Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Europese ondernemingen kansen voor mobiel zakendoen

Datum nieuwsfeit: 23-07-2001
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Europese ondernemingen zien meer kansen voor mobiel zakendoen dan eerder werd geschetst 54 procent van Europese ondernemingen verwacht voor 2003 mobiele oplossingen te evalueren, testen of lanceren

Gouda, 23 juli 2001 - Een in opdracht van Compaq uitgevoerd onderzoek wijst uit dat 54 procent van de ondernemingen in Europa momenteel mobiele zakelijke oplossingen evalueert, test of implementeert, of van plan is dit binnen twee jaar te doen. Dit is een van de conclusies van het onderzoek, dat in april van dit jaar is uitgevoerd door het Britse onderzoeksbureau Research International. Deze en andere resultaten laten een optimistischer beeld van de zakelijke vooruitzichten voor de mobiele markt in Europa zien dan hetgeen sommige andere marktanalisten de afgelopen maanden hebben geschetst.

De onderzoekers vroegen 250 senior managers uit Frankrijk, Duitsland, Italië, Zweden en Groot Brittannië naar hun mening over, inzicht in en bekendheid met mobiele oplossingen, alsmede naar hun mogelijke plannen over de implementatie van mobiele oplossingen. Opmerkelijke conclusies luidden onder andere:

Respondenten menen dat Europa een achterstand heeft op het gebied van zakelijke mobiele communicatie 61 procent van de ondervraagden meende dat Japanse ondernemingen leidend zijn in het gebruik van mobiele toepassingen, terwijl 48 procent dacht dat Amerikaanse ondernemingen verder waren.

Ondernemingen moeten bewust gemaakt worden van de mogelijkheden van mobiele oplossingen Hoewel de meeste respondenten een aantal voordelen van mobiele communicatie wisten te noemen, was het tevens duidelijk dat er onder deze groep weinig inzicht is in de technologie en de wijze waarop deze geïmplementeerd kan worden. Hieruit blijkt dat aanbieders van mobiele diensten meer aandacht moeten besteden aan het informeren van het bedrijfsleven, in plaats van aan directe verkoopinitiatieven.


· Respondenten zagen verschillende zakelijke voordelen in mobiele technologie, waaronder betere informatie (volgens 70 procent); meer flexibiliteit (55 procent), efficiëntere interactie met technologie (47 procent) en een verhoging van de productiviteit (43 procent).
· Ongeveer tweederde van de ondervraagde managers (64 procent) was het eens met de stelling dat mobiele technologie de drijvende kracht zal zijn achter het uitwisselen van informatie en mogelijkheden op het gebied van telewerken. 61 procent meende dat mobiele technologie een drijvende kracht zal zijn in de e-business economie.
· Ongeveer 30 procent van de ondervraagden schatte dat tegen 2003, 11 tot 20 procent van hun medewerkers zal telewerken via mobiele technologie.
Het onderzoek toont tevens aan dat de bekendheid met begrippen die te maken hebben met mobiele technologie relatief slecht is. Slechts enkelen kenden de betekenis van zaken zoals 'Bluetooth' en 'Smartphone'.

Ondernemingen rekenen met name op hun ICT-leveranciers en systeemintegrators voor hulp bij het ontwikkelen en implementeren van mobiele oplossingen 37 procent van de ondervraagden gaf aan dat zij met hun huidige ICT-leverancier een mobiele oplossing zou willen ontwikkelen en implementeren. 22 procent zou hiervoor een systeemintegrator in de arm nemen. Echter, gevraagd naar wie zij zagen als de marktleiders op het gebied van mobiele communicatie, werden vier fabrikanten van mobiele telefoons (Nokia, Ericsson, Motorola en Siemens) genoemd, vóór bekende ICT-ondernemingen.

Investering in mobiele oplossingen is een beslissing van het management Vier van de vijf ondervraagde bedrijven meldden dat uiteindelijke beslissingen over investeringen op het gebied van mobiele oplossingen, bij het management behoren. Dit is waarschijnlijk te wijten aan de substantiële investeringen (genoemd door 45 procent van de respondenten) waarvan men meent dat ze nodig zijn voor het implementeren van mobiele oplossingen. Ook werd verwacht dat hiervoor aanzienlijke wijzigingen in de organisatie nodig zouden zijn. Daarnaast liet 40 procent weten dat het management van hun organisatie de mensen waren met de grootste behoefte aan mobiele informatie (vergeleken met 40 procent die hiervoor de medewerkers van de verschillende bedrijfsafdelingen noemden en 64 procent die de ICT-afdelingen als belangrijkste gebruikers zagen).

"Dit onderzoek toont aan dat Europese ondernemingen de voordelen herkennen die mobiele technologie hun organisatie kan bieden. Voordelen zoals beter management, hogere productiviteit en meer flexibiliteit. En hoewel zij van hun ICT-partners en systeemintegrators verwachten dat zij hen bij deze overgang helpen, is het tevens duidelijk dat er behoefte is aan advies en hulp van de industrie, niet aan verkoop-hype," zegt Rob Walker, vice president en chief executive officer van Compaq EMEA. "De lancering van het Compaq EMEA Wireless Center afgelopen november is een belangrijke stap in deze richting."

Meer informatie: www.compaq.com/newsroom/EMEAwireless/

Over Compaq
Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is een van 's werelds marktleiders op het gebied van Internet-infrastructuren en -toegang. Compaq ontwerpt, ontwikkelt, produceert en levert, al dan niet in samenwerking met haar partners, een breed scala aan end-to-end enterprise oplossingen, waaronder hardware, software, opslagsystemen en diensten. In meer dan 200 landen verkoopt Compaq haar producten en diensten, voornamelijk aan het bedrijfsleven, de overheid, onderwijsinstellingen en consumenten.

Meer informatie over Compaq en haar producten en diensten, alsmede klantenondersteuning, is beschikbaar op www.compaq.nl.

THIS PRESS RELEASE MAY CONTAIN FORWARD-LOOKING STATEMENTS BASED ON CURRENT EXPECTATIONS THAT INVOLVE A NUMBER OF RISKS AND UNCERTAINTIES. THE POTENTIAL RISKS AND UNCERTAINTIES THAT COULD CAUSE ACTUAL RESULTS TO DIFFER MATERIALLY INCLUDE, AMONG OTHERS: MARKET CONDITIONS, PARTICULARLY IN THE U.S.; INCREASED COMPETITIVE ENVIRONMENT AND PRICING PRESSURES; DISRUPTIONS RELATED TO RESTRUCTURING ACTIVITY AND DELAYS IN THE IMPLEMENTATION OF CHANGES IN DELIVERY MODELS. FURTHER INFORMATION ON THESE AND OTHER FACTORS THAT COULD AFFECT COMPAQ'S FINANCIAL RESULTS IS INCLUDED IN COMPAQ'S SECURITIES AND EXCHANGE COMMISSION (SEC) FILINGS, INCLUDING THE LATEST ANNUAL REPORT ON FORM 10-K AND THE LATEST QUARTERLY REPORT ON FORM 10-Q.


- Einde persbericht -

Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V.
Jeanette de Wilde, tel. 0182 - 565807, e-mail: (Jeanette.dewilde@compaq.com) Of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV
Perlita Fränkel, tel. 023 - 5628208, e-mail: (perlitaf@monogram.nl)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie