Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Toyota introduceert de RAV4 diesel

Datum nieuwsfeit: 05-07-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

5-7-2001

Toyota introduceert de RAV4 diesel

Toyota breidt het leveringsprogramma van de succesvolle RAV4 Sports Utility Vehicle voor het eerst uit met dieseluitvoeringen.

De RAV4 D4-D, die is uitgerust met Toyotas nieuwste, zeer moderne common rail dieseltechnologie, zal vanaf herfst 2001 als 3- en 5-deurs uitvoering in Europa leverbaar zijn. De wagen biedt uitstekende prestaties, in combinatie met een ongekende souplesse en een zeer laag brandstofverbruik.

De introductie van dieseluitvoeringen stelt Toyota in staat het succes van de RAV4 uit te breiden naar een nieuwe, snel groeiende markt. De totale verkopen van dieselaangedreven personenautos in Europa zullen in 2003 naar verwachting zon vijf miljoen eenheden bedragen.

Uitstekende prestaties

De nieuwe uitvoeringen van de RAV4 worden voorzien van de 2.0 liter Toyota D4-D common rail dieselmotor van de nieuwste generatie. Deze levert 85 kW (116 DIN-pk) bij 4.000 omw/min en biedt een constant koppel van 250 Nm in het gebied van 1.800 tot 3.000 omw/min.

Het vermogen is in vergelijking tot de eerder geïntroduceerd 2.0 liter D4-D motor toegenomen door montage van een turbo met variabele leidschoepen. Bovendien is de motor schoner door toepassing van koeling van het uitlaatgasrecirculatiesysteem. De nieuwe RAV4 D4-D voldoet ruimschoots aan de Euro 3-emissienormen.

Het hoge koppel en het lage brandstofverbruik van de D4-D dragen bij aan de indrukwekkende lijst met pluspunten van de RAV4 de modieuze Sports Utility Vehicle die zich zowel op de weg als in het terrein thuis voelt.

Het brandstofverbruik is zeer laag 7,1 liter per 100 km voor zowel de 3- als de 5-deurs uitvoering (gecombineerd). Toch zijn de prestaties uitstekend de topsnelheid bedraagt 170 km/h en de acceleratie tot 100 km/h kost slechts 12,1 seconden.

De nieuwe RAV4 uitvoeringen met D4-D common rail dieselmotor wordt altijd geleverd in combinatie met permanente vierwielaandrijving en een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

De nieuwe RAV4

Sinds de RAV4 afgelopen zomer in Europa werd geïntroduceerd, is het opnieuw een van de meest populaire modellen in het kleine SUV-segment, waardoor Toyotas verkoopdoelstellingen zelfs zijn overtroffen.

De nieuwe RAV4 biedt meer ruimte, betere prestaties, betere rijeigenschappen en een lager brandstofverbruik dan andere autos in dit segment. Tot nu toe is de RAV4 leverbaar met een 1.8 liter benzinemotor in combinatie met tweewielaandrijving of met een 2.0 liter benzinemotor in combinatie met vierwielaandrijving.

Sinds de introductie zijn er in minder dan 12 maanden meer dan 30.000 nieuwe RAV4s in Europa verkocht, waarvan bijna 70% in de 5-deurs uitvoering.

Een groeiend marktaandeel voor dieselmodellen

Het marktaandeel voor autos met dieselmotor blijft snel groeien en naar verwachting zullen er in 2003 meer dan vijf miljoen per jaar verkocht gaan worden. De belangrijkste markten voor diesel zijn Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië; in elk van deze landen worden jaarlijks meer dan 750.000 autos met dieselmotor verkocht. Oostenrijk, Frankrijk, België en Spanje kennen het grootste marktaandeel voor autos met dieselmotor. In deze landen is meer dan 50% van de nieuw verkochte autos voorzien van een dieselmotor.

Het Sports Utility Vehicle-segment heeft zich altijd al gekenmerkt door een grote populariteit van de dieseluitvoeringen. Meer dan 50% van alle SUVs is voorzien van een dieselmotor. Vorig jaar zijn er ongeveer 600.000 SUVs verkocht in Europa.

In het marktsegment voor compacte SUVs was het aandeel dieseluitvoeringen vorig jaar echter ongeveer 30% van de 250.000 verkochte exemplaren. Dit is vooral terug te voeren op het meer sportieve karakter van dit segment en op het feit dat een van de bestsellers in dit segment, de RAV4, tot op heden niet verkrijgbaar was met een dieselmotor.

De dieselmotor waarmee de nieuwe uitvoeringen van de RAV4 zijn uitgerust is de nieuwste versie van de zeer succesvolle Toyota D4-D hogedruk common railmotor.

De D4-D, die werd geïntroduceerd in de uiterst succesvolle Avensis, staat bekend als een van de meest moderne dieselmotoren die thans op de markt zijn. Motoren met D4-D technologie worden nu toegepast in de Avensis, Avensis Verso, Corolla, Land Cruiser en Previa.

Binnenkort zullen verdere toepassingen van de D4-D technologie worden bekendgemaakt.

Meer vermogen

De 2.0 liter D4-D common rail dieselmotor in de RAV4 biedt topprestaties in combinatie met de breedste koppelkromme die tot nu toe is gerealiseerd.

De 1CD-FTV motor is een 1.995 cm3 motor met vier cilinders, 16 kleppen, turbocompressor en intercooler, die een maximum vermogen van 85 kW (116 DIN-pk) bij 4.000 omw/min en een maximum koppel van 250 Nm in het gebied van 1.800 tot 3.000 omw/min levert. De boring bedraagt 82,2 mm en de slag 94,0 mm.

De motor is voorzien van een turbocompressor met variabele leidschoepen, die ervoor zorgt dat er meer vermogen voorhanden is bij een lagere uitlaatgasemissie en een lager brandstofverbruik. Het koppel bij lage toerentallen is vergroot voor een beter rijgedrag.

De vermogenswinst wordt verkregen door de instroomsnelheid van het uitlaatgas in de turbocompressor continu te regelen naar gelang de belasting van de motor.

De snelheid van de turbine is afhankelijk van de stroomsnelheid van het uitlaatgas door het schoepenwiel. De stroomsnelheid van het uitlaatgas wordt geregeld door de variabele instroomopening van de turbocompressor.

De elektronische motormodule berekent de optimale turbodruk aan de hand van een aantal bedrijfsomstandigheden van de motor, zoals de openingshoek van de smoorklep, het toerental, de atmosferische druk en de koelvloeistoftemperatuur. De lange levensduur van het turbinehuis wordt gewaarborgd door de toepassing van corrosiebestendig gietijzer. Het motorblok is eveneens van een gietijzerlegering, terwijl de cilinderkop van lichtmetaal is.

De twee bovenliggende nokkenassen (16 kleppen) worden aangedreven door een getande riem met automatische spanner voor een soepelere, stillere werking. De vervangingstermijn van de getande riem is verlengd naar 150.000 km om de onderhoudskosten te verlagen.

De krukaspoelie, die is voorzien van een demper die trillingen reduceert, drijft de multi-V-riem naar de dynamo aan. Het gebruik van een multi-V-riem met automatische spanner resulteert in een langere vervangingstermijn en lagere onderhoudskosten.

Verder is het oliefilter verplaatst voor een betere bereikbaarheid en sneller onderhoud.

Lage uitlaatgasemissie

De 1CD-FTV motor voldoet aan alle Europese stap 3 emissienormen door de reductie van potentieel schadelijke uitlaatgassen en deeltjes, dankzij het lagere brandstofverbruik en een efficiëntere verbranding van de dieselmotor met directe inspuiting.

Verbeteringen aan het uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR) hebben ervoor gezorgd dat de uitstoot van NOx verder is verminderd. De EGR-klep wordt bediend met een stappenmotor, waardoor de hoeveelheid te recirculeren uitlaatgas beter geregeld kan worden. Bovendien is de EGR-leiding watergekoeld, waardoor de uitlaatgastemperatuur wordt verminderd en een grotere hoeveelheid uitlaatgas kan worden gerecirculeerd.

De RAV4 is voorzien van twee katalysatoren, die er mede voor zorgen dat de RAV4 aan de strenge Euro3-eisen voldoet. Eén katalysator bevindt zich juist onder het uitlaatspruitstuk en heeft dunwandige substraten voor een snellere opwarming. Onder de vloer is een grote oxidatiekatalysator geplaatst, die ook bij lage uitlaatgas-temperaturen voor een lagere uitlaatgasemissie zorgt.

De motormodule en een fly-by-wire smoorklep zorgen voor een nauwkeurige regeling van de brandstofinspuiting. Er is geen gaskabel.

Lager geluidsniveau en minder trillingen

De technici van Toyota hebben een geavanceerde computergestuurde analyse (de Finite Element Method) gemaakt van de geluiden en trillingen in de auto. Aan de hand van de resultaten hiervan zijn deze tot een minimum gereduceerd.

Het motorblok is verstevigd door de achterzijde opnieuw te ontwerpen, verstevigingsribben optimaal geplaatst om de dikte van de cilinderwanden te optimaliseren. Hierdoor wordt niet alleen het geluidsniveau gereduceerd, maar wordt ook de levensduur van het blok verlengd. Het luchtfilterhuis is vergroot om de aanzuiggeluiden te reduceren. Aan de uitlaatzijde is tussen de pijp die vanaf het spruitstuk naar beneden loopt en de hoofdpijp een flexibele koppeling geplaatst die de trillingen reduceert.

In de voetenruimte van de voorpassagiers en op de bodemplaat aan de zijde van het interieur is extra geluiddempend materiaal aangebracht om het binnendringen van motorgeluiden tegen te gaan.

Werking van common rail

Nog niet zo lang geleden waren dieselmotoren vrij eenvoudig van opzet met een mechanisch inspuitsysteem onder lage druk, dat brandstof inspoot in een voorkamer in de cilinderkop, waar de brandstof door de intense hitte die ontstond door de hoge compressie in één keer tot ontbranding kwam.

Deze motoren waren zuinig, maar niet zo nauwkeurig en geraffineerd, met trillingen en een hoog geluidsniveau als gevolg. De verbranding was niet altijd volledig, waardoor er roet en andere vervuilende uitlaatgassen ontstonden.

Toyotas common rail-systeem is voorzien van een hogedrukpomp en intelligente, computergestuurde verstuivers die exact op het juiste moment de juiste hoeveelheid brandstof in het midden van de verbrandingskamers inspuiten.

De brandstof wordt onder hoge druk, tot 1350 bar, opgeslagen in een enkel reservoir de common rail voordat het in de verbrandingskamer wordt ingespoten. Door de inspuiting onder hoge druk wordt de brandstof fijner verneveld, met meer vermogen, een schonere verbranding en een lager brandstofverbruik als gevolg. De exacte timing en hoeveelheid van de brandstofinspuiting zorgen voor een betere ontbranding, een schonere verbranding, een lager brandstofverbruik en schonere uitlaatgassen.

Bovendien zorgt de motormodule ervoor dat enkele microseconden voordat het mengsel tot ontbranding komt alvast een kleine hoeveelheid brandstof wordt ingespoten in de verbrandingskamer de zogenaamde voorinspuiting waardoor een getrapte ontbranding ontstaat. Dit vermindert de dieselklop van de hoofdverbranding, waardoor de motor rustiger loopt en soepeler reageert.

De verbranding vindt direct boven de zuigerbodem plaats, waardoor zowel het vermogen als het rendement toenemen. Alle zuigers zijn van een aluminiumlegering en zijn voorzien van een geïntegreerde verbrandingskamer, waarvan de vorm een optimale verbranding en een maximaal rendement uit de brandstof oplevert.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie