Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Roer moet om in Private Banking

Datum nieuwsfeit: 10-07-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

THE BOSTON CONSULTING GROUP

Roer moet om in Private Banking

Winstcijfers zijn niet langer in lijn met werkelijk potentieel van de markt

Volgens een vandaag uitgekomen onderzoek van The Boston Consulting Group zal de markt van private banking aanzienlijke veranderingen ondergaan. Financiële instellingen moeten nieuwe aanpakken ontwikkelen om het volledig potentieel van die markt te kunnen benutten.

'Er is een wijdverbreid geloof dat private banking een buitengewoon aantrekkelijke sector is met hoge opbrengsten. Maar uit onze ervaring met cliënten en ons onderzoek komt naar voren dat veel financiële instellingen in die sector lang niet meer zo winstgevend zijn als ze zouden moeten zijn,' zegt Frans Blom, vice-president van BCG. 'Veel private bankers hebben hun kosten snel laten toenemen tijdens afgelopen groeiperiode van 10 jaar, en ze hebben geen duidelijk beeld van hun eigen rendabiliteit, met name wat het kost om hun cliënten te bedienen. Resultaat hiervan is dat velen zich op cliënten richten met teveel of te weinig vermogen, die niet passen bij hun huidige bedrijfsmodellen.' BCG meent dat een derde tot de helft van de accounts van private banking cliënten saldi hebben die onder het minimum liggen dat noodzakelijk is om hen met de huidige serviceconcepten winstgevend te bedienen.

Ondanks de daling in de financiële markten en het wereldwijd verslappen van de economieën, blijft het aantal personen die zich tot de welgestelden mag rekenen nog steeds groeien. In het nieuwe onderzoek wordt voorspeld dat de vermogensmarkt wereldwijd met meer dan 10 procent per jaar groeit en in 2005 zo'n USD 66 triljoen bedraagt en potentieel USD 700 miljard aan jaarlijkse inkomsten voor de sector vermogensbeheer opbrengt, hetgeen aanzienlijk meer is dan de eerdere schatting van USD 500 miljard.

In het onderzoek van The Boston Consulting Group, Richer Prospects in Wealth Management: Global Wealth 2001, A Senior Management Perspective, wordt gesteld dat er 34 miljoen huishoudens met netto beleggingen ter waarde van meer dan USD 250.000,-- zijn, waarmee ze zeggenschap hebben over USD 40 biljoen in vermogen in totaal. De sleutel tot winstgevendheid voor private bankers kan liggen in de keuze voor een bepaald segment cliënten, een specifieke mate van rijkdom of een specifiek deel van de wereld, die zij op de meest doeltreffende wijze kunnen bedienen. Tot de belangrijkste bevindingen van het onderzoek behoren:

Nu is 46 procent van het vermogen van de welgestelden in Noord-Amerika en slechts 25 procent in Europa. Maar dat begint te veranderen met meer groei in de Europese economie en een sterkere euro. Hierdoor zouden bezittingen in Europa in de komende jaren, tot 2005, bijna twee keer zo hard moeten groeien als in de Verenigde Staten, waarbij Noord-Amerika nog 42 procent zou houden en Europa 30 percent van het vermogen van de welgestelde beleggers.

Terwijl de Europese concurrenten het moeilijk zullen blijven vinden om in te breken in de Amerikaanse markt met haar lagere prijzen voor de dienstverlening in vermogensbeheer, wordt de Europese markt wel erg aantrekkelijk voor Amerikaanse spelers. Maar met de ingewikkelde regelgeving op de verschillende markten is Europa weer een geheel eigen uitdaging.

Ofschoon natuurlijke personen die minder dan USD 5 miljoen te beleggen hebben vaak door private bankers worden verwaarloosd ten koste van de superrijken, is deze opkomende klasse van minder welgestelden thans verantwoordelijk voor 79 procent van de inkomsten in het vermogensbeheer. Terwijl men voorspelt dat de groep die meer dan USD 5 miljoen heeft tot 2005 harder groeit (11,6 procent per jaar tegenover 9,6 percent), biedt de eerste groep een veel stabielere bron voor groei uit hun accumulerende spaartegoeden. BCG meent dat het mogelijk is op winstgevende wijze de aandacht te richten op deze groep cliënten door een meer zelfsturende benadering, met gebruikmaking van Internet, tegen lagere kosten.

Met de jaren gaan de beleggers over van lenen naar sparen en beleggen, en dan in het tweede deel van hun leven naar een periode waarin de rijkdom uitgegeven wordt. Private bankers moeten ervoor zorgen dat zij de juiste mix aan producten bieden om aan deze veranderende behoeften te voldoen, en hun cliënten rendabel te kunnen adviseren in de verschillende overgangsstadia.

BCG benadrukt dat het bedienen van welgestelden niet langer een spel is waarbij hun bezit 'beschermd' dient te worden. Cliënten hebben steeds meer kennis van zaken waar het financiële kwesties betreft en eisen uitstekende resultaten van de door hun gekozen dienstverlener. In het eerste kwartaal van 2001 stortten beleggers zich massaal op kwaliteit, met 155 procent aan netto instroom naar vier- en vijfsterren beleggingsfondsen. (Dit is meer dan 100 procent omdat er overmakingen van lager gewaardeerde fondsen bij zijn). Zij willen maatproducten waarmee aan hun behoeften voldaan wordt en zullen uit vele aanbiedingen kiezen voor de beste opbrengst. Men verwacht hogere opbrengstpercentages zonder meer risico te hoeven lopen.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat, ook al is activa beheer traditioneel het centrale aandachtspunt van private bankers, slechts 41 procent van hun inkomsten afkomstig is uit beleggingsgerelateerde producten. De resterende 59 procent komt uit inkomsten van kredietproducten, verzekeringen, en beheer van deposito's en contactenbeheer. Particuliere banken verwaarlozen bedoelde diensten vaak. Het wordt echter steeds belangrijker voor private bankers om een volledig scala aan producten te bieden, zodat zij de belangrijkste leverancier kunnen zijn voor de cliënten aan wie zij de voorkeur geven.

'De opbrengsten met dubbele cijfers op de effectenmarkten die we de afgelopen vijf jaar gewend zijn geworden, kunnen niet langer gegarandeerd worden en dienstverleners in vermogensbeheer dienen zich aan te passen, om winstgevend te blijven,' volgens de uitleg van Mirko Nikolic, senior vice-president van BCG.

Volgens BCG behoren tot de vooraanstaande financiële instellingen die met verrassende snelheid reageren op de veranderende markt:

Charles Schwab: Schwab heeft een geavanceerd programma voor klantsegmentatie geïmplementeerd, met 'Signature Services' voor de zeer vermogende cliënten en kan door de recente aankoop van US Trust cliënten aan de bovenkant van de markt bedienen.

Citigroup: De financiële dienstenreus omvat nu het volledige spectrum in vermogensbeheer voor haar particuliere rekeninghouders, waarbij zij het volgende biedt: bankieren via Citibank, verzekeringen via Travelers, en beleggingsproducten via Salomon Smith Barney.

Credit Suisse: De firma heeft haar omzet in fondsen met eenderde verhoogd na de introductie van een open architectuur, het bieden van producten van derden naast die van haarzelf; haar innovatieve 'Fund Lab' biedt fondsen van meer dan 40 beheerders in een 'fondsensupermarkt'.

Een belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat private banking mondiaal gezien in hoge mate gefragmenteerd is, met de top 20 spelers die net meer dan 12 procent van de totale vermogens beheren. Dat biedt belangrijke mogelijkheden voor consolidatie door middel van fusies of allianties. Met de neergang in de effectenmarkt is organische groei buitengewoon moeilijk geworden, en door cliënten te verwerven door middel van fusies of allianties kunnen succesvolle vermogensbeheerders de schaalvergroting bereiken die nodig is om aan winstgevendheid te bouwen.

Over The Boston Consulting Group (BCG)
The Boston Consulting Group (BCG) is een wereldwijde topmanagement consulting organisatie. In 33 landen werken ruim 2.400 consultants verspreid over 50 kantoren. In Nederland adviseren momenteel ruim 80 consultants multinationals en de top van het Nederlandse bedrijfsleven op het gebied van strategie, organisatie en bedrijfsprocessen. BCG heeft een leidende positie op het gebied van e-commerce, onder andere met incubator en business launch services voor grote ondernemingen en start-ups.

Voor nadere informatie: The Boston Consulting Group Frans Blom, Vice President of
Vie Blonk, Manager Marketing & Communication
Tel: (035) 548 68 00
Website: www.bcg.com

10 jul 01 19:00

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie