Politieberichten district Maastricht

Datum nieuwsfeit: 01-08-2001
Bron: Politie Limburg-Zuid

Korps: Limburg-Zuid, plaats: Maastricht 1-08-2001 Politieberichten district Maastricht (RKey; 15.00 u) Woensdag, 1 augustus 2001

District Maastricht

Maastricht; schennispleger
Afgelopen dinsdagmorgen kreeg de politie een melding van een schennispleging Aan het Sint Servaasklooster in Maastricht. Bleek dat een man zijn geslachtsdeel had getoond aan een 20-jarige vrouw uit Geleen. De politie werd gewaarschuwd en die kreeg op basis van het opgegeven signalement vermoedens omtrent de identiteit van de potloodventer. Het signalement kwam overeen met de schennispleger die de politie een dag eerder, op maandag 30 juli op de Heksenstraat in Maastricht had aangehouden omdat die aldaar aan enkele vrouwen ook al zijn geslachtsdeel had getoond. De politie ging in de omgeving op zoek naar de verdachte en trof hem diezelfde dinsdagmorgen aan op het Henri van Veldekeplein. De verdachte werd aangehouden en overgebracht naar het politiebureau. Hij heeft de schennispleging bekend. De politie maakt proces-verbaal op tegen de verdachte. In het kader van een snelrechtprocedure en in overleg met het parket van de officier van justitie kreeg hij meteen een dagvaarding mee om binnenkort voor de rechter te verschijnen.

Maastricht; rijbewijs ingevorderd
Bij controle afgelopen dinsdagavond op de Malbergsingel in Maastricht van een 34-jarige automobilist uit die plaats bleek dat de Maastrichtenaar onder invloed achter het stuur van zijn auto zat. Ademanalyse wees uit dat hij ruim 1,9 promille alcohol in zijn bloed had. De politie vorderde het rijbewijs in van de verdachte en maakt proces-verbaal tegen hem op.

Maastricht; stiekem van huis
Afgelopen nacht, dinsdag op woensdagnacht omstreeks 02.30 uur kreeg de politie van alerte getuigen een melding dat enkele jongeren een vernieling pleegden op de Tongerseweg in Maastricht. Bleek dat de ruit van een reclamezuil was vernield. De politie traceerde vervolgens op een steegje aan de Tongerseweg een drietal strafrechtelijk minderjarige jongens (16/16/17) uit Maastricht. Die werden op verdenking van vernieling van de ruit van deze reclamezuil aangehouden en overgebracht naar het politiebureau. Daar bekende het drietal vannacht stiekem van huis te zijn gegaan en de zuil-ruit te hebben vernield. De politie stelt een nader onderzoek in.

Maastricht; spoor van vernielingen; bandenprikkers De politie kreeg afgelopen nacht tientallen meldingen dat op allerlei straten in Maastricht van geparkeerde autos banden waren lek geprikt. Daarbij gaat het vooralsnog om totaal een vijftigtal autos waarvan totaal zon tachtig banden zijn lek-geprikt (stand op dit moment, woensdag 14.45 uur). Niet uitgesloten is dat dit aantal nog zal stijgen. Het betreft ondermeer geparkeerde autos op de Tongersestraat, Polvertorenstraat, Volksbondweg, Aert van Trichterweg, Sint Servaasbolwerk, Willem Vliegenstraat en Brandenburgergplein. De politie stelt een onderzoek in. Daarbij is ze dringend op zoek naar getuigen. Mensen die denken afgelopen nacht iets te hebben gezien of gehoord, kunnen contact opnemen met de politie in Maastricht, telefoon 0900 8844.

Geulle; aanrijding
Afgelopen dinsdagmiddag vond op de Westbroek in Geulle een aanrijding plaats. Een 30-jarige bestuurder van een motor uit Nieuwstadt botste met zijn motor tegen een fiets, bestuurd door een 10-jarige jongen uit Bunde. De motorbestuurder kwam met zijn motor ten val en raakte gewond. Hij werd met ondermeer een gebroken sleutelbeen overgebracht naar het Maaslandziekenhuis in Sittard. De politie stelt een nader onderzoek in naar de precieze oorzaak en toedracht van de aanrijding.

Meerssen/Bunde; snelheidscontroles
De politie heeft afgelopen dinsdagavond radarsnelheidscontroles gehouden op de Tussen de Bruggen in Meerssen en op de Pasweg in Bunde. In Meerssen werden die avond totaal 283 voertuigbestuurders gecontroleerd en in Bunde 257 voertuigbestuurders. Daarvan overtraden in Meerssen totaal 30 voertuigbestuurders de terplaatse geldende maximumsnelheid (50) en in Bunde 33 voertuigbestuurders. Die krijgen de bekeuring allemaal thuisgestuurd. De hoogst gemeten snelheid bedroeg in Meerssen 82 km p/u en in Bunde 83 km p/u.

Valkenburg; klappen
De politie heeft afgelopen nacht, dinsdag op woensdagnacht op de Pelerinstraat in Valkenburg een 23-jarige jongeman uit Maastricht aangehouden. Die wordt ervan verdacht vannacht op de Kerkstraat een tweetal jongemannen (18) uit IJlst en Beneden Leeuwen te hebben geslagen. Beide slachtoffers hebben zich medisch laten onderzoeken/verzorgen. De gewaarschuwde politie heeft de verdachte aangehouden op basis van het opgegeven signalement waaraan hij voldeed. Hij werd overgebracht naar het politiebureau waar hij werd ingesloten. De politie stelt verder onderzoek in. Eveneens afgelopen nacht was er op het Grendelplein ook een ruzie tussen een aantal personen waarbij over en weer klappen zijn gevallen. Daarbij is het nog niet geheel duidelijk wat er precies is gebeurd doch niet uitgesloten is dat enkele jongeren een meisje van een andere groep lastig vielen hetgeen uitdraaide op klappen over en weer. De politie stelt een nader onderzoek in.