Eerste wereldwijde GRX Peering Exchange ter wereld

- PERSBERICHT -
Hoofddorp, 19 juli 2001

Eerste wereldwijde full-scale GRX Peering Exchange ter wereld nu in gebruik

· Eerste volledige, schaalbare GRX Peering Exchange voor de verbinding tussen GPRS roaming netwerken ter wereld nu operationeel
· Deelname door 80% van de huidige GPRS roaming exchange-aanbieders
· Peering Exchange klaar voor eerste verbindingen
Amsterdam, Nederland, 18 juli 2001 - Een brancheoverkoepelende werkgroep heeft vandaag de totstandkoming bekendgemaakt van een multilaterale peering-overeenkomst en de eerste fase van de realisatie daarvan. Deze overeenkomst is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van een rendabele internationale hogesnelheidsinfrastructuur voor het mobiele Internet. Door de overeenkomst wordt een speciaal daartoe bestemd platform gerealiseerd, dat zich op locatie bevindt bij de beheerder, de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX). Het is de eerste schaalbare, volledig operationele GRX Peering Exchange voor de verbinding tussen GPRS roaming-netwerken. GRX Peering bevordert de wereldwijde roaming voor mobiele eindgebruikers en is een kerncomponent in het verwezenlijken van een echt wereldwijd mobiel Internet.

De AMS-IX GRX Peering Exchange versnelt de invoering van GPRS roaming en maakt het leveren van GRX-diensten aanmerkelijk efficiënter door het gebruik van een gedeelde GRX Peering-infrastructuur. Door al vroeg een brancheoverkoepelende overeenkomst te sluiten, voorkomen de leden van de GRX Peering-groep meerdere dure fysieke bilaterale peering-verbindingen. Het resultaat is geld- en tijdsbesparing bij het leveren van hun diensten aan de aanbieders van mobiele netwerken. Het realiseren van de GRX Peering Exchange is een belangrijke mijlpaal in het leveren van de wereldwijde connectiviteit die de mobiele aanbieders nodig hebben voor GPRS roaming.

Onderwerp van de overeenkomst is een speciale technologie-onafhankelijke mobiele-databackbone, die niet alleen GPRS maar ook UMTS ondersteunt. De Peering Exchange, die door AMS-IX als onafhankelijke derde partij wordt beheerd, biedt een beveiligde omgeving met een hoge capaciteit, die volledig opgeschaald kan worden voor de verwachte sterke groei in GPRS - en later UMTS - verkeer.

De oprichters van de Amsterdam GRX Peering Exchange vertegenwoordigen 80% van de huidige providers van internationale GPRS roaming databackbones voor mobiele aanbieders. 17 van de 22 momenteel ingeschreven GRX-aanbieders hebben hun handtekening gezet. Verwacht wordt dat het voorstel vanwege zijn significante voordelen unanieme brancheoverkoepelende steun zal krijgen. The Peering Exchange staat nu open voor GRX-aanbieders, en de eerste onderlinge verbindingen worden voor het einde van deze maand verwacht.

"Door dit peering-initiatief loopt de peering van GRX-aanbieders in een klap 6 maanden voor op schema," zegt projectcoördinator Remco Pasman, voorzitter van het peering-point samenwerkingsverband. "Voor de mobiele aanbieders - onze klanten - betekent dit dat ze gemakkelijk en snel GPRS roaming met hun netwerkpartners kunnen realiseren door middel van verbindingen met de GRX-aanbieder van hun keuze. Dit versnelt de lanceerdatum van GPRS roaming-diensten aan eindgebruikers."

De Amsterdam PX is in februari gestart. Het is de verwachting dat naarmate de vraag toeneemt in de toekomst meer Peering Exchanges zoals de Amsterdam GRX PX hun deuren zullen openen op belangrijke plaatsen in het wereldwijde mobiele Internet.

