Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Naar een veiliger en groen Weteringcircuit Amsterdam

Datum nieuwsfeit: 11-07-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Gemeente Amsterdam
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Amsterdam


|
Naar een veiliger en groen Weteringcircuit

Naar een veiliger en groen Weteringcircuit

Het college van B&W is akkoord gegaan met het Masterplan Weteringcircuit en heeft het plan daarmee vrijgegeven voor inspraak. Het college zal de variant met een haakse kruising in een later stadium aan de gemeenteraad voorleggen. Directe aanleiding voor het maken van het plan is de bouw van een halte voor de Noord/Zuidlijn op de Vijzelgracht. Het Weteringcircuit zal dan een belangrijk stedelijk en zelfs regionaal overstappunt voor het openbaar vervoer worden.

Het masterplan bevat een ruimtelijke visie op de toekomst van het plein. Bij de inrichting van het metrostation zal nu al rekening gehouden moeten worden met de toekomstige bovengrondse situatie. Er ontstaan dan kansen om het plein een nieuwe betekenis te geven en de inrichting te verbeteren.

Het circuit is al jaren een van de (vooral voor fietsers) meest verkeersonveilige plekken in de binnenstad. In het masterplan wordt dan ook voorgesteld voor het circuit een alternatief uit te werken voor een haakse kruising. Hierdoor zou een overzichtelijker verkeerssituatie ontstaan en zal er ruimte komen om het plein als groen verblijfsgebied in te richten. Met een aantrekkelijke looproute langs het water kan dan ook een betere verbinding worden gemaakt tussen dit deel van de binnenstad en het Museumkwartier. Bij de inrichting zal voorts rekening worden gehouden met de inpassing van een parkeergarage onder het water van de Singelgracht of ondergronds aan de noordzijde van het Tweede Weteringplantsoen. Het college stelt voor om de nieuwbouw van het speeltuingebouw U.J. Klaren straks mee te nemen met de herinrichting van het plein.

Met de uitvoering van het masterplan kan pas in 2005 worden gestart als de werkzaamheden voor de Noord/Zuidlijn zijn afgerond. Daarvoor zal eerst nog een dekkingsvoorstel moeten worden geformuleerd. Naar aanleiding van het voorstel voor het Weteringcircuit heeft het college tegelijkertijd besloten om een ambtelijke werkgroep Investeringen Binnenstad-Noord/Zuidlijn in te stellen. Deze werkgroep zal een voorstel moeten doen voor een op te richten fonds dat bedoeld is om de extra kosten te dekken die volgen uit de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Op de meeste plaatsen zal bijvoorbeeld ook de openbare ruimte moeten worden aangepast. Voor deze extra kosten is op dit moment (nog) geen voorziening.

Huub Winthagen Naar boven


-

© gemeente Amsterdam - 11-07-2001

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie