Volvo Trucks begint standaard transport informatie systemen

Datum nieuwsfeit: 11-07-2001
BedrijfsautoRAI

11-7-01

Volvo Trucks in joint venture nieuwe standaard transport informatie systemen

Samen met een aantal andere fabrikanten heeft Volvo Truck Corporation een nieuwe open standaard voor transport informatie systemen geïntroduceerd. Deze stap werd gepresenteerd tijdens de opening van de Transport Logistics trade fair in München, Duitsland.

Veel truckfabrikanten leveren informatiesystemen voor controle van wagenparken. Meestal zijn deze systemen ontwikkeld voor het gebruik voor voertuigen van het eigen merk. De overeenkomst die nu is gesloten is een doorbraak voor de industrie, omdat het voor ondernemers mogelijk wordt te kiezen voor een systeem dat toepasbaar is voor alle merken die het bedrijf heeft.

Het initiatief van Volvo, MAN, Mercedes en Scania betekent dat er medio 2002 systemen op de markt komen, die volledig compatible zijn tussen de verschillende voertuigen van de verschillende merken. Door de systemen kunnen transpórtondernemingen efficiënter werken en zich een betere concurrentiepositie verwerven.

Volvo Truck Corporation heeft zijn systeem voor positiebepaling en communicatie tussen voertuig en onderneming in het midden van de jaren negentig geïntroduceerd. Daarmee was Volvo het eerste truckmerk dat een compleet communicatie en informatiesysteem kon bieden. De laatste versie Dynafleet 2.03 is gepresenteerd in februari 2001. In 2000 werden 3000 units afgeleverd, een verdrievoudiging ten opzichte van 1999. In de eerste maanden van 2001 blijkt opnieuw een toename te zien te zijn.