Interbrand presenteert top 100 'Meest Waardevolle Merken'

COCA COLA IS HET + 1 MERK TER WERELD EN LOOPT VERDER UIT OP

+ 2 MICROSOFT
PHILIPS, SHELL EN HEINEKEN HANDHAVEN POSITIES IN DE TOP 100

Interbrand presenteert de wereldranglijst van de 100 'Meest Waardevolle Merken'; The Brand League Table

AMSTERDAM, 27 JULI

Interbrand, wereldleider in merk consultancy, publiceert vandaag de top 100 van de meest waardevolle merken ter wereld in dollarwaarde. Interbrand Corp. -onderdeel van Omnicom Group Inc.- baseert deze ranglijst op een diepgaande analyse van brand strength. Waar algemeen bekend is dat een sterk merk verkoopcijfers en inkomsten verhoogt, daar tracht Interbrand's onderzoek aan te geven hoe groot die stijging precies is, hoe stabiel die stijging in de toekomst waarschijnlijk zal zijn en wat die toekomstige winst vandaag de dag waard is.

Op de nieuwe ranglijst zijn de technologie- en dot.com-sectoren flink in merkwaarde gedaald sinds juli 2000. Zes van de tien grootste verliezers kwamen uit de technologiesector: Intel (+6), Hewlett-Packard (+15), Cisco Systems (+16), Compaq (+24), Dell (+32) en Apple (+50). En twee kwamen uit de dot.com-wereld: Yahoo! (+60) en Amazon.com (+76).
Ondanks deze negatieve trend, bleven de gevestigde technologiebedrijven, zoals Microsoft (+2) en IBM (+3) stabiel. AOL (+59) wist de trend zelfs te doorbreken, door de fusie met Time Warner en door een veiliger business model, dat gebaseerd is op trouwe abonnees.

De aanvoerder van de lijst, Coca Cola, is ten opzichte van vorig jaar in merkwaarde gestegen en is als waardevolste merk ter wereld dus zelfs verder uitgelopen. Starbucks (+88) is met 32% de snelste groeier dit jaar, hetgeen voornamelijk aan een agressieve wereldwijde roll-out te danken is. McDonald's (+9) blijft nog altijd de absolute nummer 1 als retailmerk, ondanks een geringe daling in merkwaarde. De drie Nederlandse bedrijven in de ranglijst; Shell, Heineken en Philips, behaalden gemengde resultaten. Heineken (+82) en Shell (+77) verhoogden hun merkwaarde met 2%, terwijl Philips (+56) maar liefst 11% in waarde daalde.

Xerox (+46) is met een daling van 38% de grootste verliezer in Interbrand's Brand League Table. In een toenemend concurrerende markt wist het bedrijf zich, wat betreft klandizie en werknemers, niet op een juiste manier te herpositioneren. Hoewel ooit een marktleider, heeft Xerox nu terrein verloren aan Hewlett-Packard (+15) en Canon (+41), door een gebrek aan heldere brand positioning.

Wel heeft Samsung (+43) haar merkwaarde dit jaar met 22% zien stijgen. De aandachtsverschuiving van semi-conductors naar eigen merkproducten is een slimme zet geweest. Evenals de flinke investering in het merk, door op te treden als sponsor van de Olympische Spelen in Sydney.

In de autobranche blijft Ford, ondanks een waardeverlies van 17%, veroorzaakt door het terugtrekken van Explorer/Firestone banden, toch staan als +8 op de wereldranglijst. BMW (+22) behoort daarentegen tot de tien sterkste klimmers in merkwaarde, met een toename van 7%.

Jan Lindemann, directeur Brand Valuation bij Interbrand zegt over de ontwikkelingen in de Brand League Table van dit jaar: 'De relatieve stabiliteit die merken aan de dag leggen bevestigt het idee dat het merk het meest waardevolle bezit van een bedrijf is. Ondanks een periode van enorme schommelingen op de beurs, zijn merken toch redelijk ongeschonden uit de strijd gekomen.'

Interbrand heeft de waarden van de Brand League Table berekend via een formule die 13 jaar geleden werd ontwikkeld. Sindsdien heeft het bedrijf de waarde van meer dan 2500 merken wereldwijd gemeten. Deze aanpak wordt in de financiële/marketing wereld erkend door o.a. boekhouders, banken, credit rating bureaus, beurzen, management consultants, reclame bureaus, belastingdiensten en andere overheidsinstellingen.

Voor de samenstelling van de Brand League Table werkte Interbrand dit jaar voor het eerst samen met BusinessWeek, één van de belangrijkste zakentijdschriften in de VS.

BusinessWeek's Associate Editor Gerry Khermouch onderstreept het belang van de ranglijst: 'Bedrijven beseffen dat een stralend merk, dat impliciet de belofte van kwaliteit met zich meedraagt, een uiterst belangerijk bezit is. Een sterk merk kan topprijzen bij de klant en een hoge aandeelprijs bij investeerders bedingen. Het kan inkomsten omhoog stuwen en een cyclische teruggang opvangen -en de waarde daarrvan kan nu gemeten worden. Dit rapport helpt te beoordelen welk bedrijf zijn merk goed beheert en welk bedrijf niet.'

De waarde van een merk is gebaseerd op twee principes: het marketing principe dat merken belangstelling voor producten genereren en de klant binden, en het financiële principe dat kijkt naar de huidige netto waarde van toekomstige inkomsten.

De merkwaarde wordt bepaald door de berekening van de huidige netto waarde van de verdiensten die het merk in de toekomst naar verwachting zal genereren en vasthouden.
De ranglijst identificeert de 100 waardevolste wereldmerken met een waarde van meer dan $ 1 miljard.

Merken werden op twee criteria geselecteerd. Ten eerste moest het om een echt wereldmerk gaan, met aanzienlijke opbrengsten in alle belangrijkste wereldmarkten. Ten tweede moesten er voldoende marketing- en financiële gegevens openbaar beschikbaar zijn om tot een redelijke inschatting te kunnen komen.

Voor meer informatie: Interbrand, Nikki Fogden Tel: (020) 5200800 Bijgesloten: de Wereldranglijst van Meest Waardevolle Merken (of: Brand League Table)

BusinessWeek/Interbrand Annual Ranking of 100 of the World's Most Valuable Brands

2001 Brand 2001 Brand % change Country of Origin Rank Value ($MM)

1 Coca-Cola 68,945 -5% US

41 MTV 6,599 3% US

42 Canon 6,580 N/A Japan
43 Samsung 6,374 22% Korea

2001 Brand 2001 Brand % change Country of Origin Rank Value ($MM)

44 SAP 6,307 3% Germany

98 Siemens 1,029 N/A Germany
99 Swatch 1,004 N/A Switzerland
100 Benetton 1,002 -1% Italy
+BusinessWeek is het grootste zakentijdschrift ter wereld met een wekelijkse oplage van 1,2 miljoen. Het blad wordt uitgegeven door The McGraw-Hill Companies in New York in vier edities - Noord Amerika, Europa, Azië en Latijns America - en verspreid in 140 landen.

27 jul 01 16:09