Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Op zondag winkelen in trek bij consument

Datum nieuwsfeit: 09-07-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: EIM
Zoek soortgelijke berichten

EIM
Italiëlaan 33
Postbus 7001
2701 AA Zoetermeer
Tel. 079 341 36 34
Fax 079 341 50 24
E-mail (info@eim.nl)

Op zondag winkelen in trek bij consument

datum

9 jul 2001

nummer

22

inlichtingen

079 341 36 34

Koopzondag is zo langzamerhand een ingeburgerd begrip in Nederland. Bijna iedere detaillist, vooral in de binnensteden, opent regelmatig op zondag de winkeldeuren. En bijna elke consument winkelt wel eens op deze - voormalige - rustdag. Hiermee heeft het recreatief winkelen definitief een plaats verworven in het totale pakket van vrijetijdsbesteding, zoals sporten, een bezoek aan de bioscoop of een pretpark. Dit blijkt uit recent onderzoek van EIM naar het consumentengedrag op koopzondag.

Winkelen steeds meer vrijetijdsbesteding

De detailhandel vormt in toenemende mate onderdeel van vrijetijdsbestedingen. Hoewel de hoeveelheid beschikbare vrije tijd de laatste jaren vrijwel gelijk is gebleven, vindt de vrijetijdsbesteding steeds meer buitenshuis plaats. Belangrijke groeiers van vrijetijdsbesteding zijn sportbeoefening en uitgaan (waaronder ook recreatieve trips), in met name de binnensteden.

Detailhandel verweven met andere functies

In de detailhandel is sprake van diverse trends. Zo verschijnen in de binnensteden zeer gespecialiseerde winkels, terwijl op goed bereikbare locaties winkelvormen ontstaan met zeer brede en diepe assortimenten. Ook doen formules met combinaties van functies hun intrede, bijvoorbeeld detailhandel met horeca, financiële dienstverlening of ambacht. Verder bestaan er sinds enige jaren gethematiseerde centra, zoals de bekende woonboulevards, en is leisure in relatie tot detailhandel in opkomst. Leisure is daarbij niet zozeer een branche, maar meer een mentaliteit of ervaring.

Vaker zondagopenstelling gewenst

In de stedelijke agglomeraties maakt meer dan de helft van de consumenten van de koopzondag gebruik. In de minder verstedelijkte gebieden is dit aandeel duidelijk lager. Wel willen consumenten uit beide gebieden vaker de mogelijkheid hebben om op zondag te winkelen. De stedelijke consument opteert voor elke zondag open, de overige consumenten vinden een keer per maand echter voldoende. In het algemeen is de wens voor zondagopenstelling van winkels in binnensteden groter dan in andere centra. Consumenten in de stedelijke agglomeraties zien de zondag vaker als extra winkeldag, terwijl de zondagsrust in de minder verstedelijkte gebieden meer wordt gewaardeerd.

Informatie

Een artikel over consumentengedrag op koopzondag, met name in de stad Den Haag, is te vinden in het kwartaalblad EIM in de Markt nummer 2 van dit jaar. Deze uitgave verschijnt binnenkort en is op te vragen via (info@eim.nl) , per telefoon (079 341 36 34) of per fax (079 341 50 24).

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie