Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

'Walk of Fame' voor een eerlijke Mondiale Voetafdruk

Datum nieuwsfeit: 09-07-2001
Bron: Ingezonden persbericht
Zoek soortgelijke berichten
Ingezonden persbericht

Persbericht 9 juli 2001
"Walk of Fame" voor een eerlijke Mondiale Voetafdruk bij Kleine Aarde

Centrum voor een Duurzame Leefstijl, De Kleine Aarde in Boxtel, startte op 7 juli een jaren lopende campagne om het publiek te informeren over de Mondiale Voetafdruk met een heuse "Walk of Fame". De voetafdruk is de ruimte waarop elke wereldburger beslag legt met onder meer zijn woongedrag, eetgedrag, energieverbruik en vakantiegedrag. De hoeveelheid thee, die iemand drinkt bijvoorbeeld, wordt omgerekend in ruimtebeslag op een theeplantage.

De Kleine Aarde zette de campagne samen op met het Van Hall Instituut te Leeuwarden. Zij willen graag de ruimte op aarde eerlijk verdelen en mensen laten zien dat dat geen illusie is, maar een reële mogelijkheid. De organisaties zien het compenseren van overgebruik van de aarde niet als een bestraffing, maar als een sociale verantwoordelijkheid. Welzijn, welvaart, vrijheid en verantwoordelijkheid blijven behouden en zelfs dieren profiteren mee.
Ook ontwikkelden zij een Quick Scan: een test waarmee mensen snel hun eigen Mondiale Voetafdruk kunnen berekenen.

De Kleine Aarde heeft honderden Nederlanders, onder wie leden van de Tweede Kamer, "bekende Nederlanders, medewerkers van collega-organisaties en haar eigen donateurs gevraagd aan de campagne deel te nemen. Van 25 uitverkorenen zijn op 7 juli de letterlijke voetafdrukken vereeuwigd. Ze zijn vanaf deze zomer in een artistieke glazen vorm gegoten, samen met de berekening van hun Mondiale Voetafdruk te zien in de Walk of Fame als onderdeel van een tentoonstelling op de Kleine Aarde.

Hans Jurgens Redczus is de vertegenwoordiger vanuit Friesland. Hij is bekend als Eco-Projectontwikkelaar rondom een retailformule voor duurzaamheid in het algemeen en in het bijzonder als promotor van de ontwikkeling van de digitale voetafdrukmeting door het Van Hall Instituut uit Leeuwarden.

Wouter van Dieren (lid Club van Rome) gaf tijdens zijn openingstoespraak prijs dat zijn persoonlijke voetafdruk erg groot is wanneer zijn ruim 3000 vliegreizen meegerekend zouden worden. De vele reizen die zijn werkzaamheden wereldwijd verklaren tellen wel mee op de voetafdruk van zijn Instituut. Hij betoogde dat diverse organisaties en bedrijven ook vereeuwigd moeten worden met hun "dinosaurusgrootte" afdrukken. Wouter van Dieren kon zich voorstellen dat hij in de toekomst aan het loket van de vliegtuigmaatschappij of bij een willekeurige winkel het overschrijden van een vastgesteld limiet direct als mondiale belasting moet betalen. Zijn voorkeur gaat er naar uit dat dan de allerarmsten met een zeer kleine voetafdruk deze gelden direct ontvangen.
Tijdens het bezoek aan de Kleine Aarde kunnen alle bezoekers hun voetafdruk berekenen en vergelijken met die van andere wereldburgers. Uiteraard is er ook informatie voorhanden over hoe je eigen Voetafdruk kunt verkleinen: de expositie maakt duidelijk waarom dat zo hard nodig is. Er is ook een 3 talige website:
www.animalfreedom.org/paginas/opinie/metenisweten.html waarop men meer over de samenhang tussen verschillende andere initiatieven kan lezen en kan reageren via een aantal enquêtes.

De Kleine Aarde organiseert Walk of Fame samen met de Nationale Jongerenraad voor Milieu en Ontwikkeling (NJMO), die op 7 juli de wedstrijd Foot Fight in Boxtel is gestart. De campagne Walk of Fame is mogelijk dankzij steun van het ministerie van VROM en de Nationale Commissie voor Duurzame Ontwikkeling (NCDO).

Voor meer informatie: De Kleine Aarde: Jan Juffermans tel: 0411-684921, NJMO: Jan Jaap Thijs, tel: 030-2316833, Hans Jurgens Redczus: 058-2169360, (duurzaamheid@beloont.nl)
Fotos van Wouter van Dieren (de eerste stap) en Hans Jurgens Redczus zijn vrij verkrijgbaar.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie