/min levert en een koppel heeft van 250 Nm in een toerentalgebied van 1.800 3.000 omw/min, zorgt voor een topsnelheid van 180 km/h en een acceleratie van 0 100 km/h in 12,5 seconden.

De rijprestaties van een personenauto zijn bij de Avensis Verso niet alleen verkregen door de krachtige, zuinige motoren. De Avensis Verso is daarnaast licht en stijf met een geraffineerde ophanging die bijdraagt aan een maximale stabiliteit en een optimaal stuurgevoel.

Door het gebruik van Toyotas intelligente technieken voor ontwerp en productie is het eigen gewicht teruggebracht tot het laagste in zijn klasse (ongeveer 1.500 kg, afhankelijk van de uitvoering) zonder dat de veiligheid in gevaar komt.

De Avensis Verso levert uitstekende remprestaties met de kortste remweg van alle MPVs uit de AMS-test dankzij forse remschijven rondom en standaard ABS, EBD en Brake Assist (noodstopbekrachtiging).

Multifunctionele zitplaatsen
Het dynamische uiterlijk van de Avensis Verso weerspiegelt een auto die zowel dient voor het vervoeren van personen als de uitstraling van een prestigieuze wagon heeft. De Avensis Verso beschikt over de kleinste totale hoogte in het gangbare MPV-segment (1.675 mm). Toch biedt hij een zeer ruim interieur dankzij de lage vloer en de grote wielbasis (2.825 mm).

De totale lengte van de Avensis Verso (4.650 mm) en breedte (1.760 mm) dragen bij aan een comfortabel en stabiel rijgevoel met een zwaartepunt dat laag ligt. De lengte binnenin (3.205 mm) is de langste in zijn klasse, met voldoende ruimte voor alle drie de zitrijen en voor de bagage.

De Avensis Verso kan uitgerust worden met vijf, zes of zeven afzonderlijke stoelen verdeeld over maximaal drie zitrijen. De configuratie met 6 stoelen beschikt over luxe captain seats.

De stoelen in de tweede rij zijn verschuifbaar en kunnen evenals die in de derde rij worden omgeklapt, gekanteld of compleet verwijderd om extra laadruimte te creëren. De voorstoelen (waarbij de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar is) zijn verschuifbaar terwijl de rugleuningen verstelbaar zijn. De stoelen van de tweede en de derde rij kunnen dienen als tafel voor spelletjes of voor het plaatsen van boeken om de tijd te doden tijdens lange ritten.

De Avensis Verso werd ontworpen met als uitgangspunt het bieden van voldoende bagageruimte voor alle passagiers. In de laadruimte bevindt zich onder de vloer een unieke opbergruimte voor extra ruimte en veiligheid. De totale inhoud van de bagageruimte bedraagt 282 liter wanneer alle drie zitrijen aanwezig zijn.

Wanneer de tweede en de derde zitrij verwijderd zijn, beschikt de Avensis Verso over een enorme bagageruimte van 2.422 liter (gemeten tot aan het dak).

Vooruitstrevende veiligheid
Bij de Avensis Verso behoren airbags voor bestuurder en passagier tot de standaarduitrusting. Zijairbags en windowbags zijn standaard op de Linea Sol. Alle drie de zitrijen zijn voorzien van driepuntsgordels en op alle stoelen zijn standaard hoofdsteunen geplaatst.

De voorstoelen beschikken over een passief Whiplash Injury Lessening System waardoor de kans op nekletsel bij aanrijdingen van achteren met een lage snelheid beperkt wordt.

De Avensis Verso beschikt over portiervergrendeling met afstandsbediening, startblokkering en voorbereiding voor een alarminstallatie. De portiersloten en het achterklepslot hebben een inbraakbeveiliging.

Stil en comfortabel
De Avensis Verso biedt een uitstekend rijcomfort en een laag geluidsniveau evenaart en verslaat op dit gebied zelfs vele exclusieve autos.

Er is een nieuwe wielophanging ontwikkeld die bestaat uit onafhankelijke MacPherson veerpoten voor en een compacte torsie-as achter. De componenten van de wielophanging zijn het resultaat van duizenden testkilometers door Europa om te voldoen aan de eisen van de klant.

Toyota-ingenieurs hebben gebruik gemaakt van geraffineerde computeranalyses om het geluid in de gehele auto te controleren en te onderdrukken.

Nieuwe kwaliteitsstandaard
De Avensis Verso is een auto van de allerhoogste kwaliteit die meer dan voldoet aan de toenemende hoge standaard van de Europese klantenkring.

Het interieur is afgewerkt met zachte, comfortabele en zeer duurzame materialen. Dit in combinatie met titaniumkleurige of houtpanelen, afhankelijk van de smaak van de klant. Het gevoel van kwaliteit wordt versterkt door de aandacht voor details en de pasvorm en afwerking van alle onderdelen.

Toyota-klanten zijn al sinds lange tijd gewend aan de meest betrouwbare en meest robuuste autos ter wereld. Zij kunnen nu profiteren van de meer subtiele, tactische kwaliteitskenmerken van de Avensis Verso. Op deze manier levert Toyota de winnende combinatie van opgemerkte en onopgemerkte kwaliteit.

Verkoop
De Avensis Verso zal in de nazomer in Europa in de showroom verschijnen. De exacte introductietijdstippen verschillen per land. De verkoop zal worden ondersteund door een garantie van drie jaar of 100.000 kilometer.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie