Rechter laat ontslag bestuurslid EMCO-groep Emmen in stand

Datum nieuwsfeit: 12-07-2001

Rechtbank Assen

ontslag raadslid als lid algemeen bestuur samenwerkingsverband sociale werkvoorziening

Bron: Rechtbank Assen

Datum actualiteit: 12-07-2001

Bestuursrechter laat ontslag bestuurslid EMCO-groep te Emmen in stand

Het besluit van de raad van de gemeente Emmen, waarbij aan een (eigen) raadslid ontslag is verleend als lid van het algemeen bestuur van de EMCO-groep, is door de bestuursrechter in stand gelaten. Dit besluit was genomen nadat het algemeen bestuur van de EMCO-groep het vertrouwen in het betrokken raadslid als bestuurslid had opgezegd en de raad van de gemeente Emmen had verzocht het betrokken raadslid (in zijn hoedanigheid van bestuurslid) te ontslaan.

De bestuursrechter heeft geoordeeld dat een dergelijk besluit een politiek karakter heeft. De vraag of de raad terecht het vertrouwen in het betrokken raadslid voor wat betreft zijn lidmaatschap van het algemeen bestuur van de EMCO-groep heeft opgezegd kan dan ook niet door de rechtbank worden beantwoord.
Voor het overige heeft de bestuursrechter overwogen dat geen feiten en omstandigheden zijn gebleken die maken dat het besluit van de raad geen stand zou kunnen houden.

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AB2586
(Zie het originele bericht)