Verwachte Omvang van de Markt
Naar verwachting zal aan het einde van 2005 40-70% van de mobiele abonnees mobiele datadiensten gebruiken. Bovendien is de verwachting dat in 2004 mobiel dataverkeer 45% van het totale mobiele verkeer zal uitmaken. Het gebruik van mobiel dataverkeer per abonnee zal naar verwachting meer dan verdubbelen tussen 2001-2004, waarbij roaming datagebruik zal stijgen van 2 à 3% naar 10% van het totale mobiele dataverkeer (bronnen: The Arc Group, Ovum, IDC).

Huidige Leden van het Peering-Initiative
De 17 bedrijven die tot nu toe de overeenkomst hebben getekend zijn:
· Aicent

· Belgacom

· Cable & Wireless

· Carrier1

· Comfone/Infonet

· Deutsche Telekom

· Ebone

· Energis

· France Telecom

· Global Crossing

· KPNQwest

· Sonera/Equant

· Telecom Italia

· Telenor

· Telia

· Telecommunications Services Inc

· WorldCom

Over GPRS/GRX
GPRS (General Packet Radio Service) is de datadienst voor GSM. Het is een pakketgeschakelde technologie voor mobiele netwerken die algemeen wordt gezien als de volgende stap in de ontwikkeling van GSM-netwerken. Het biedt eindgebruikers de mogelijkheid om altijd on-line te zijn met hogere bandbreedtes dan nu met mobiele netwerken mogelijk is. Dit biedt eindgebruikers de mogelijkheid om veel intensiever dan nu on-line te zijn, en het maakt mobiele diensten zoals m-commerce, messaging, location-based services en corporate services mogelijk. Een GRX is een speciaal daartoe bestemd datanetwerk dat de netwerken van GPRS-mobiele aanbieders verbindt. Door GRX-diensten kunnen reizigers en zakenlieden in het buitenland of buiten bereik van hun eigen netwerk toch hun GPRS-diensten gebruiken. Peering duidt op de onderlinge verbinding tussen verschillende GRX-netwerken.

Over AMS-IX
De Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX) is een zelfstandige vereniging. Het is de grootste neutrale en onafhankelijke Internet Exchange op het Europese continent en is een van de grootste Internet Exchanges ter wereld. Op dit moment wisselen 120 leden IP-verkeer met elkaar uit op een of meer van de huidige vier AMS-IX locaties. Doordat ze van de AMS-IX gebruikmaken reduceren de aangesloten partijen hun gebruik van bandbreedte en verbeteren ze hun performance en redundantie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Remco PasmanDirector Mobile DevelopmentKPNQwest NV Tel: +31 620363497
email: (remco.pasman@kpnqwest.com)

In dit bericht kunnen mededelingen voorkomen inzake de toekomst, die enig risico en enkele onzekerheden bevatten. Deze mededelingen kunnen aanzienlijk verschillen van de eigenlijke toekomstige gebeurtenissen of resultaten. Wij wijzen de lezers op de geschreven prospectus in verband met het oorspronkelijke aanbod en de betreffende registratieverklaring die door KPNQwest bij de 'Securities and Exchange Commission' (SEC) is gedeponeerd, die de belangrijke risicofactoren vaststelt, waardoor de feitelijke resultaten kunnen verschillen van de resultaten die voorkomen in de toekomstverklaringen, w.o. het uitblijven van tijdige voltooiing van het voorgenomen netwerk, het uitblijven van het verwachte verhoogd gebruik van het Europese Internet, aanzienlijke concurrentie, snelle technologische veranderingen en tegenslagen op het gebied van wet- en regelgeving. KPNQwest verplicht zich geenszins om openlijk wijzigingen aan enige toekomst verklaring te publiceren die een weergave bieden van gebeurtenissen of omstandigheden na het tijdstip hiervan of het plaatsvinden van onvoorziene gebeurtenissen.

Deze communicatie is geen basis tot verkoop of poging tot aanbieding of koop van aandelen, en kan evenmin dienen tot verkoop van deze aandelen in staten, waar een dergelijke aanbieding, verzoek of verkoop van aandelen onwettig is voordat deze zijn geregistreerd of gekwalificeerd in overeenstemming met de beurswetten van een zodanige staat of rechtssysteem.