FNV weer in de plus na ledenverlies in 2000

FNV

FNV weer in de plus na ledenverlies in 2000

Het ledental van de FNV is het afgelopen half jaar met 0,2% gestegen. Met deze bescheiden ledenwinst is de vorig jaar ingezette daling (-0,6%) van het aantal leden tot stilstand gekomen. Per 1 juli hadden de 14 FNV-bonden samen 1.229.433 leden. Dat zijn er 2.920 meer dan op
1 januari.

FNV Bondgenoten en ABVAKABO FNV, met respectievelijk 490.673 en 358.160 leden de twee grootste bonden, maakten het verlies van vorig jaar ongedaan.

FNV Bondgenoten kreeg er 0,4% bij, ABVAKABO FNV 0,7%. Winst was er verder voor FNV Bouw (+0,2%) en de Algemene Onderwijsbond (+1,25%).

Bij de Horecabond, Politiebond en Kappersbond houdt de groei van het aantal leden aan, al vlakt die wel enigszins af. Voor de andere zogeheten specifieke bonden was er meestal licht verlies. Uitschieters naar beneden zijn de FNV Vrouwenbond (-2,2%) en FNV Sport (-4,1%).

FNV-voorzitter Lodewijk de Waal is blij dat er weer meer mensen lid worden van de FNV, al is er geen reden tot tevredenheid: De groei van het aantal leden blijft toch nog achter bij de groei van de beroepsbevolking. Vooral jongeren en allochtonen kunnen we moeilijk vasthouden als ze eenmaal lid zijn geworden.

De Waal verwacht dat met de aangekondigde ontwikkeling van nieuwe diensten het lidmaatschap van de FNV aantrekkelijk blijft. Op het onlangs gehouden FNV-congres werd daartoe de weg vrij gemaakt.

1 augustus 2001