Euro Stimuleert Internet Commerce volgens rapport IDC

Keywords: keywords

IDC PRESS RELEASE

Euro Stimuleert Internet Commerce

Amsterdam, 27 juli 2001 - De uitgaven van Nederlandse bedrijven op het Internet (B2B ecommerce) zullen in 2001 ruim 6 miljard euro bedragen. IDC verwacht dat deze uitgaven zullen stijgen naar 43.9 miljard euro in 2004. Zeker met de introductie van de euro wordt kopen via het internet steeds gemakkelijker.

Dit is een van de conclusies van een nieuw IDC rapport, dat de verschilende aspecten van B2B Internet commerce in Nederland behandelt. IDC verwacht dat ook het aantal zakelijke Internet gebruikers enorm zal toenemen. Eind 2000 waren er ongeveer 4.2 miljoen zakelijke Internet gebruikers in Nederland, de verwachting is dat dit aantal zal stijgen naar 5.2 miljoen aan het einde van 2004.

B2B Internet commerce kan opgesplitst worden in individuele aankopen en bulk aankopen, afhangende van de aantallen waarin een product gekocht wordt. De meeste Internet commerce bestedingen in Nederland betreffen bulk aankopen en dit zal zo blijven tot aan het einde van 2004. Een andere split is de split tussen eprocurement, edistribution en emarketplaces. Momenteel besteden Nederlandse bedrijven het meeste op edistribution sites. In 2004 zullen de bestedingen op zowel emarketplaces en eprocurement sites de bestedingen op edistribution sites echter overtreffen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

IDC Benelux
Renske Ellens (Research Analyst)

+ 31 (0) 20 - 4089539

Margreet ten Hoope (PR Coordinator)

+ 31 (0) 20 - 4089533

Bron: IDC 2001

Volgens Renske Ellens, research analyst bij IDC wordt deze toename voornamelijk gedreven door nieuwe mogelijkheden om kosten te reduceren. "Daarbij moeten bedrijven wel onthouden dat zij deze kosten besparen via de supply chain en niet ten koste van de kopers of leveranciers" zegt Ellens. Ook de druk van concurrenten is een belangrijke drijfveer voor de ontwikkeling van Internet commerce. Als alle concurrenten zich bezighouden met Internet commerce kan dat een reden zijn voor bedrijven om hun eigen Internet activiteiten te beginnen. Zeker bedrijven die opereren aan de verkoopzijde van emarketplaces ondervinden deze druk.

Volgens Ellens verhinderen de huidige problemen in de B2C markt een optimale ontwikkeling van de B2B Internet commerce markt. "Sommige bedrijven gebruiken de negativiteit rond B2C als een excuus om niet de strijd aan te hoeven gaan met ecommerce gerelateerde activiteiten. Ook beveiligingskwesties spelen een rol. Men is nog steeds bang dat creditcard informatie misbruikt wordt of dat derden toegang krijgen tot vertrouwelijke informatie".

Algemene informatie over dit rapport
Het rapport "B2B Internet Commerce in the Netherlands" behandelt verschillende aspecten van B2B internet Commerce in Nederland. Het geeft zijn lezers een overzicht van de toekomstige ontwikkelingen en worden er factoren besproken die de Internet Commerce in Nederland voortstuwen of juist tegenhouden. Het rapport "B2B Internet Commerce in the Netherlands" is onderdeel van het Dutch Internet Economy programma. Dit rapport is verkrijgbaar bij IDC Benelux.

Algemene informatie over IDC
IDC Benelux is de expert bij uitstek op het gebied van onderzoek en marketingadvies in de markt voor informatie- en communicatie technologie (ICT). Zij levert betrouwbare, high impact informatie en advies op het gebied van ebusiness, Internet en technologie wat organisaties kan helpen bij het maken van verantwoorde, zakelijke beslissingen. IDC Benelux heeft een uitgebreide ervaring op het gebied van wereldwijde marketing en trends en analyseert business strategieën, technologieën en leveranciers door gebruik te maken van betrouwbare marktgegevens. IDC Benelux is als enige in staat om lokaal onderzoek aan te bieden voor de belangrijkste nationale markten. IDC's marktinformatie biedt eindeloze mogelijkheden. Haar klanten bestaan uit 's werelds grootste ICT leveranciers, ICT organisaties, ebusiness bedrijven en de financiële wereld. Meer informatie is te vinden op www.idcresearch.nl

IDC is een dochteronderneming van IDG, 's werelds grootste organisatie op gebied van ICT media en onderzoek.

All product and company names may be trademarks or registered trademarks of their respective holders.

Copyright IDC, 2001. Unauthorized use is strictly forbidden.