Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Groningse sociale dienst wil 'aardig streng' zijn

Datum nieuwsfeit: 11-07-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Gemeente Groningen
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Groningen

11
JUL
12.00

Persbericht

Efficiëntere dienstverlening SOZAWE door 'Aardig streng' 11-07-2001

De Dienst Sociale Zaken en Werk (SOZAWE) wil zijn dienstverlening optimaliseren. Kostbare tijd gaat verloren aan klanten die zich niet aan de regels en afspraken houden. SOZAWE vindt de klant het belangrijkst en wil daar zijn tijd efficiënt aan besteden. Met het project 'Aardig streng' wil SOZAWE de afspraken en regels aanscherpen. Om dit te realiseren gaat de dienst te werk volgens de trits communiceren, controleren en corrigeren.
Met de communicatie aan de klanten over het project is inmiddels een aantal maanden geleden gestart. Om de klanten de gelegenheid te geven aan de aanscherping te wennen is er een overgangsfase ingesteld van 1 augustus tot 1 oktober. Vanaf 1 oktober deelt SOZAWE bij niet nakomen van de afspraken en regels waarschuwingen, maatregelen en boetes uit.

Wet Boeten en Maatregelen

SOZAWE gaat de regels van de wet Boeten en Maatregelen scherper controleren en hanteren. De wet verplicht de dienst waarschuwingen, maatregelen en boeten op te leggen als klanten informatie- en inlichtingenplicht niet nakomen. Dit heet volgens de bijstandswet simpelweg fraude. De aanscherping van de uitvoering van de wet Boeten en Maatregelen sluit aan bij de aanscherping die het ministerie van Sociale Zaken wenselijk acht.

De meeste klanten houden zich aan de afspraken. Klanten die dat niet doen, zorgen voor veel extra werk voor de dienst. Medewerkers wachten regelmatig voor niets op een klant die zonder afzeggen wegblijft. Ook met het niet, onvolledig of te laat leveren van informatie gaat kostbare tijd verloren.

Het niet nakomen van afspraken en informatieplicht gaat ten koste van de dienstverlening.

Voorlichting aan klanten

Klanten krijgen deze week in een brief informatie van SOZAWE over Aardig Streng. De brief geeft uitleg over de consequenties voor de klant in de overgangsperiode vanaf 1 augustus en de daadwerkelijke start op 1 oktober. De brief wijst de klant bijvoorbeeld op het belang van het (op tijd) verschijnen op afspraken; tijdig en volledig ingevuld inleveren van de maandverklaring; tijdig doorgeven van veranderingen in de persoonlijke situatie zoals samenwonen; meewerken aan afspraken in het kader van een trajecten naar betaald werk. Klanten krijgen uitleg over de consequenties van het niet nakomen van afspraken. Door goede informatie en voorlichting vooraf hoopt SOZAWE het opleggen van waarschuwingen, maatregelen en boeten te voorkomen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie