Meer dan duizend programma's beschikbaar voor Mac OS X

Apple Benelux

Vooraanstaande ontwikkelaars demonstreren Mac OS X-producten tijdens Macworld

Meer dan duizend programma's beschikbaar voor Mac OS X

Brussel/Bunnik, 18 juli 2001 - Om nog meer gebruikers aan te sporen om op Mac OS X over te stappen, heeft Apple vandaag bekendgemaakt dat nu meer dan duizend programma's beschikbaar zijn voor Mac OS X, het nieuwe, op UNIX gebaseerde besturingssysteem van Apple. Vooraanstaande ontwikkelaars, zoals Adobe, Aspyr, Alias|Wavefront, Blizzard, Connectix, FileMaker, IBM, Microsoft, Quark en WorldBook, hebben vandaag op Macworld programma's getoond die speciaal voor Mac OS X zijn ontwikkeld.

"In korte tijd is de groep ontwikkelaars enorm gegroeid en het aantal Mac OS X-programma's is inmiddels de duizend gepasseerd", aldus Ron Okamoto, Vice President Developer Relations van Apple. "Alle grote softwarebedrijven die programma's voor de Mac ontwikkelen, zien enorme kansen liggen en brengen programma's voor Mac OS X uit, terwijl nieuwe ontwikkelaars ertoe bijdragen dat het spectrum aan programma's dat voor Mac-gebruikers beschikbaar is, verder wordt verbreed.

De aantrekkingskracht van Mac OS X is zo groot dat sinds de introductie van Mac OS X Public Beta in september 2000 de groep Apple ontwikkelaars met vijftig procent is toegenomen. Dankzij de open architectuur waarvan UNIX en industrienormen zoals Apache, OpenGL, Java, WebDav en PDF deel uitmaken, kunnen nieuwe ontwikkelaars de kracht van Mac OS X benutten om fantastische, nieuwe programma's te ontwikkelen. 32 procent van de nieuwe Apple ontwikkelaars is Java-programmeur, terwijl 35 procent programmatuur ontwikkelt voor andere UNIX-platforms.

Een groot aantal ontwikkelaars heeft tijdens de Macworld Expo in New York ondersteuning voor Mac OS X toegezegd, waaronder de volgende bedrijven:

4D
"Bij 4D, Inc. doen we ons uiterste best om ervoor te zorgen dat onze programmatuur werkt met Mac OS X en alle voordelen en functies benut die Mac OS X te bieden heeft", aldus Brendan Coveney, directeur en CEO van 4D, Inc. "Dankzij de verbeteringen waarin Mac OS X voorziet, komen de mogelijkheden van de 4D- en WebSTAR-producten volledig tot hun recht en zijn met deze producten betere prestaties, een hogere snelheid en een grote stabiliteit gewaarborgd.

Adobe
"Adobe streeft naar een toonaangevende positie onder de leveranciers van Network Publishing-programma's voor het Mac OS X-platform", aldus Shantanu Narayen, Executive Vice President Product Marketing and Development van Adobe. "De Mac zal voor een groot aantal van onze Network Publishing-klanten altijd een bedrijfskritisch publishingplatform blijven. Daarom zal de Mac ook een strategisch platform blijven voor Adobe. Adobe staat helemaal achter Mac OS X."

Agfa
"Fotolook maakt volledig gebruik van de grafische mogelijkheden van Mac OS X. Met Mac OS X is het heel eenvoudig om professionele kwaliteit te behalen bij het scannen", aldus Peter Verhult, Director of Marketing for Consumer Digital Imaging van Agfa. "Omdat Mac OS X uitgebreide grafische mogelijkheden biedt, heeft Agfa speciaal voor Mac OS X een oplossing voor het scannen ontwikkeld die gebruikers in de gelegenheid stelt de snelheid van het besturingsysteem, de mogelijkheden op het gebied van kleur en de verschillende kwaliteitsniveaus ten volle te benutten."

Aladdin
"StuffIt voor Mac OS X was het eerste product waarmee Aladdin zijn ondersteuning van het nieuwe besturingssysteem kracht heeft bijgezet", aldus Jonathan Kahn, CEO van Aladdin Systems. "En voor de recente versie van Spring Cleaning 4.0 hebben we de voordelen van het nieuwe besturingssysteem benut om een aantal speciale Mac OS X-functies te ontwikkelen."

Alias|Wavefront
"We hebben ervoor gekozen Maya speciaal voor de Mac te ontwikkelen, omdat Mac OS X de voor Maya-gebruikers vereiste krachtige, open omgeving levert en voorziet in een gebruikersinterface waarmee kunstenaars in hun nopjes zullen zijn", aldus Mark Sylvester, vertegenwoordiger bij Alias|Wavefront. "Apple heeft prachtig werk verricht wat betreft de implementatie van OpenGL-ondersteuning. We zijn ervan overtuigd dat men in 3D-kringen enthousiast zal zijn om Maya op dit platform te gebruiken."

Appgen
"Mac OS X levert de stabiliteit en kracht die we vereisen en de eenvoudige implementatie die wij verwachten als toonaangevend ontwikkelaar van op Linux en UNIX gebaseerde bedrijfsprogrammatuur", aldus Jim Kelly, CEO van Appgen Business Software, Inc. "We zijn ontzettend blij met de positieve reacties van consumenten op Moneydance, ons product voor het beheer van persoonlijke financiën. We zijn dan ook snel doorgegaan met het ontwikkelen en uitbrengen van MyBooks en Appgen Accounting for Small Businesses. U kunt ervan op aan dat ons gehele assortiment van bedrijfskritieke oplossingen binnen zes maanden geschikt is voor Mac OS X.

Aspyr
"Het is fantastisch hoeveel kracht en eenvoud Mac OS X aan computerspellen geeft. We leveren nu Mac OS X-versies van al onze meest recente spellen, zoals Tony Hawk's Pro Skater 2, American McGee's Alice and Tomb Raider: Chronicles", aldus Michael Rogers, President van Aspyr Media. "Maar daar laten we het niet bij. We gaan ook de meest verkochte spellen voor de Mac geschikt maken voor Mac OS X: The Sims, The Sims: Livin' Large en The Sims: House Party."

Blizzard Entertainment
"Mac OS X levert innoverende technologie`n en Blizzard ontwikkelt dan ook graag producten voor het nieuwe besturingssysteem van Apple", aldus Frank Pearce, Vice President en medeoprichter van Blizzard Entertainment. "Met behulp van de grafische capaciteiten van Mac OS X zal Warcraft III een spelervaring bieden van ongekende kwaliteit."

Canon
"We vinden het geweldig om samen met Apple te werken aan de introductie van Mac OS X", aldus Yukiaki Hashimoto, Vice President en General Manager van Photographic Products Group, Canon U.S.A., Inc. "Voor bedrijven is digitale video een onmisbaar instrument voor het maken van presentaties en websites, en voor thuisgebruikers is het een betaalbare bron van amusement en bovendien een manier om de mooiste momenten in je leven vast te leggen. In combinatie met iMovie en Mac OS X vormen onze dv-camcorders met FireWire-aansluiting het instrument bij uitstek waarmee gebruikers uiting kunnen geven aan hun creativiteit."

Connectix
"Met Mac OS X tilt Apple het computergebruik opnieuw naar een hoger niveau. Bovendien biedt Mac OS X ons de gelegenheid om te laten zien dat wij vast van plan zijn de Macintosh te blijven steunen", aldus Mitchell Cipriano, vice-president Marketing bij Connectix. "Wij zijn ervan overtuigd dat Mac OS X het ideale platform is om een betere virtuele pc mee te bouwen, de populaire, multiplatform-oplossing voor de Mac. Ik zou zeggen: let tijdens Macworld in New York dit jaar op de Virtual PC Test Drive voor Mac OS X."

Creative Labs
"Creative Labs is zeer enthousiast over Mac OS X. De elegantie van de gebruikersinterface en de prestaties maken dit besturingssysteem tot de ideale aanvulling op onze complete productlijn van Nomad draagbare audiospelers", aldus George Thorn, Director of Audio Marketing van Creative. "We blijven met Apple samenwerken aan permanente Mac OS X-ondersteuning voor de hele Nomad-productserie, inclusief de bekroonde Nomad Jukebox."

Dantz
"Dantz werkt nauw samen met Apple technici om onze bekroonde Retrospect Backup-programmatuur geschikt te maken voor Mac OS X", aldus Richard Zulch, Chief Technical Officer bij Dantz Development Corporation. "Dankzij de inspanningen van Apple om Mac OS X voortdurend te verbeteren, kunnen we Retrospect Backup al deze herfst voor Mac OS X leveren. Retrospect Backup zal onder dit inmiddels zeer populaire besturingssysteem een scala aan opslagapparaten ondersteunen. En uiteraard blijven we garant staan voor de hoge betrouwbaarheid waar Dantz-producten wereldwijd om bekend staan."

Destineer
"Dankzij de perfecte integratie van Mac OS X, OpenGL en de Geforce 3 kan Destineer ongelooflijk realistische visuele ervaringen cre`ren", aldus Peter Tamte, President van Destineer. "Mac OS X is het platform bij uitstek om krachtige computerspellen te ontwikkelen."

EarthLink
"Wij zijn erg tevreden dat later dit jaar een Mac OS X-versie van de EarthLink 2.5-programmatuur standaard op alle nieuwe Mac-computers zal worden geïnstalleerd", aldus Bill Heys, Executive Vice President van EarthLink. "Als officiële ISP-partner van Apple is EarthLink vastbesloten om met gebruikmaking van alle voordelen van Mac OS X de Mac-gebruikers de beste Internet-verbinding en de beste Internet-ervaring te bieden die op dit moment mogelijk is."

Emagic
"Vanaf het eerste moment hebben we er veel belang aan gehecht om het nieuwe concept van Apple voor besturingsbestanden voor MIDI- en audio-apparatuur te ondersteunen. Dat is immers de beste manier om opnameprogramma's in combinatie met Mac OS X te gebruiken", aldus Dr. Gerhard Lengeling, oprichter en hoofd ontwikkeling van Emagic. "Ons nieuwe muziekproductiepakket zal gebruikmaken van veel van de nieuwe voorzieningen van Mac OS X, zoals beschermd geheugen voor een verhoogde betrouwbaarheid, de nieuwe grafische engine voor een transparante weergave zonder flikkeringen, de real-time opbouw van vensters en verbeterd geheugenbeheer."

FileMaker
"De krachtige prestaties en de schaalbaarheid van Mac OS X vormen een krachtige impuls voor de productiviteit van FileMaker Pro-werkgroepen", aldus Dominique Goupil, President van FileMaker. "We zijn er trots op dat we één van de eerste softwareleveranciers zijn die producten voor Mac OS X leveren."

Heidelberg
"Wij beschouwen Mac OS X als een kans om onze kwaliteiten op het gebied van de ontwikkeling van programmatuur te bewijzen", aldus Herbert Kenn, hoofd Product Center Prepress Equipment van Heidelberger Druckmaschinen AG in Duitsland. "Onze Coloropen-programmatuur zal één van de eerste professionele oplossingen voor kleurbeheer voor de Mac zijn en we zijn van plan om ook onze Signastation-programmatuur voor documentopmaak en onze Newcolor-scanoplossing zo snel mogelijk geschikt te maken voor Mac OS X."

HP
"HP is bijzonder blij dat de HP-printerbesturingsbestanden nu bij Mac OS X worden geleverd", aldus Hugh Amick, Program Manager van HP Mac-connect, HP Imaging & Printing Systems. "Zo heeft iedere klant direct toegang tot onze Mac OS X-besturingsbestanden. Als toonaangevende leverancier van randapparatuur voor de Mac blijven we met Apple samenwerken om onze Mac OS X-oplossingen uit te breiden en zo het afdrukken en verwerken van beeldmateriaal onder Mac OS X nog prettiger te maken voor onze klanten."

IBM
"IBM blijft doorgaan met het ontwikkelen en op de markt brengen van succesvolle spraakoplossingen voor het Mac OS X-platform. Dankzij onze nauwe samenwerking met Apple hebben we volop kunnen profiteren van alle vernieuwingen en verbeteringen in Mac OS X", aldus Toby Maners, Segment Manager van IBM Voice Dictation and Pen Systems. "IBM heeft ViaVoice voor Mac OS X ontwikkeld tot een programma dat volledig is geïntegreerd in de populaire Aqua-gebruikersinterface van Apple. Daarbij hebben we allerlei nieuwe functies geïntroduceerd waarmee gebruikers in programma's kunnen dicteren en nog nauwkeuriger en gemakkelijker op de Mac kunnen navigeren. ViaVoice voor Mac OS X zal later dit jaar verkrijgbaar zijn in Brits en Amerikaans Engels. Een aantal andere taalversies is voor daarna gepland."

id Software
"Mac OS X staat garant voor een superieure spelervaring", aldus Graeme Devine, Senior Designer bij id Software. "Het heeft de functies die je nodig hebt om echt indrukwekkende programma's te maken, draait op de mooiste apparatuur die er bestaat en is zo stabiel dat iedere gebruiker kan blijven doen wat hij of zij moet doen. Kortom, er gaat niets boven Mac OS X."

Intuit
"Quicken 2002 Deluxe voor Macintosh maakt gebruik van de kracht en flexibiliteit van het nieuwe besturingssysteem en is een pakket voor het beheer van de persoonlijke financiën van gebruikers dat stabieler en gebruikersvriendelijker is dan ooit", aldus Steve Grey, General Manager van Quicken. "Quicken 2002 bouwt voort op de baanbrekende voordelen van Mac OS X en zal naar verwachting later deze zomer op de markt komen."

MacPlay
"MacPlay publiceert deze zomer met trots een echte topper, Baldur's Gate II: Shadows of Amn voor Mac OS X", aldus MacPlay President Diane M. Zammit. "Door het nieuwe besturingssysteem van Apple te ondersteunen, hopen wij een technologische toppositie te verwerven op de markt van Macintosh spellen."

Macromedia
"Ons eerste product voor Mac OS X, Macromedia FreeHand 10, is enorm enthousiast ontvangen", aldus Kevin Lynch, President van Macromedia Products. "Mac OS X is een uitstekend platform voor onze toonaangevende oplossingen."

MacSoft
"We zijn erg verheugd dat we onze eerste Mac OS X-spellen hebben geleverd", aldus Paul Rinde, Senior Vice President van MacSoft. "De toekomst van het Mac-besturingssysteem is aangebroken en dit besturingssysteem is bij uitstek geschikt voor spellen."

Media 100
"Media 100 streeft ernaar klanten digitale-mediaoplossingen te bieden waarmee zij optimaal kunnen profiteren van de allernieuwste en beste platforms. Onze ontwikkelaars werken nauw samen met de ontwikkelaars van Apple om ervoor te zorgen dat onze oplossingen geschikt zijn voor alle nieuwe platforms. Dankzij deze nauwe samenwerking kunnen we de belangrijkste kenmerken van onze digitale media en oplossingen verder verfijnen en naadloos laten aansluiten op Mac OS X", aldus Charlie Mascari, Senior Product Manager van Media 100.

Meeting Maker
"Meeting Maker Inc. presenteert met trots meetingmaker versie 7 als de eerste oplossing die speciaal is ontwikkeld voor Mac OS X", aldus Marc Parmet, Vice President Worldwide Business Development van Meeting Maker Inc. "Meeting Maker ontwikkelt al jaren consumentgerichte oplossingen voor de Macintosh en we zijn dan ook zeer trots dat meetingmaker een van de vele Mac OS X-programmatuuroplossingen is. Bovendien is meetingmaker een van de eerste programma's die zowel de bruikbaarheid als de schoonheid van het revolutionaire Mac OS X-platform aantoont."

Microsoft
"Mac OS X is een uiterst stabiel besturingssysteem dat de Mac-gemeenschap zal versterken", aldus Kevin Browne, General Manager van de Macintosh Business Unit van Microsoft Corp. "Microsoft breidt haar investeringen in de Macintosh verder uit met een hele reeks producten voor Mac OS X. Microsoft Internet Explorer 5.1 for Mac wordt standaard bij Mac OS X geleverd en we werken momenteel ook hard aan een versie van Office 10 voor Mac OS X, die speciaal voor Mac OS X wordt ontwikkeld. De Macintosh biedt tal van uitdagende mogelijkheden."

MYOB
"De introductie van MYOB AccountEdge voor Mac OS X heeft veel positieve reacties van gebruikers opgeleverd. Ook is ons marktaandeel hierdoor aanzienlijk gestegen", aldus Cynthia Mackewicz, algemeen directeur van MYOB US, Inc. "Mac OS X biedt nieuwe mogelijkheden voor ontwikkelaars en we zijn dan ook erg blij met deze uitdaging om vernieuwende functionaliteit te ontwikkelen voor AccountEdge. MYOB heeft altijd ondersteuning geboden aan Mac-gebruikers en Mac OS X maakt het alleen nog maar leuker."

Palm
"Het doet ons genoegen om dit najaar een versie van Palm Desktop en HotSync Manager voor Mac OS X te kunnen introduceren", aldus John Cook, Senior Director of Product Marketing van Palm Inc. "Palm heeft nauw samengewerkt met Apple om ervoor te zorgen dat Palm Desktop en HotSync Manager voor het Mac OS X-platform de krachtige prestaties van het besturingssysteem en de voordelen van de gebruikersinterface ten volle benutten."

Quark
"Quark is erg te spreken over Mac OS X en we zijn hard aan het werk om ervoor te zorgen dat QuarkXPress moeiteloos op dit nieuwe besturingssysteem kan worden gebruikt", aldus Jürgen Kurz, Vice President Product Management van Quark. "Aangezien een groot aantal Quark-gebruikers met een Apple computer werkt, is Mac OS X een integraal onderdeel van de toekomst van Quark."

Symantec
"Symantec heeft onlangs de mogelijkheden van haar toonaangevende producten voor Internet-beveiliging en het oplossen van problemen weten uit te breiden en biedt nu ook ondersteuning voor Mac OS X-gebruikers", aldus Steve Cullen, Senior Vice President van Symantec Consumer and Client Product Delivery. "En we gaan door met de ontwikkeling van de allerbeste oplossingen, zodat onze Macintosh gebruikers zeker weten dat hun waardevolle programma's en gegevens goed beveiligd zijn."

Virtual Ink
"De nieuwste versie van de mimio 1.6-programmatuur voor de Mac bewijst dat we ons volledig toeleggen op het krachtige Mac OS X-platform en op de ontwikkeling van innovatieve oplossingen waarmee informatie op whiteboards onderdeel wordt van originele multimediaoplossingen voor zowel het onderwijs als het bedrijfsleven", aldus Greg McHale, President en CEO van Virtual Ink. "Met mimio 1.6 voor de Mac kan informatie op een whiteboard worden gecombineerd met geluid en beeld. Vervolgens kunnen hiermee mediabestanden worden gemaakt onder dit nieuwe verbeterde en stabiele besturingssysteem."

Wacom
"Wacom en Apple werken nauw samen om creatieve professionals de allerbeste oplossing te leveren voor elektronische schrijfbladen", aldus Joe Deal, President van Wacom Technology Corp. "Door onze producten te optimaliseren voor de kracht en gebruikersvriendelijkheid van Mac OS X, levert Wacom aantrekkelijke functionaliteit voor grafisch ontwerpers en anderen die werken met elektronische schrijfbladen. We zijn blij dat we samen met Apple hiervoor volledige ondersteuning kunnen bieden onder Mac OS X."

Wolfram
"Mac OS X is het besturingssysteem bij uitstek voor Mathematica. De combinatie van dit besturingssysteem en de ongeëvenaarde rekenkracht van Mathematica biedt nieuwe onderzoeksgebieden en mogelijkheden", aldus Theodore Gray, medeoprichter en directeur van User Interfaces van Wolfram Research, Inc. "De demoversie die we in april 2001 hebben geïntroduceerd, bewijst dat we een complete versie van Mathematica willen leveren voor Mac OS X."

Raadpleeg voor een volledig overzicht van de aankondigingen van andere fabrikanten op Macworld Expo de volgende website: www.apple.com/mwny2001/announcements. Daarnaast vindt u een volledig overzicht van geweldige producten voor de Mac op de volgende website: guide.apple.com/usindex.lasso.

Apple
Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie: de beste producten leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, grafici en consumenten over de hele wereld, door middel van innovatieve programmatuur, apparatuur en Internet-producten.

Websites van Apple: Voor informatie over Apple: www.apple.com Voor informatie over Apple Nederland: www.apple.com/nl

Voor persberichten van Apple Benelux: www.apple.com/nl/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Steven Van den Eynde