Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

IDC somber over toekomst Nederlandse PC markt

Datum nieuwsfeit: 26-07-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
International Data Corporation Benelux


IDC PRESS RELEASE

IDC Somber Over Toekomst Nederlandse PC Markt

Amsterdam, 26 juli 2001 - In 2000 zagen veel PC leveranciers hun verkopen afnemen. De verwachting voor 2001 is niet veel beter. Compaq en Dell verloren bijna 7%, terwijl HP een kleine groei vertoonde. Grote stijger in 2000 was NEC CI, met een groei van 53%. IDC verwacht dat Compaq, HP en Dell hun dominante marktpositie voorlopig zullen behouden.

Dit is een van de conclusies van een nieuw IDC rapport, dat een duidelijk beeld schetst van de verhoudingen tussen de leveranciers in de Nederlandse PC markt. De markt telde 1.7 miljoen PC verkopen in 2000, wat een daling is van 1.8% vergeleken bij 1999. Over dezelfde periode was de groei in West Europa 7.8%. "Terwijl in 2000 de zakelijke markt zeer zwak was, zijn dit jaar de consumenten de boosdoeners" zegt Annelinda Koldewe, Research Analyst bij IDC Benelux .

De verkopen van desktops namen in Nederland af met 6.9%. Het desktop segment werd geleid door Compaq, die ook het commerciele desktop segment leidt. In het consumenten desktop segment is NEC CI marktleider met het merk Packard Bell.

Notebooks zetten in 2000 hun groei voort met 20.3%. Aanleiding voor deze groei was dat notebooks qua technologie steeds dichter op de ontwikkelingen in de desktops zitten. "In het zakelijke segment zijn notebooks vaak een vervanger voor desktops en tevens zien we de trend dat ook studenten notebooks aanschaffen" concludeert Koldewe. Toshiba en Compaq hebben samen het grootste deel van de Nederlandse notebook markt in handen. Dell en HP volgen. Spelers die sterk zijn in notebooks of op de consumenten markt waren de winnaars van 2000. De winnaars in de toekomstige PC markt zullen de spelers zijn met een complete productlijn, een sterke merknaam en voldoende daadkracht om in een krimpende markt te overleven.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

IDC Benelux
Annelinda Koldewe (Research Analyst)

+ 31 (0) 20 - 4089503

of

Margreet ten Hoope (PR Coordinator)

+ 31 (0) 20 - 4089533

Bron: IDC 2001

Algemene informatie over dit rapport
Het rapport "The Competitive Environment in the Dutch PC Market" richt zich op de Nederlandse PC markt en geeft een duidelijk overzicht van de marktontwikkelingen. Het rapport helpt PC leveranaciers bij het maken van strategische en zakelijke beslissingen en houdt hen up-to-date van zowel de eigen prestaties als die van de concurrenten. In dit rapport zijn tevens de marktaandelen van de top 10 PC leveranciers in Nederland opgenomen. Het rapport "The Competitive Environment in the Dutch PC Market" is onderdeel van het Dutch Fundamentals programma. Dit rapport verkrijgbaar bij IDC Benelux.

Algemene informatie over IDC
IDC Benelux is de expert bij uitstek op het gebied van onderzoek en marketingadvies in de markt voor informatie- en communicatie technologie (ICT). Zij levert betrouwbare, high impact informatie en advies op het gebied van ebusiness, Internet en technologie wat organisaties kan helpen bij het maken van verantwoorde, zakelijke beslissingen. IDC Benelux heeft een uitgebreide ervaring op het gebied van wereldwijde marketing en trends en analyseert business strategieën, technologieën en leveranciers door gebruik te maken van betrouwbare marktgegevens. IDC Benelux is als enige in staat om lokaal onderzoek aan te bieden voor de belangrijkste nationale markten. IDC's marktinformatie biedt eindeloze mogelijkheden. Haar klanten bestaan uit 's werelds grootste ICT leveranciers, ICT organisaties, ebusiness bedrijven en de financiële wereld. Meer informatie is te vinden op www.idcresearch.nl

IDC is een dochteronderneming van IDG, 's werelds grootste organisatie op gebied van ICT media en onderzoek.

All product and company names may be trademarks or registered trademarks of their respective holders.

Copyright IDC, 2001. Unauthorized use is strictly forbidden.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie