Een audiotour door Den Bosch met de stem van Jeroen Bosch

Noordbrabants Museum

's-Hertogenbosch, 23 juli 2001

Een bijzondere audiotour met 'stem' van Jeroen Bosch

Het Jeroen Bosch jaar 2001 heeft in nauwe samenwerking met VVV-Uitwinkel 's-Hertogenbosch, de gemeente, Stadsarchief en de Kring Vrienden van 's-Hertogenbosch een 'Boschwandeling' met de stem van Jeroen Bosch als gids ontwikkeld. Deze wandeling is vanaf 25 juli verkrijgbaar bij de VVV-Uitwinkel (Markt 77) en het Noordbrabants Museum (Verwersstraat 41). Op woensdag 25 juli a.s. vanaf 12.00 uur wordt de Boschwandeling met audioguide bij de VVV ten doop gehouden. Wij nodigen u van harte uit om hierbij aanwezig te zijn.

Boschwandeling
Jeroen Bosch neemt bezoekers persoonlijk mee door het 's-Hertogenbosch van de Middeleeuwen. Onderweg kruist hij meerdere malen een aan lager wal geraakte stadsgenoot. De Boschwandeling is uniek vanwege de combinatie van de stad met een audioguide. Bezoekers krijgen naast de audioguide ook een routeboekje met een terugblik in de Middeleeuwen mee. Op 16 plaatsen in de binnenstad vertelt Jeroen Bosch zijn verhaal. Bij elk punt is bovendien een historisch tijdsbeeld geschapen in het begeleidende boekje. Bosch was een welgestelde burger. In contrast met de schilder staat de schooier die zijn visie op de tijd van toen geeft. De wandelaar maakt als het ware een 'pelgrimage door 's-Hertogenbosch' en ervaart aan de hand van de stemmentocht, geplaatst in het huidige decor van de stad, hoe het er vroeger aan toe ging.

Aan de Boswandeling ging een intensieve samenwerking met het de Kring Vrienden van 's-Hertogenbosch, het Stadsarchief en de afdeling Bouwhistorie, Archeologie en Monumenten van de gemeente vooraf. De tekst is bewerkt door tekstschrijver Eric Alink. De stemmen zijn van de acteurs Edgar Danz (Jeroen Bosch) en Rob van Gestel (Schooier). De technische realisatie was in handen van Antenna Audio uit Londen. Het systeem met de audioguides wordt reeds op meerdere plaatsen in musea toegepast zoals in het Noordbrabants Museum. Wandelingen met een audioguide door een stad zijn echter een nieuwe variant.

Praktische informatie Boschwandeling

· Startpunt: VVV-Uitwinkel (Markt 77, 's-Hertogenbosch) of Noordbrabants museum (Verwersstraat 41, 's-Hertogenbosch).
· 7 dagen per week beschikbaar.

· Taal: vanaf juli in het Nederlands, medio augustus ook in het Engels.
· Kosten: fl 15,-. Daarvoor huurt men de audioguide en krijgt men het bijbehorende boekje cadeau.
· Duur: anderhalf uur.

· Geldig legitimatiebewijs en borg

Voor meer informatie:
Voor meer informatie over de officiële start van de Boschwandeling kunt u contact opnemen met het Samenwerkingsverband VVV' s in de Meierij en Noordoost-Brabant, Angélique Belgers (Promotie & marketing), 073-6.13.19.10 of mobiel 06-55.34.59.05, e-mail promotie@vvvs-hertogenbosch.nl

Dit bericht werd u toegezonden door:

Lucie Kuijpers
Noordbrabants Museum