Jongeren op Megafestatie ondersteunen protest-aktie Novib

Den Haag, 11 juli 2001

Novib-protestaktie tegen Triumph (Sloggi) lingerie massaal ondertekend

Jongeren op Megafestatie ondersteunen protest-aktie

Duizenden jongeren spreken zich uit tégen de aanwezigheid van lingerie fabrikant Triumph in het dictatoriale Birma (Myanmar) en vóór een boycot van het merk door de V&D, Bijenkorf en Hunkemöller. Bezoekers van de Megafestatie kunnen hun mening hierover geven op de Novib-stand.

Novib is dit jaar voor het eerst op de Megafestatie aanwezig, de speciaal op jongeren gerichte beurs in Utrecht. En met succes. Bezoekers van de stand kunnen hun handtekening zetten, ter ondersteuning van de aktie tegen de aanwezigheid van Triumph in Birma. Ook kunnen de jongeren zichzelf laten fotograferen: achter een paneel waarop de foto van een vrouw die een BH van prikkeldraad draagt, het kenmerk van de aktie. Veel jongeren bezoeken de stand, staan zelfs in een lange rij te wachten om gefotografeerd te worden, en betuigen hun steun aan de Birmese bevolking.

De Birmese vakbond in ballingschap doet een klemmend beroep op buitenlandse bedrijven om vooral niet te investeren in het land. Het militaire bewind is verantwoordelijk voor grootschalige mensenrechtenschendingen en massale dwangarbeid. Het land kent minstens 1700 politieke gevangenen, er is geen persvrijheid en martelingen en zelfs executies zijn aan de orde van de dag. Ook erkent de militaire junta de uitslag van de verkiezingen van 1990, die gewonnen werd door de NLD, nog steeds niet. Lingerie-fabrikant Triumph steunt door haar aanwezigheid in Birma het dictatoriale bewind. Zo is de grond waarop de fabriek staat voor 100 procent eigendom van het leger.

Triumph maakt ook lingerie onder de namen 'Sloggi', 'Hom' en 'Valisère'. Vooral Sloggi lijkt een populair merk onder jongeren te zijn en veel bezoekers van de stand schrikken dan ook als ze horen dat hun ondergoed door Triumph gemaakt wordt. Toch reageert bijna iedere bezoeker van de Novib-stand positief op de oproep het merk en haar verkooppunten te boycotten: 81,2 % wil dat het bedrijf haar aktiviteiten in het land stop zet en zo'n 68 % is voor een boycot door V&D, Bijenkorf en Hunkemöller.

De aktie tegen de aanwezigheid van Triumph in Birma wordt gevoerd door het Birma Centrum Nederland, De Schone Kleren Kampagne, XminY Solidariteitsfonds, FNV en Novib en is in januari 2001 van start gegaan.

Voor de redactie:
Nadere informatie: Marc Mathies, persvoorlichter Novib, 070 3421 638 En/of bekijk www.cleanclothes.org/bedrijven/triumph.htm