Financiële steun voor fietsprojecten in Zuid Afrika

GroenLinks Tweede-Kamerfractie Nieuwsbrief 5 juli 2001 14:24

Financiële steun voor fietsprojecten in Zuid Afrika

(5 juli 2001)

Minister Netelenbos heeft deze week vierhonderdduizend gulden toegezegd aan het Zuidafrikaanse fietsproject Shova Lula. De Kamerleden Van der Steenhoven (Groenlinks), Feenstra (PvdA), Ravenstein (D66), Eurlings (CDA) en van Bommel(SP) hadden de minister in een brief om deze bijdrage gevraagd.

Het project Shova Lula heeft tot doel om jongeren en volwassenen vervoer te bieden om onderwijs te kunnen volgen of werk te kunnen zoeken. Nu is dat vanwege de afstanden en het ontbreken van vervoer zeer moeilijk. Deze fietsprojecten zullen met name in de townships en op het platteland gerealiseerd worden. Nederland heeft veel expertiese op het gebied van fietsen en het aanleggen van infrastructuur en kan Zuid-Afrika in haar beleid in deze ondersteunen.

Donderdagmiddag zal in Amsterdam in aanwezigheid van de Minister van Verkeer van Zuid Afrika - Dhr Omar - het startschot voor dit project worden gegeven. Wij hebben vernomen dat de Engelse regering van plan is het bedrag te verdubbelen.