Groot Gelre richt Stichting Continuering Huisartsenzorg op

Datum nieuwsfeit: 20-07-2001

Groot Gelre richt Stichting Continuering Huisartsenzorg op

20 juli 2001

Eind 2000 heeft de DHV Groot Gelre een stichting in het leven geroepen die zich tot doel stelt praktijken waarvoor (nog) geen opvolging geregeld is van een tijdelijke oplossing te voorzien.

Een onvervulbare praktijk in Varsseveld, een grote solopraktijk van 3.800 zielen, vormde de aanleiding. De tweekoppige waarneemgroep kon de opvang van zoveel extra patiënten niet aan; ook zorgverzekeraar Amicon had geen acute oplossing. Na overleg met Amicon besloot de DHV toen deze praktijk tijdelijk over te nemen, tot definitieve opvolging geregeld was.

Concreet betekent het dat de DHV een contract sluit met de zorgverzekeraar en dat zij de praktijkorganisatie tijdelijk in handen neemt. Zo is een DHV-medewerker aangesteld als praktijkmanager, die zorgdraagt voor de totale praktijkadministratie, zoals het regelen van verzekeringen, het sturen van rekeningen aan patiënten en het computerbeheer. Het personeel in de praktijk zelf, de waarnemend huisarts en de praktijkassistente, zijn eveneens in dienst van de Stichting.
Met Amicon zijn afspraken gemaakt met betrekking tot de financiële risico?s van deze onderneming.

Na een periode van ruim een half jaar is voor de praktijk een opvolger gevonden. De nieuwe huisarts is gehuisvest in een porto-cabin, in afwachting van het gereedkomen van een HOED. De stichting heeft inmiddels een nieuwe klus: een niet-opgevolgde praktijk in Arnhem. Gaandeweg zullen de activiteiten worden uitgebreid: huisartsen die onder één dak willen en hagro?s die knelpunten in de organisatie van de zorg op willen lossen kunnen in de toekomst een beroep doen op ondersteuning. Aldus doet de Gelderse stichting nog meer recht aan haar doelstelling: continuering van de huisartsenzorg.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Elske Warringa, DHV Groot Gelre,
tel. 0481-366466, e-mail DHV Groot Gelre

Ga naar : Project huisartsentekort